Aangeboden door FC Utrecht
Branded Content Technologie
Data driven en connected met LINKIT en T-Mobile: zo valt FC Utrecht met partners de top drie aan
Hoe val je de top aan? Je spreekt een ambitie uit, creëert de faciliteiten en voegt de daad bij het woord, binnen en buiten de lijnen. Achter de guts van grootaandeelhouder Frans van Seumeren werkt FC Utrecht hard aan glory: een aanval op de top drie.

Joost Broerse temidden van Bert Peters van LINKIT en Martijn Teekens van T-Mobile. Foto: Michael Kooren
Joost Broerse heeft ‘partner director’ op zijn visitekaartje staan. De functietitel zegt veel over het belang dat FC Utrecht aan partners hecht. Samen met Niek Amelink die ‘business development’ doet, rolt de voormalig speler van de Domstedelingen de strategie uit die in de komende vijf jaar de club op een nóg hoger niveau moet brengen.
,,Na vijf jaar in de top zes kun je daar genoegen mee nemen of meer willen.” Toverwoord is ‘bloei’ , zegt Amelink, glimmend van trots. Hij ziet hoe Broerse een balletje trapt met de ‘leiders’ van het innovatieplatform dat hij mag vormgeven. ,,Bert Peters van LINKIT helpt ons de club data driven te maken en Martijn Teekens connect met T-Mobile alles en iedereen.”
''In de Eredivise probeert elke club iets, maar bij de FC hebben spelers en trainers straks de beste ondersteuning en supporters de ultieme voetbalervaring''
Perfect match en een toekomstig totaalplaatje
Het ‘supergave’ gevoel dat zich meester van je maakt als je als fan een balletje hooghoudt op de grasmat van de Galgenwaard blijft als de vier overleggen in de skybox van T-Mobile. Toen Broerse de plannen ontvouwde, zagen de al jaren trouwe sponsoren de perfect match en een toekomstig totaalplaatje dat aan alle kanten klopt.
T-Mobile (eerst Tele2) speelt al jaren mee, onder meer met de connected lounge waarin jaarlijks 200 demo’s worden gehouden van de mogelijkheden die ‘de ultieme leverancier van connectiviteit’ biedt. ,,Dit is de next step. De ideale omgeving om met onze partners nieuwe toepassingen te ontwikkelen. Met glasvezel en 5G gaan we de voetbalbeleving in het stadion verrijken met vele andere ervaringen. Denk aan virtual and augmented reality. Dat je een bril opzet en als je naar Gyrano Kerk kijkt ook zijn hartslag ziet.”
Leuker, slimmer, efficienter én duurzamer
Dat vergt data, heel veel, steeds meer data. Daarom is LINKIT de andere ‘aanvoerder’ van Broerse en Amelink. ,,Wij willen vooral laten zien wat data voor je kan betekenen. Zoals Deutsche Telecom bij Bayern Munchen en in het wielrennen eerst Sky en nu Jumbo Visma. In de Eredivise probeert elke club iets, maar bij de FC hebben spelers en trainers straks de beste ondersteuning en supporters de ultieme voetbalervaring. Vergis je niet in de impact. Data is de nieuwe olie. Amerikaanse sportclubs zijn IT-bedrijven geworden. New York Yankees ging in waarde van 40 naar 900 miljoen dollar.”
Het viertal wil het leuker, slimmer, efficienter én duurzamer maken in de Galgenwaard. ,,Met een connected sensor in de grasmat kun je automatisch de vochtigheidsgraad monitoren. Efficiënt!” Broerse: ,,Op je mobiel bier bestellen en kunnen checken bij welk toilet rijen staan.” Teekens: ,,Het belangrijkste is leiderschap. Samen elke dag iets beter worden en innovatie aanwakkeren.”
Dit artikel kwam tot stand in samen werking met FC Utrecht. Meer informatie op fcutrecht.nl