Nieuws Technologie

Deloitte gaat samenwerking aan met auto-pionier Lightyear

Goed nieuws voor Lightyear, de Nederlandse start-up die de eerste gezinsauto op zonne-energie heeft ontwikkeld, de zogenaamde Lightyear One. Deloitte heeft bekend gemaakt dat het een partnerschap aangaat met het autobedrijf en ook LeasePlan Nederland sluit zich aan bij de samenwerking.

Ezra Hakze 19 september 2019

Lightyear One Prototype Unveiling Event A new dawn

Presentatie van de Lightyear One, de eerste gezinsauto op zonne-energie, in juni dit jaar © Lightyear

Hoe de samenwerking er concreet uit gaat zien is niet bekend, maar uit een persbericht van Lightyear blijkt dat Deloitte en het bedrijf bezig zijn 'een ecosysteem vorm te geven om de toekomst van mobiliteit duurzamer te maken.' Ook LeasePlan Nederland is betrokken bij de samenwerking met een leaseconstructie voor de auto's van Lightyear. Naast Deloitte hebben ook NXP en Randstad zich gecommitteerd aan het rijden van ‘zonne’-kilometers met Lightyears.

Lightyear One

Het eerste prototype van de Lightyear One is dit jaar al voor het eerst aan publiek getoond en moet in 2020 op de markt moeten komen. Aan het begin van dit jaar vertelde ceo Lex Hoefsloot in onze videoserie 'Werkverkeer' nog dat hij een investeerder zocht. Door de samenwerking met Deloitte lijkt de start-up weer een stapje dichter bij het op de markt brengen van hun innovatieve elektrische auto's met zonnepanelen. Hiermee kunnen automobilisten, afhankelijk van het klimaat, tot twintigduizend kilometer per jaar op zonlicht rijden.

Martijn van Rensch van Deloitte zegt over de samenwerking: ,,Het belang van duurzaamheid en nieuwe vormen van mobiliteit is evident. Wij geloven in de missie van Lightyear, en dragen hier graag actief aan bij. Met het ontdekken van nieuwe mobiliteitsvormen, zoals autodelen en door inhoudelijk binnen een ecosysteem samen te werken op toekomstgerichte vraagstukken."

Ceo Lex Hoefsloot reageert: ,,Deloitte laat met de keuze voor Lightyear zien dat ze daad bij woord voegen. We hopen dat ook andere organisaties het voorbeeld van Deloitte en LeasePlan volgen. Want Nederlandse innovaties hebben een ecosysteem van bedrijven nodig om tot toepasbare oplossingen te komen voor iedereen.''

Tesla en Ferrari

In de aflevering van 'Werkverkeer' vertelde Hoefsloot al over de grote ambities van zijn start-up en de dynamiek binnen zijn jonge bedrijf, dat ooit begon als een project van vijf studenten van de Technische Universiteit Eindhoven. Inmiddels is de groep jonge honden uitgebreid met ervaren mensen uit de auto-industrie, onder meer afkomstig van Tesla en Ferrari.