Nieuws Technologie
Jan Willem van der Sterre genereert 2 miljoen omzet met zonwerende kleding
Jan Willem van der Sterre heeft in zijn webshop niet alleen zonwerende zwembroeken en badpakken, maar ook jurken, T-shirts en broeken. Kledingstukken die geen UV-straling doorlaten, maar die je net zo goed op een regenachtige dag kunt dragen, want de structuur van de stof is niet anders dan je gewend bent.

,,Mijn zus kreeg in 2009 een dochtertje en ze wilde een UV-beschermend pakje’’, vertelt Van der Sterre tijdens het evenement Exact Live in de Jaarbeurs. ,,Dat kon ze nergens vinden. Uiteindelijk bestelde ze er één in Australië.’’ Van der Sterre was net, vanuit de Verenigde Staten, naar Nederland verhuisd en wilde een eigen onderneming starten. ,,Mijn zus zei: ‘Is dit niet wat voor je?’ Het begin van UV-Fashions.’’
Huidkanker
Stad en land zocht hij af voor mooie kleding die ook nog eens bijdraagt aan een hoger doel. Huidkanker is in Nederland de meest voorkomende vorm van kanker, en tevens de vorm die het best te voorkomen is. ,,Als wij Nederlanders uit onze winterslaap komen, gaan we meteen overenthousiast en onbeschermd naar buiten. Dat is niet verstandig, zeker niet met de klimaatverandering. UV-beschermende kleding is óók in Europa hard nodig.’’ Weet hij uit ervaring. Zijn vader stierf dertien jaar geleden aan de ziekte.
30 merken
De ondernemer haalde met succes het product naar Nederland en verkoopt inmiddels meer dan 30 verschillende merken. ,,Onbekend maakt onbemind, dat heb ik wel gemerkt. Ik heb volhard. Was emotioneel. Mijn verhaal is persoonlijk, authentiek en raakt mensen. Volledig overstappen naar e-commerce, is voor mij de belangrijkste stap geweest.’’ En zo heeft Van der Sterre, na negen jaar actief te zijn, voor het eerst een winstgevend jaar gemaakt. ,,In 2018 draaiden we 2 miljoen euro omzet.’’
Gewoon doen
,,De mentaliteit in Nederland is heel anders dan in Amerika. Veel mensen handelen op een manier waarvan ze denken dat anderen het van hen verwachten, zijn bang om te falen. In de VS reiken ze je, bij wijze van spreken, een award uit als je failliet gaat. Dát toont ondernemerschap. Het is een kwestie van doen. Of je nou wil stoppen met roken, een leuke jongen of meid wil versieren of een bedrijf wil beginnen. If you can dream it, you can do it.’’
‘Zorg dat je een goed wijf achter je heb staan’
In de laatste maand van het leven van zijn vader was Van der Sterre bij hem thuis om voor hem te zorgen. ,,Hij gaf mij een gouden tip: ‘Zorg dat je een goed wijf achter je heb staan’. We komen uit Rotterdam, haha. Een vrouw die in je gelooft, iemand die niet zeurt als je niet om vijf uur ’s avonds thuis bent en de aardappels koud worden. Je staat met je bedrijf op en je gaat ermee naar bed. En dus heb je support van het thuisfront nodig.’’ En dat heeft hij, naar eigen zeggen. Op die manier kan hij zijn doelen niet alleen ambiëren, maar ook halen. En wat dat doel precies is? ,,20 miljoen euro omzet in 2030. En wordt het niet 2030, dan later. Maar het gaat lukken.’’