Nieuws Technologie

Dit zijn de belangrijkste innovatietips van Zeeuwse ondernemers

Waarom naar Sillicon Valley gaan, als innovatie in onze achtertuin plaatsvindt? Met deze gedachte organiseerde De Persgroep onlangs een innovatietour langs diverse bedrijven in Zeeland, die in veel dingen, maar in één ding in het bijzonder heel goed zijn: innoveren. We delen graag de belangrijkste innovatietips van die dag.

Kim de Booij | Foto: Ernesta Verburg 29 juni 2018

Innovatie zeeland

Innovatief Zeeland

Directeur Pieter Raes van het Kennis- en Innovatiecentrum Maintenance Procesindustrie (Ki<|Mpi), dat innovaties in deze industrie mede mogelijk maakt, deelde zijn tips maar wat graag, trots als hij is op het innovatieve Zeeland. “We zijn in Zeeland verschrikkelijk goed in ondernemen en innoveren, maar niemand vertelt het. We hebben de mooiste infrastructuur van Nederland. Fantastische dijken met supermooie installaties erachter. En wat zeggen wij Zeeuwen? ‘De Oosterscheldekering? Ja ja, we hebben dat dammetje…’. Ik snap daar niks van.”

De innovatietips van Pieter Raes

1. Innoveer niet om te innoveren

Innoveren moet je doen, als er vraag naar is. Zorg dus eerst dat je weet waar jouw klant behoefte aan heeft. Bij Ki<|MPi zijn we ook wel eens in die kuil getrapt. Dat we dachten dat we iets geweldigs hadden gerealiseerd, maar dat de klant het vervolgens niet wilde hebben. Pas als de klant er vraag naar heeft, heeft het zin om te innoveren.

2. Vertrouw op je intuïtie

Sommige dingen weet je uit ervaring. Dan weet je dat bepaalde ‘innovaties’ in de praktijk niet werken of geen/nauwelijks voordeel opleveren. Sla die innovatie dan over. Vertrouw op je ervaring en je intuïtie.

3. Innoveer omdat je het leuk vindt

Innoveren is veranderen en niet iedereen houdt daarvan. Maar dat is niet erg. Soms komt het doordat je wat ouder wordt en weinig zin meer hebt om dingen nog anders te doen, ze gaan nu toch ook prima? Maar op de lange termijn is het dat waarschijnlijk niet meer, prima. Zorg dan dat je iemand binnenhaalt die wel van innoveren houdt en dit voor je doet.

4. Doe waar je goed in bent. Laat de rest aan een ander over.

Weet waar jij met jouw bedrijf goed in bent. Dat vind je vaak ook het leukst. Bij KI<|MPi houden we het ook bij ons vak: onderhoud in de procesindustrie. Vergelijk het maar met heel goed kunnen voetballen, heel slecht kunnen zwemmen en dan toch de Oosterschelde over willen zwemmen. Dat wordt geen succes. Blijf gewoon lekker voetballen.”

Zeelandia - creating possibilities

Bij Zeelandia, specialist in bakkerijgrondstoffen, zijn ze er al sinds de oprichting in 1923 van overtuigd dat innovatie vooral om de klantwens draait. Directeur Ernst Erhardt van Zeelandia “De wens van de bakker staat bij ons centraal. We luisteren goed naar wat hij nodig heeft en proberen daar oplossingen voor te vinden. Ons motto is dan ook: creating possibilities.”

Belangrijkste innovatie is receptuur

Zeelandia voert innovatie op tal van manieren door in haar bedrijf. Slimme doseersystemen, track&trace van alle grondstoffen, combineren van fabriekslijnen voor meer efficiency, automatisering van onder meer het magazijn en mondjesmaat aanschaffen van nieuwe machines. Mondjesmaat, want dat is niet waar de grootste innovatie bij Zeelandia plaatsvindt. De grootste innovatie zit ‘m in de receptuur. De afdeling Research & Development is continu bezig met oplossingen voor nieuwe klantvragen. Trends als spelt, allergeenvrij, clean label (vrij van E-nummers) en suikervervangers. Er gaan duizenden uren onderzoek aan het perfecte recept vooraf.

Your Surprise – denk niet alles zelf te weten

Directeur Wouter de Vries begon in 2005 met twee partners aan een eenvoudige website waarmee mensen gepersonaliseerde liedjes konden bestellen. Nu verkopen ze met Your Surprise meer dan 1.500 verschillende soorten gepersonaliseerde cadeaus in 16 landen. Het bedrijf innoveert op tal van vlakken, waaronder medewerkersfaciliteiten. “We zijn bezig met de realisatie van een nieuwbouw campus met niet alleen werkplekken, maar ook kinderopvang, sportzaal, powernap-ruimtes, restaurant en meer van dat soort faciliteiten. We geloven dat als je goede mensen naar je bedrijf wilt trekken, je ze meer moet bieden dan een baan.”

Alle mogelijke IT-snufjes worden toegepast om de klant en klantwensen optimaal in beeld te brengen en tegemoet te komen en de processen te controleren en sturen. Maar daarnaast worden de meeste innovaties bij Your Surprise veelal bottom-up gestimuleerd en geïnitieerd. Hiertoe biedt Your Surprise de medewerkers alle ruimte en middelen.

Datamanagementsysteem

Via een vernuftig systeem worden de activiteiten en resultaten binnen het bedrijf continu gemonitord én zichtbaar gemaakt aan het personeel. Targets en real-time cijfers over de productie op dat moment van de dag. Cijfers over het aantal websitebezoekers, de omzetcijfers van deze maand en dit jaar in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. Alles is inzichtelijk en dus beschikbaar voor bijsturing indien nodig.

Moonshot

Bij Your Suprise hebben medewerkers mede bepaald waar het bedrijf over vijf jaar moet staan. Uit de brainstorm, ofwel ‘moonshot’ kwamen 390 ideeën. Deze zijn teruggebracht naar een strategie van 1 A4-tje en vervolgens weer terugvertaald naar kleine, haalbare targets en verbetervoorstellen. Alle teams zijn zelf bezig om deze acties langzaam ‘van het bord te vegen’ en werken zo dus dagelijks aan het bereiken van het hogere doel. Wouter de Vries: “We vinden het belangrijk om onze mensen bij het bedrijf te betrekken, vertrouwen en grip op hun eigen verantwoordelijkheden te geven. De sleutel ligt bij hen. Probeer als ondernemer niet alles zelf te weten en beslissen. Daarmee rem je je eigen groei. Geef je mensen aandacht en dan gaat de rest vanzelf. Ik denk dat dat een van de belangrijkste lessen is bij innovatie.”

Kingfish Zeeland – innovatie met een eigen visie

Kingfish Zeeland is een ander voorbeeld van een zeer innovatief Zeeuws bedrijf. Deze jonge land-based viskwekerij, die vissen niet in open (zee)water, maar in bassins in een bedrijfshal kweekt, wil een nieuwe markt aanboren. Of aanboren, wellicht is ‘creëren’ een beter passende omschrijving. Ze kweken namelijk de ‘Dutch Yellowtail’, een unieke soort Yellowtail Kingfish.

Bewust ondernemen

Door de land-based werkwijze, kunnen en moeten ze alles zelf regelen. Denk aan temperatuur, stroming, waterkwaliteit en voedsel. Daar gaan ze bij Kingfish Zeeland heel bewust mee om. “Onze missie is om excellente producten te leveren die op een gezonde en duurzame manier gekweekt worden. Dat is het pad dat we gekozen hebben. Het is moeilijker en duurder dan de conventionele viskwekerij, maar voor ons dit deenige juiste keuze. We willen een product waar de klant zich goed bij voelt, dus werken we met 100% duurzame energie en zorgen voor een aangename en schone omgeving voor onze vissen, zodat ze op een gezonde en ontspannen manier kunnen groeien. We willen de beste smaak, dus investeren en innoveren we in biologisch kwaliteitsvoer en waterkwaliteit. Dit alles heeft een grote invloed op de uiteindelijke smaak.”

Wereldprimeur

Eén van de grootste innovaties van Kingfish Zeeland is het verdoven van vissen in zout water met ‘stunning’, elektrische schokjes. De vissen raken bedwelmd, zodat ze minder stress hebben wanneer ze van het ene bassin naar het andere worden overgeheveld. Nog nooit eerder was dit een bedrijf gelukt met vissen in zout water. Een wereldprimeur. Vanuit Zeeland.

Zo zijn er nog genoeg indrukwekkende innovaties doorgevoerd bij Kingfish Zeeland. Hierbij een paar voorbeelden:

1. Kingfish Zeeland gebruikt water uit de Oosterschelde. Voordat dit bij de vissen komt, wordt het gezuiverd met speciale biologische filters en voorzien van extra zuurstof. Antibiotica is niet nodig, de vissen zijn zelfs sterker dan in het wild.

2. Kingfish Zeeland kan, door getijden na te bootsen en een continu proces aan te houden met steeds nieuwe aanvoer, dit normaal gezien seizoensgebonden product het hele jaar door leveren aan haar klanten. Wederom een innovatief systeem dat nergens anders ter wereld zo is opgezet.

Oesterij

Dat het bij innovatie om bewuste keuzes draait, bewijst ook de Oesterij. Onderdeel van dit bedrijf in Yerseke is een oude, gezellig ingerichte schuur tussen de oesterputten en de Oosterschelde. Het had zomaar de perfecte plek voor een drukbezocht restaurant kunnen zijn, maar de drie broers Dhooge kozen hier bewust niet voor. “We willen deze prachtige plek niet vol zetten met horeca. Bij ons gaat het om het verhaal van de oesters en om de beleving van deze plek”, aldus Jean Dhooge. Van alleen producent, breidden de broers het voormalig bedrijf van hun ouders uit met handel en toerisme. “Dat begon klein, maar inmiddels komen de toeristen uit heel de wereld, zo hadden we afgelopen jaar 100.000 bezoekers en hebben we vier gidsen in dienst die de rondleidingen verzorgen.”

Innovatie draait ook hier om de klant

Gevraagd naar de belangrijkste laatste les voor de ondernemers vandaag antwoordt Jean “Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar luister naar je klanten. In ons bedrijf merken we dat het voor hen niet zoveel uitmaakt waar de oesters vandaan kwamen, Zeeland of daarbuiten, als ze maar van goede kwaliteit zijn. Dat is waar wij ons op richten. Daarnaast gaat het bij bezoekjes aan onze Oesterij om de totaalbeleving. Die krijg je niet op een overvol terras, maar wel in een setting als deze. Dat zijn bewuste keuzes die wij maakten aan de hand van de wensen van onze klanten.”