Nieuws Technologie
Jonge ondernemers uit Delft geven oude elektrische auto’s nieuw leven
De eerste elektrische auto’s in Nederland stammen al uit 2007, maar verkeren vaak nog in prima staat. Alleen is er één klein probleempje: ze komen niet meer zo ver. Met de bestaande batterijen halen ze meestal niet meer dan 80 kilometer. Twee jonge ondernemers in Delft hebben daar nu iets op gevonden. Zij bouwen nieuwe batterijen in de oude auto's, waardoor die 250 kilometer kunnen rijden. ,,We krijgen zelfs verzoeken vanuit Australië.’’

Sjaak (links) en Emile bouwen nieuwe batterijen die ervoor zorgen dat oude elektrische auto's verder kunnen rijden. Foto: Daniella van Bergen
De oudste elektrische auto’s zijn vaak nog prima, afgezien van één probleem: ze komen niet ver door hun gedateerde batterijen. Twee jonge ondernemers in Delft bieden een oplossing, zij monteren nieuwe batterijen in de oude auto’s.
Zelf kocht Emile Nijssen zijn eerste elektrische auto, een oude Nissan Leaf, pas in 2018. ,,Ik deed dat toen ook met het idee om er een extra batterij in te zetten’’, vertelt hij in het AD. Want aan een ‘boodschappenautootje’ had hij niks. Nijssen was niet de eerste die dit probeerde, maar zijn voorgangers hadden niet veel succes. ,,Commercieel was er niets verkrijgbaar.’’
Lucht- en Ruimtevaarttechniek in Delft
Een gat in de markt, dacht Nijssen. De jonge ondernemer, die Lucht- en Ruimtevaarttechniek in Delft heeft gestudeerd, ging vervolgens aan de slag met het voertuig. Hij bouwde er een extra batterij in van een nieuwere hybride auto en ging met het voertuig op vakantie naar Duitsland om het bereik te testen. ,,En dat ging goed. We hebben er wat ruchtbaarheid aan gegeven, een prijs bepaald en binnen zes weken waren er 50 aanmeldingen.’’
Zijn bedrijf Muxsan, gevestigd op een bedrijventerrein in Delft, is nog de enige in Nederland die dit doet. De oude Nissan Leaf staat nog steeds voor de werkplaats, maar ondertussen heeft Nijssen ook al zo'n 25 andere elektrische auto's omgebouwd.
Renault Zoe en Nissan Leaf
,,We doen nu alleen de Nissan Leaf en de Nissan e-NV200 (busje, red.) Maar de bedoeling is dat we ook andere auto's gaan doen, zoals de Renault Zoe en de Outlander’’, vertelt zijn partner Sjaak Bloemberg, die net als Nijssen gestudeerd heeft aan de TU Delft. Hij had eerder al jarenlange ervaring opgedaan met het ombouwen van benzineauto’s naar elektrische voertuigen.
''Al die auto’s zijn mechanisch nog prima in orde. Maar als je er maar 60 tot 80 kilometer mee kan rijden, kan je ze niet als primaire auto gebruiken''
In Nederland zijn er zo'n 17.000 oude Nissan Leafs verkocht. Hiervan is een deel terecht gekomen in het buitenland, maar alles bij elkaar rijden er nog zo'n 10.000 in Nederland rond. Het vergroten van de actieradius van deze voertuigen is geen makkelijke klus, vertellen de ondernemers. Zo moeten de batterijbakken dezelfde vorm hebben als die in de oude auto’s, en moet de techniek worden aangepast.
Nijssen: ,,Al die auto’s zijn mechanisch nog prima in orde. Maar als je er maar 60 tot 80 kilometer mee kan rijden, kan je ze niet als primaire auto gebruiken. Het wordt meer een boodschappenauto, en dat is zonde. Het is ook jammer als ze op de schroothoop terecht komen. Wij willen dat ze hier blijven rijden. Dat is duurzamer dan dat je weer nieuwe elektrische auto's moet maken.’’
Extra batterij
Bij Muxsan krijgen de Leafs een extra batterij of wordt de bestaande batterij verwisseld voor een ander exemplaar met meer capaciteit. Voor deze ‘ingreep’ betaal je tussen de 4000 en 20.000 euro. ,,Het ligt eraan wat je wilt. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een snellader in te bouwen. Alles wat een nieuwe auto ook heeft, kunnen wij erbij bouwen. Maar als je alleen meer bereik wilt, kost dat tussen de 4000 en 6000 euro.’’ Dat is wel veel geld, maar een nieuwe auto kopen is nog veel duurder, benadrukken zij.
Lees ook: Jonge ondernemers achter Planq scoren met stoelen van oude bedrijfskleding
Mails uit Australië en Nieuw-Zeeland
Dat er veel vraag naar is, blijkt wel uit alle aanvragen die er binnenkomen. ,,We krijgen zelfs mails uit Australië en Nieuw-Zeeland. Maar op dit moment kunnen we daar niet zoveel mee’’, aldus Nijssen. Het meeste werk doen ze namelijk zelf, met hulp van drie medewerkers. Wekelijks kunnen er nu nog maar twee auto’s worden afgeleverd.
Wel kijken de twee ondernemers nu of ze samen kunnen werken met een ander bedrijf in Noord-Holland dat oldtimers ombouwt naar elektrisch. ,,Maar voorlopig zijn we aan het doen wat we leuk vinden: het duurzamer maken van auto’s. We zijn geen echte zakenmensen’’, erkent Nijssen lachend. ,,Nu is het nog leuk.’’
Lees ook: Zo werd prototype VanMoof bij toeval de perfecte elektrische opvolger