Nieuws Technologie

Hoe de Albert Heijn kassa-loze supermarkten opent

Supermarktgigant Albert Heijn heeft de eerste twee winkels geopend waar klanten helemaal niet meer langs de kassa’s hoeven, zo schrijft het AD. Winkelen zonder kassa kan nu alleen nog in Amsterdam, maar zal straks in tachtig winkels in het land opduiken. Dit is hoe dit nieuwe winkelsysteem in zijn werk gaat.

Redactie De Ondernemer 24 september 2018

Albert heijn kassa tap to go

Klanten die gebruik willen maken van het systeem hebben een zogenaamde tap to go-kaart van de winkelketen nodig of kunnen winkelen met een speciale app op hun telefoon. Met de kaart of de telefoon tikt de klant tegen het prijskaartje op het schap van een product. De klant kan daarna meteen het product pakken en de winkel verlaten. Na 10 minuten wordt het bedrag automatisch van de rekening afgeschreven. Geen saldo? Dan ontvangt de klant een reminder per sms, met daarin de uitnodiging om te betalen via iDEAL. Twee AH to go's in het Amsterdam Medisch Centrum hebben de Europese primeur, maar het is de bedoeling dat alle tachtig AH to go-winkels kassaloos worden.

De laatste jaren is het winkelgedrag van consumenten in een stroomversnelling geraakt en de kassaloze winkels lijken aan te sluiten bij deze trend. Klanten kiezen namelijk steeds meer voor gemak en snelheid. Door contactloos te betalen, gebruik te maken van zelfscankassa's of online supermarktdiensten als Picnic. Nederlanders doen ook meer online boodschappen dan klanten in andere Europese landen, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Kanttekingen

Toch is niet iedereen blij met deze nieuwe trend. Uit een rondvraag van het AD blijkt dat veel klanten van het persoonlijk contact met kassières houden. Ook zijn er meer praktische bezwaren. Klant Monique van Bodengraven plaatst bijvoorbeeld kanttekingen in het AD: ,,Als je veel boodschappen hebt en je moet een paar kinderen in toom houden, is het niet handig alles zelf te scannen. Dan ben je opgelucht dat er gewoon nog iemand achter de kassa zit." Online boodschappen bestellen heeft ze nog nooit gedaan. ,,Ik wil alles zelf bekijken en ruiken voordat ik iets koop."

Volgens Anoesjka Aspeslagh, woordvoerder van Albert Heijn, is het een misverstand dat er helemaal geen menselijk klantcontact is door de introductie van het nieuwe systeem. In de winkels waarin er geëxperimenteerd wordt met tap to go, zijn er namelijk ook nog kassa's met personeel. ''We willen inspelen op de verschillende behoeftes van de klant. In een AH to go is snelheid voor veel klanten belangrijk, omdat ze bijvoorbeeld nog de trein moeten halen. Maar er zijn natuurlijk ook nog klanten die het fijn vinden om bij een kassière af te rekenen, of die contant willen betalen. Die klanten willen we ook blijven bedienen.''

En hoe zit het dan met diefstal? Volgens Aspeslagh is er nog genoeg sociale controle in de winkels, waardoor mensen niet snel zomaar iets meepikken. Er is immers altijd nog personeel in de winkel, bijvoorbeeld om de vakken te vullen.