Nieuws Technologie
De eerste auto op zonne-energie: zo ziet de Lightyear eruit
Vanochtend is in alle vroegte de Lightyear One gepresenteerd. Iets voor half zes in de ochtend, op het moment dat de eerste zonnestralen aan de horizon verschenen, werd het prototype van de elektrische auto onthuld. De Ondernemer was er als de kippen bij. Roland Tameling vroeg CEO en medeoprichter Lex Hoefsloot naar de details.

Wat mogen we van de eerste Nederlandse elektrische auto verwachten, hoeveel exemplaren worden er geproduceerd en – het belangrijkste – wat maakt de Lightyear One zo bijzonder?
Op vier manieren opgeladen
Wat de bolide van de Brabantse start-up onderscheidt van andere merken is het feit dat de auto opgeladen wordt door zonne-energei. Over de gehele wagen verspreidt zitten cellen van zonnepanelen. Op deze manier zou de auto tot 20.000 kilometer per jaar moeten kunnen afleggen. Daarnaast is het mogelijk om de Lightyear in een stopcontact op te laden. Anders dan andere electrische auto is er dus geen speciale oplaadpaal voor nodig.
Lees ook: Lex Hoefsloot (CEO Lightyear) in Werkverkeer: 'Ik zoek nog een investeerder'
Lightyear One in 2021 in productie
Opvallend is het feit dat de auto vier motoren heeft. Elke motor zit in één van de vier wielen, waardoor transmissie niet meer nodig is en het elektriciteitsverbruik een stuk lager zou zijn in vergelijking met andere elektrische auto’s. Bijsturen moet een fluitje van een cent worden dankzij de intelligente vierwielaandrijving.
De Lightyear One moet in 2021 in productie gaan tegen een prijs van 119.000 euro ex. btw. Daarmee volgt de start-up het gedachtegoed Tesla: eerst een auto in de markt zetten voor de happy few en dan werken aan goedkopere modellen voor de massa. Tijdens het lanceringsevent op disndagochtend werd de 100e Lightyear One verkocht.
Lightyear heeft als missie schone mobiliteit beschikbaar te maken voor iedereen en overal ter wereld. Lightyear ontwikkelt elektrische auto's met geïntegreerde zonnepanelen, waarmee automobilisten twintigduizend kilometer per jaar op zonlicht kunnen rijden. Het snelgroeiende bedrijf werd opgericht in 2016 en heeft inmiddels meer dan honderd werknemers. Het team bestaat uit een mix van jong talent en ervaring uit de auto-industrie. In minder dan twee jaar haalde het bedrijf een funding op van vijftien miljoen euro. Info: www.lightyear.one.