Nieuws Technologie

Zo ontwikkel je innovatieve voedselverpakkingen

Verpakkingen beïnvloeden het koopgedrag van consumenten. Het uiterlijk en de functionaliteit van een verpakking verleidt de klant tot aankoop en schept bepaalde verwachtingen. Bij het ontwikkelen van een nieuwe verpakking moet je rekening houden met wat essentiële zaken. Deze bepalen het succes van het product en daarmee jouw omzet.

Marthijn van Oostveen | Foto: ANP 17 februari 2019

ANP 68844809

Dat (innovatieve) verpakkingen daadwerkelijk invloed hebben op koopgedrag, bleek recent uit neurowetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door het Franse adviesbureau Négosciences. Het ging hierbij om de invloed die verpakkingen voor aardappelen, groente en fruit hebben op het consumentengedrag. De volgende drie punten kwamen hierbij aan het licht:

  1. Een opvallende verpakking verhoogt de koopintentie. Het blijkt dat de verkoop met 13 tot 16 procent stijgt wanneer de producten in kartonnen trays worden gepresenteerd in plaats van in plastic containers of zonder verpakking. 95 procent van de respondenten meent dat hij de verpakkingen in het schap niet opmerkt. Dit klinkt tegenstrijdig, maar mensen verwerken veel informatie onbewust. En juist op zulke momenten zijn we gevoelig voor kleuren, beelden en materiaalsoorten.
  2. 17 tot 50 procent van de klanten brengt meer tijd bij het groente- en fruitschap door als de producten zijn verpakt in karton in plaats van in plastic. Ditzelfde geldt voor een kartonnen verpakking versus geen verpakking. Daarnaast lijkt de kartonnen verpakking een lokkertje om ook de rest van de groenten- en fruitafdeling te verkennen. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 50 procent van de winkelbezoekers méér van het winkeloppervlak verkent als er kartonnen verpakkingen worden gebruikt in plaats van plastic.
  3. Waar een klant normaal alleen naar de prijs kijkt, kan de verpakking de focus van de consument ook beïnvloeden. Bij onverpakte groenten en fruit besteedt de consument veel meer aandacht aan de prijs dan op het product zelf: 16 procent heeft slechts aandacht voor het product. Wanneer het om plastic of karton gaat, is dit aantal respectievelijk 60 en 84 procent. Mensen vinden kartonnen verpakkingen blijkbaar zeer aantrekkelijk.

De primaire functie van voedselverpakkingen is de bescherming van het product. Daarnaast moet het natuurlijk ook de consument aantrekken. Echt goede, opvallende verpakkingen verkopen zichzelf. Om dit voor elkaar te krijgen heb je twee dingen nodig: een sterke merkidentiteit én een verpakking die informatie over het product duidelijk en beknopt communiceert.

Belangrijke vragen bij het ontwerpen van een innovatieve voedselverpakking:

  • Welke materialen zorgen voor maximale versheid en bescherming van het product?
  • Zal een flexibele of een stijve verpakking het product het beste ondersteunen? Hoeveel ruimte heb ik nodig voor de producttekst?
  • Is de vorm en grootte van de secundaire verpakking goed om het product gemakkelijk naar de detailhandel te versturen?
  • Wat zijn de kosten van de secundaire verpakking en de kosten van het transport om het product naar de retailer te krijgen? Wordt het product gedurende de periode opgeslagen voordat het wordt verkocht?
  • Hoe lang kan mijn product in het schap blijven liggen voordat het daadwerkelijk door de consument wordt gekocht?
  • Wat zijn de ingrediënten, producteigenschappen en wat is de merkidentiteit van het product?

Voorbeelden van innovatieve verpakkingen

QR code van Albert Heijn

Albert Heijn en Refresco zetten blockchain voor het eerst in bij AH houdbare sinaasappelsap. De gegevens van de verschillende stappen in de productieketen zijn gekoppeld en inzichtelijk gemaakt. Met een QR-code op de verpakking kunnen klanten de hele route volgen die hun sinaasappelsap aflegt voordat deze in hun winkelmandje belandt. De blockchain bevat ook informatie over de sinaasappelen zelf, zoals de plukperiode en de zoetheidsgraad. Hierdoor wordt elke sinaasappel uniek en persoonlijk. Albert Heijn speelt hiermee in op persoonlijke producten.

https://www.youtube.com/watch?v=pHIKeREwrTU

Augmented reality van McDonald’s

Een van de eerste merken die AR-technologie in verpakkingen heeft toegepast is McDonald’s. Ter gelegenheid van de FIFA Worldcup 2014 heeft McDonald’s een augmented reality game gelanceerd, genaamd 'GOL'. In deze game werd gebruik gemaakt van de bekende frietbakjes. McDonalds ontwikkelde in samenwerking met de DDB Chicago 12 verschillende soorten WK frietbakjes.

Mensen die een frietje bestelde konden met een augmented reality-app op hun smartphone virtueel voetbal spelen. De frietverpakking van McDonald’s transformeerde in een voetbalveld. De game wordt geactiveerd nadat je één van de 12 FIFA Worldcup frietbakjes hebt gekocht. Om het spel te spelen, moeten gebruikers de app downloaden en het frietbakje scannen.

NFC-technologie

Het bedrijf Bunzl heeft een concept genaamd SmartiX ontwikkeld. Dit is een toepassing die het internet of things op verpakkingsgebied een stuk dichterbij brengt. Het maakt gebruik van de NFC-technologie. Dit staat voor Near Field Communication en vergroot de interactiemogelijkheden tussen retailer en de consument.

Met dit concept kan de consument een NFC-label op de verpakking scannen, waarna de SmartiX-app toegang krijgt tot de persoonlijke, beveiligde bestelinformatie van de klant. Momenteel is het al mogelijk om order- en productinformatie te vinden, een review te plaatsen, een chat op te zetten met de klantenservice of het retourproces te starten. Halverwege 2018 is het mogelijk gemaakt om met de app direct te betalen.

Het is een contactloze communicatietechnologie. SmartiX kan door bedrijven op verschillende manieren ingezet worden. Het laat ze grote stappen zetten op het gebied van efficiency door het minimaliseren van handelingen, maar kan ook veel betekenen op het gebied van customer relationship management.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen van Vendrig Packaging.