Nieuws Technologie

Startup Shake-on: digitaal gegevens uitwisselen via een handdruk

Visitekaartjes uitwisselen en kwijtraken is er met Shake-on niet meer bij. Door met elkaar communicerende armbandjes van de gelijknamige tech startup wissel je met het schudden van de hand gegevens uit. Maar niet alleen gebruikers profiteren van deze techniek; organisatoren van evenementen en standhouders vergaren er waardevolle informatie mee. Eigenaar en oprichter Babak Heydari over ‘zijn kindje’.

Floris Visman 3 mei 2017

Babak Heydari Shake on header

Bedenker Babak Heydari kwam tijdens zijn studie aan de Erasmus Universiteit met het idee om contact maken en contacten beheren te vergemakkelijken met een armbandje. ”Waar eerder een groot onderscheid was tussen real life en virtueel gegevens uitwisselen omdat de techniek nog niet bestond, wilden wij dat laten samensmelten. Nog steeds is iemand fysiek ontmoeten en leren kennen belangrijk, maar het is handig als je virtueel je contacten kunt beheren (in de cloud, red.). Daar was nog geen simpele tool voor en dat heeft mij getriggerd dit bedrijf te beginnen. Ik ben met mensen gaan praten en besloot al snel om er werk van te gaan maken.”

Financiering

Een zoals hij zelf omschrijft ‘simpel en effectief idee’ is één, maar zonder financiering ben je nergens. Samen met mede-oprichters Jouri Schoemaker (die inmiddels niet meer direct bij Shake-on betrokken is) en Anton de Bode ging hij aan de slag. “We hebben Shake-on eerst gebootstrapped met eigen vermogen en een banklening. Met een bijbaantje heb ik mijn huur betaald. Ik werkte bij Phonehouse in een Media Markt-opstelling in de Bijenkorf als technische support”, vertelt Heydari lachend. "Uiteindelijk hebben we ook investeerders aan boord gekregen. Ook hebben we een zakelijke banklening bij de Rabobank kunnen afsluiten en dat heeft ons flink geholpen”, aldus de ondernemer.

Ecosysteem

Het bandje (prijs vanaf 8,50 euro) is inmiddels uitgegroeid tot een bron van informatie waar meerdere partijen wat aan hebben. “Shake-on is een tool voor zakelijke evenementen. We creëren een ecosysteem waarmee we mensen kunnen bedienen”, zegt Heydari. “Het is allemaal begonnen met een simpel idee: contactgegevens-uitwisseling. Dat hebben we uitgerold tot een heel ecosysteem. Niet alleen voor de eindgebruikers, de bezoekers, maar ook voor de organisatoren van een evenement én voor standhouders. Voor elke stakeholder op een evenement hebben wij een oplossing.”

Data verzamelen

Die oplossingen zitten hem in het verzamelen van data. “Klanten zijn geïnteresseerd in het handshake gedeelte, maar ook zeker in de data die wij creëren. De organisator krijgt inzicht in wat er tijdens zijn evenement gebeurt. Dat is data waar je normaal heel veel moeite voor moet doen om te verkrijgen. Zo kun je bijvoorbeeld direct zien wat de populaire plekken zijn en waar er knelpunten ontstaan. Welke standhouders zijn meer in trek? Die data is voor hen van groot belang”, legt Heydari uit. “Ze kunnen op basis daarvan veranderingen aanbrengen in hun concept, waardoor ze een beter evenement krijgen en hun klanten beter kunnen bedienen."

“Ons verdienmodel is het verhuren van de bandjes aan organisatoren. Daardoor creëren wij revenu. De bandjes worden hergebruikt. Door het verhuren van de bandjes kunnen wij extra service verlenen, zoals data-creatie. Die data kunnen wij weer doorspelen aan de organisatoren en de standhouders. We leveren ons product aan mkb en aan de grotere corporates. Klanten zijn bijvoorbeeld Rabobank, ABN Amro, Tata Steel, Connect, KvK is een klant geweest, Randstad. Het is een fifty-fifty mix tussen mkb en corporate.”

Kostenbesparend

Wat ook niet geheel onbelangrijk is: Shake-On kan kostenbesparend werken voor een organisator. “We creëren met een simpele tool een vervanger voor een aantal dingen: registratie, lokalisatie en lead-management. Die dingen kopen organisatoren normaal gesproken bij losse bedrijven en nu zit dat allemaal in één systeem. Het kan zelfs nieuwe revenu creëren.”

Doel

Een doel dat Heydari met zijn bedrijf had, was registratie met het bandje mogelijk maken. Dat is gelukt. Het volgende doel op korte termijn is cashless payment. “Over cashless payment zijn we met verschillende partijen in gesprek die hierin gespecialiseerd zijn. Onze technologie is er klaar voor”, zegt de eigenaar resoluut. “Alleen voor het transactiegedeelte zijn we nog op zoek naar een geschikte partner. We hopen eind dit jaar of begin volgend jaar er mee te kunnen beginnen.”

Buitenland

Hoewel het techbedrijf pas relatief kort actief is, kijkt het nu al verder dan de landsgrenzen. Heydari: “Op korte termijn willen we alle functionaliteiten die we in gedachte hadden afkrijgen en implementeren. Dat proberen we eind dit jaar voor elkaar te krijgen. Vanuit hier willen we zo snel mogelijk de Europese markt op. Duitsland, Frankrijk, Engeland. En natuurlijk het walhalla van de evenementenmarkt Amerika. Daar willen we binnen twee à drie jaar een rol spelen.”

Personeel

Bestond Shake-on in het prille begin nog uit drie personen, tegenwoordig lopen er meer mensen op kantoor en zijn er zelfs aandeelhouders. “Inclusief stagiaires zitten we nu op vijftien man. Het managementteam bestaat uit drie man. De investeringen die we hebben gedaan, zijn gebaseerd op equity, dus er zijn behalve ik nog een aantal andere aandeelhouders. Zij hebben een minderheidsbelang”, verklaart de jonge ondernemer.

Bedrijfscultuur

De bedrijfscultuur van Shake-On is flat en niet echt hiërarchisch. Die benadering past bij Babak Heydari. “Ik ben iemand die openstaat voor andere meningen en luister altijd naar adviezen en input van andere werknemers. Die input waardeer ik erg. Op die manier leg ik ook verantwoordelijkheden bij ze neer. Dat creëert een familiaire sfeer. Dat werkt voor mij het beste. Zo kan ik mij richten op de dingen waar ik goed in ben en voor de werknemers werkt het ook goed omdat ze op deze manier enthousiast blijven.”

Zestig uur

Veel ondernemers overschrijden met gemak de veertig uur waaruit een gemiddelde werkweek bestaat en dat is voor Heydari niet anders. “Shake-On kost mij vrij veel tijd. Ik ben er dag en nacht mee bezig, want ook als ik naar huis ga, blijf ik over dingen nadenken en er moet altijd nog iets gebeuren. Dus effectief denk ik dat ik er zeker zestig uur per week mee bezig ben, maar dat vind ik absoluut niet vervelend.”

Ondernemerslessen

Hij is nog jong, maar zeker geen groene ondernemer meer. Toch zegt Heydari nog iedere dag bij te leren. “Ik heb echt moeten leren gestructureerd te werken. Je moet nu al weten wat je volgende week gaat doen, in plaats van dat je niet verder dan morgen kijkt. Zorg dat je alles onder controle hebt en werk naar een doel toe. Daar heb ik mij sinds Shake-on in ontwikkeld. De ervaring leert dat netwerken ontzettend belangrijk is. Praat met zoveel mogelijk verschillende mensen die kennis hebben van verschillende dingen. Zo kom je snel tot de kennis die je nodig hebt. Voor veel dingen die die je zelf denkt te moeten oplossen zijn instanties of mensen die je daarbij kunnen helpen. Of subsidies. Dat zijn dingen waar ik later pas ben achter gekomen. Dat had de development een stuk makkelijker gemaakt.”

Een andere les die Heydari geleerd heeft is emoties en zaken gescheiden te houden. “Het is belangrijk om in te zien wat belangrijk is voor jouw bedrijf. Wat er voor zorgt dat je bedrijf groeit en dat er geld binnenkomt. Wanneer je van bepaalde dingen of bepaalde mensen afscheid moet nemen. Je moet zakelijk denken en geen emotionele beslissingen nemen.”

Groei

En dat gaat hem tot nu toe goed af, want de groei liegt er niet om. “Vorig jaar was het bedrijf nog niet winstgevend. Dit jaar ligt het aan de groei, maar we komen waarschijnlijk uit op een kleine winst. We zijn halverwege vorig jaar begonnen met het creëren van ons doel. Dat is omzet met een side-product en sinds november zijn we met een MVP Shake-on (uitgeklede, basale versie, red.) op de markt. Vorig jaar was de omzet 80.000 euro. Dit jaar komen we waarschijnlijk op 300.000 tot 500.000 euro uit. We hebben eigenlijk dit jaar pas het product zoals we het eerst voor ogen hadden af.”

Week van de Ondernemer

Shake-on is dit jaar voor de tweede keer te vinden op de Week van de Ondernemer. Vorig jaar had het evenement de primeur met het armbandje. Dit is wat Shake-on voor jou kan betekenen op de Week van de Ondernemer die 9, 10 en 11 mei plaatsvindt in de Jaarbeurs in Utrecht.

  • Vergroot je businesskansen met de nieuwste Shake-on technologie
  • Persoonsgegevens uit te wisselen door elkaar de hand te schudden
  • Een overzicht van ondernemers die je ontmoet hebt tijdens de WvdO

Klanten zijn geïnteresseerd in het handshake-gedeelte, maar ook zeker in de data die wij creëren

Babak Heydari