Nieuws Technologie

Succes Boskalis slaat over op regio: 'Nederlands trots' spekt kas van tientallen lokale bedrijven

In het kielzog van Boskalis profiteren tientallen andere bedrijven uit de Drechtsteden mee van het succes van de 'buurman'. De miljarden euro's die op de Papendrechtse bankrekening worden bijgeschreven sijpelen in grote hoeveelheden door naar toeleveranciers in de regio.

Bas Boerma (AD) 13 april 2021

Mighty Servant 3 Leviathan Boskalis 01 1 1

De 182 meter lange afzinkbare Mighty Servant 3 van Boskalis vervoert een zware offshore-last.Foto: Boskalis

Er wordt in Den Haag veel gesproken over de BV Nederland. Maar in de maritieme sector kun je gerust spreken over de BV Drechtsteden, zegt Boskalis-ceo Peter Berdowski tegen het AD. Hij doelt op het 'kenniscluster' dat de regio op maritiem gebied is met staalbedrijven, scheepsbouwers, kraanleveranciers en (scheeps)motorspecialisten. Kennis die van generatie op generatie is doorgegeven en al meer dan een eeuw onlosmakelijk is verbonden met de Drechtsteden. Bovendien is het kennis die Boskalis niet op een andere plek in de wereld kan ophalen.

,,Onderschat het logistieke voordeel van die samenwerkingen in onze eigen regio niet", zegt Berdowski. ,,Deze toeleveranciers spreken letterlijk dezelfde taal als wij en veel bedrijven maken componenten voor onze schepen die wij dagelijks gebruiken. Dan is het ontzettend fijn als zij in de buurt zitten en snel kunnen leveren. Zo druppelt een groot deel van het geld dat wij verdienen - zo'n 2,5 tot 3 miljard euro per jaar - door naar bedrijven in ons achterland. Dat gaat om honderden miljoenen euro's per jaar.''

Lees ook: Dit is de reden waarom China zo'n grote rol speelt in onze bedrijfsvoering

Een voorbeeld: de omvangrijke vloot van Boskalis wordt continu vernieuwd. Voortdurend worden schepen aangevuld met nieuwe onderdelen van bijvoorbeeld De Ruiter Staalkabel uit Dordrecht, of krijgt een sleephopperzuiger een nieuwe motor van Pon Cat uit Papendrecht. En eens in de zoveel tijd rolt er een nieuw baggerschip van de helling bij IHC in Kinderdijk. Een actueel voorbeeld speelt zich nu af in het Midden-Oosten, waar Boskalis een kraanschip onder handen neemt. Het besturingssysteem dat daarin wordt gebouwd komt van Bakker Sliedrecht en de kraan van Huisman Equipment in Schiedam, al drie generaties in handen van de familie Roodenburg.

Vergroenen van de vloot

Diezelfde lokale betrokkenheid zoekt Berdowski in de 'strijd' tegen de toekomst. Een toekomst die linksom of rechtsom duurzaam moet zijn. De vervuilende schepen moeten waar mogelijk vergroenen. Dat is niet alleen een opdracht van de wereldpolitiek, maar ook een ambitie die Boskalis voor zichzelf heeft opgesteld. Het bedrijf streeft ernaar in 2050 CO2-neutraal te zijn. Een ambitie die vandaag de dag al 'smoel' krijgt omdat elk schip waar vandaag aan wordt gebouwd over dertig jaar nog altijd in gebruik is.

De tekst gaat verder onder de foto van Peter Berdowski. Foto: AD

Peter Berdowski

Berdowski wil vooral inzetten op alternatieve brandstoffen. ,,Een puur elektrisch pad is voor de bagger- en offshorewereld onlogisch. Dan heb je veel te grote accu's nodig en dat gaat ten koste van de lading en functionaliteit van je schip, dat ook veel vermogen nodig heeft om water rond te pompen of zand van de bodem te zuigen. De laatste jaren hebben we al wel diverse experimenten gedaan, onder meer met biobrandstof die we nu rondom Nederland al commercieel inzetten.''

Met waterstof elektriciteit maken

Hoe vooruitstrevend dat ook klinkt en is, het brengt ook nadelen met zich mee. Boskalis stuurt zijn schepen namelijk de hele aardbol over en biobrandstof is niet overal even eenvoudig te krijgen. Simpel gezegd: een schip dat in Nederland op biobrandstof vaart, kan dat misschien niet in Korea, Brazilië of voor de kust van Canada. Daarom voerde Boskalis dit jaar nog een proef uit met een speciale brandstofcel waarbij via waterstof elektriciteit kan worden opgewekt. Het doel: via die 'waterstofelektriciteit' de elektromotoren op het schip voeden. Ook kijkt het bedrijf naar ammoniak als potentiële brandstof.

"Onze wereld wordt wel heel klein als we alleen op biobrandstof gaan varen die louter in en om Rotterdam beschikbaar is"

Peter Berdowski, ceo van Boskalis

Samenwerking met de TU Delft

,,Dat doen we in nauwe samenwerking met de TU Delft en ook het maritieme cluster in de Drechtsteden'', zegt Berdowski, die ook weet dat de internationale trend uiteindelijk zal bepalen welke koers Boskalis precies moet varen. ,,Dát gaat bepalen welke brandstof je op welke plek op aarde kunt krijgen. We kunnen wel alles zelf willen doen, maar onze wereld wordt wel heel klein als we alleen op biobrandstof gaan varen die louter in en om Rotterdam beschikbaar is. Maar ik ben er van overtuigd dat we als maritieme sector met een passende oplossing komen die rekening houdt met de voorradigheid van brandstoffen op de hele wereld.''

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws