Nieuws Technologie

De techniek van dit Nederlandse bedrijf gaat de hele wereld over

Nederland mag dan een land met schoon water zijn, dat water komt niet zómaar brandschoon uit de kraan. Het Nederlandse bedrijf Holland Water zorgt ervoor dat legionellabacteriën geen kans krijgen. De systemen van het bedrijf gaan de hele wereld over. Kers op de taart: een grote klus op de wereldtentoonstelling Expo 2022 in Dubai.

Emma Thies (AD) 27 september 2021

Holland Water3

Ceo Rogier van der Brink met een monteur. Foto: William Hoogteyling

Ooit waren het er een stuk of zeven: Nederlandse bedrijven gespecialiseerd in ‘watertechnologie’ waarmee legionella wordt voorkomen, zo schrijft het AD. Nu is er nog maar één: Holland Water. Het succesvolle bedrijf uit Driebergen werd in 2003 opgericht en groeide uit van een klein bedrijf in de provincie naar een grote speler op de internationale markt.

Inmiddels bedient Holland Water niet alleen talloze Nederlandse bedrijven en organisaties, maar is het bedrijf uitgebreid naar België en worden hun ‘watersystemen’ ook gebruikt in Frankrijk, Italië, Polen, Slovenië, Slowakije en de Verenigde Arabische Emiraten.

Lees ook: Deze drie ondernemers maakten werk van hun internationale ambitie

Legionellabestrijding

De systemen van het bedrijf bleken een gat in de markt. Want legionella is overal, weet ceo Rogier van den Brink (44). ,,Er is veel meer legionella in Nederland dan je in de krant leest. Het water stroomt misschien schoon binnen, maar als het stilstaat of opwarmt, beginnen de eerste problemen al. Eigenlijk hebben de meeste grote gebouwen daar wel last van.”

En dus is het noodzaak om de ontwikkeling van legionella te voorkomen of tegen te gaan. Hoe doet het bedrijf dat precies? ,,In de infrastructuur gaat het vaak mis wat betreft legionella. De doucheruimte van een voetbalkantine kun je nog ‘doorspoelen’, maar in grote gebouwen, zoals ziekenhuizen of hotels, is dat knap lastig. De kans op legionella is groot”, vertelt Van den Brink.

,,Onze techniek hebben ze in veel andere landen niet. Wereldwijd zijn er nog geen tien bedrijven die dit doen"

Bestrijdingstechnologie is gebaseerd op een zogeheten koper- en zilverionisatie

,,In Nederland mag je geen chloor en andere chemicaliën gebruiken, vanwege de strenge regels. Het enige wat je kunt gebruiken, is koper: dat doodt bacteriën. Onze bestrijdingstechnologie, de systemen die we bouwen, is dus ook gebaseerd op een zogeheten koper- en zilverionisatie. Een minieme dosis koper- en zilverionen zorgt ervoor dat water legionallavrij wordt. Dat is best lastig: per liter water moeten we een exacte hoeveelheid ionen doseren. Te veel is niet goed, te weinig is niet effectief.”

Vele ziekenhuizen, zorginstellingen en hotels gebruiken de watertechniek van het Driebergse bedrijf, evenals bedrijven in het buitenland. ,,Onze techniek hebben ze in veel andere landen niet. Wereldwijd zijn er nog geen tien bedrijven die dit doen.” Het prijskaartje: voor een klein systeem 4000 euro, de grootste systemen kosten zeker 40.000 euro.

Toen de organisatie van de Expo 2022 (een wereldtentoonstelling in de woestijn van Dubai) op zoek ging naar een bedrijf dat het water op het terrein schoon en veilig kan houden, werd al snel aangeklopt bij Holland Water.

Lees ook: Rotterdams baggerbedrijf Van Oord start prestigieus megaproject in Dubai

Het doel van Holland Water is om te vertienvoudigen qua omzet

,,Ontzettend gaaf, en een behoorlijke klus. Je kunt op zo’n groot evenement niet een beetje kraantjes openzetten en hopen dat er geen legionellaproblemen komen. Om die reden hebben we daar 23 systemen geïnstalleerd die ervoor zorgen dat het water er schoon blijft. Zodra de Expo is afgelopen worden die systemen ergens anders in Dubai geïnstalleerd: ziekenhuizen en hotels bijvoorbeeld. We laten niks achter op het terrein.’’

De komende zes maanden heeft het Utrechtse bedrijf het razend druk. ,,Dubai bezorgt ons veel werk, maar we willen in meer dan twintig landen actief worden, dus zijn keihard aan het rennen. Het doel is om te vertienvoudigen qua omzet. Ik zeg altijd: ooit waren we een servet, nu willen we een tafellaken worden.”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws