Aangeboden door Techniek College Rotterdam

Branded Content Technologie

Techniek College Rotterdam leidt op in zelfgebouwde fabriek

Hoe sluiten techniekopleidingen nu het beste aan bij de praktijk? Techniek College Rotterdam streeft ernaar om leerlingen van de Proces & Maintenance-opleidingen zoveel mogelijk in de praktijk op te leiden. Afgelopen jaar konden de eerstejaars leerlingen daarom al in de eigen biodieselfabriek van de opleiding aan de slag. ,,Het gat tussen praktijk en theorie wordt steeds kleiner. En daar profiteren zowel leerlingen als de bedrijven in de Botlek van.”

Rob Roelofs 9 november 2021

Techniek College Rotterdam fabriek Shell web

Erik Boehlé (links) en Richard Gouw: ,,Het gat tussen school en bedrijfsleven wordt voor leerlingen steeds kleiner.” Foto: Anjali Ramnandanlall

Eerstejaars leerlingen van mbo-opleiding maintenance en procestechniek zaten afgelopen jaar minder met hun neus in de boeken. En dat is helemaal niet erg, want in de vrijgekomen tijd gingen ze aan de slag in de biodieselfabriek die de opleiding in samenwerking met partners heeft gebouwd op de RDM-campus in Rotterdam. Deze fabriek zet gebruikt frituurvet om naar biodiesel. Door de fabriek in de lesprogramma’s van de studenten te integreren, leren de studenten hoe het is om als operator in een industriële omgeving te werken.

Boeken worden vervangen door praktijk

Erik Boehlé, docent maintenance en procestechniek, is betrokken bij de bouw van de biodieselfabriek als projectleider. Vanuit die rol is hij actief betrokken bij het bedrijfsleven in de regio. ,,De fabriek is eigenlijk niet gebouwd om stoffen te produceren, maar om leerlingen op te leiden”, vertelt Boehlé. ,,Een productiefabriek wil zoveel mogelijk automatiseren, maar daar leren onze leerlingen minder van. Deze fabriek is ook wel geautomatiseerd, maar er zit nog heel veel werk voor de operators in, zodat leerlingen alle aspecten van hun latere beroep tegen kunnen komen. Daar leren ze veel van. Plaatjes in een boek zijn vervangen door een heuse praktijkervaring. Leerlingen hier zijn altijd blij als ze de handen uit de mouwen kunnen steken. Nu kan dat dus als in het eerste jaar, dankzij deze fabriek.”

"De fabriek is niet gebouwd om stoffen te produceren, maar om leerlingen op te leiden"

Erik Boehlé, docent Techniek College Rotterdam

Nog niet zo lang geleden zaten studenten bijna 80 procent van de tijd in de klas. Nu kunnen de opleidingen al 40 procent van de tijd praktijkles aanbieden, en dat moet groeien naar 60 procent. Voorheen volgden de studenten twee stages in het derde en vierde leerjaar, nu kunnen ze dus al vanaf het eerste jaar proeven van de praktijk in de eigen fabriek.

Leerling ontwikkelt ook soft skills

Dat klinkt ook Richard Gouw als muziek in de oren. Hij begeleidt en coördineert bij zijn werkgever Shell de stagiairs in de fabrieken van de oliemaatschappij. ,,Voorheen kwamen studenten binnen met theoretische kennis, en dan was de stap naar praktijk heel groot. Die stap is nu veel kleiner en verloopt daarom soepeler. Het geeft ons en de student de mogelijkheid om meer te doen tijdens de stages.”

"Het gat tussen school en bedrijfsleven wordt voor de leerlingen steeds kleiner en dat zorgt ervoor dat we alleen maar winnaars hebben"

Richard Gouw , stagecoördinator Shell

Tijdens de eerste stage koppelt de student theorie aan praktijk en ontwikkelt hij of zij soft skills, zoals leren samenwerken met collega’s. Tijdens de tweede stage gaat het niet alleen om het bedienen van de apparatuur, maar moeten de studenten ook op zoek naar optimalisatie: wat kan er verbeterd worden in het proces, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid en milieu?

Zo werkt Techniek College Rotterdam doorlopend aan de verbetering van het onderwijs. De opleidingen worden steeds populairder. Dat is goed, want de vraag naar operators in de techniek neemt alleen maar toe. Studenten zijn na afloop van hun opleiding verzekerd van werk.

Alleen maar winnaars

Onderwijs met hulp van de praktijkinstallaties helpt zowel student als bedrijfsleven, benadrukken Gouw en Boehlé. ,,Als leerlingen het naar hun zin hebben, leren ze ook meer en beter. Het zijn over het algemeen doeners. De leerstof is nu minder abstract voor ze”, zegt Boehlé. ,,De ingeslagen weg van leren in de praktijk willen we nog verder uitbouwen. Het gat tussen school en bedrijfsleven wordt voor de leerlingen steeds kleiner en dat zorgt ervoor dat we alleen maar winnaars hebben.”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Techniek College Rotterdam. Kijk voor meer informatie op techniekcollegerotterdam.nl.