Aangeboden door Techniek College Rotterdam
Branded Content Technologie
Techniek College Rotterdam daagt studenten uit voor baan als cloud engineer
Praktijkgericht onderzoek naar actuele vraagstukken op het gebied van cloud engineering op de werkvloer: het is een van de belangrijkste doelstellingen van het practoraat Cloud Engineering, een initiatief van Techniek College Rotterdam. Via opdrachten (of liever gezegd: challenges) uit het bedrijfsleven worden studenten en docenten bij de onderzoeken betrokken. ,,Onderwijs en bedrijfsleven hebben elkaar keihard nodig in deze branche."

Guido van Dijk (links), Leonie van Haren (midden) en Carola Machwirth: ,,Kies voor de cloud.’’
‘Kies voor de cloud!’ Deze woorden staan in grote letters op een banner in een van de gangen van locatie Schiedamseweg van Techniek College Rotterdam in Schiedam. Op deze vestiging worden onder meer de mbo-opleidingen in de richting ICT gegeven. Wie kiest voor de cloud, weet één ding zeker: met een flinke dosis motivatie en een diploma op zak liggen de banen voor het oprapen. ,,Er is al jaren een tekort aan cloud engineers en andere IT’ers in Nederland’’, zegt projectleider Leonie van Haren.
Lees ook: Techniek College Rotterdam leidt op in zelfgebouwde fabriek
Alles hangt tegenwoordig in de cloud. Anders gezegd: steeds meer apparaten zijn aangesloten op het Internet of Things en kunnen – draadloos en op afstand – bediend worden via mobiele telefoons, tablets en laptops. Een cloud engineer kan worden gezien als de spin in het web voor een gestroomlijnde communicatie tussen al die apparaten in de cloud. Als cloud engineer ontwikkel je clouddiensten en -systemen voor bedrijven, zodat alle medewerkers van een bedrijf veilig in die cloud kunnen werken.
Leven lang leren
Ideeën voor een practoraat zijn ontstaan in 2017, nadat het bedrijfsleven waarschuwde dat het onderwijs te weinig aandacht besteedde aan de cloud. Techniek College Rotterdam pikte deze boodschap graag op en bedacht het practoraat. Van Haren: ,,Zeker in deze sector geldt het credo van je leven lang leren. De ontwikkelingen gaan zo snel. Zonder het bedrijfsleven kunnen wij het tempo als onderwijsinstelling niet of nauwelijks bijbenen.’’
"Zonder het bedrijfsleven kunnen wij het tempo als onderwijsinstelling niet of nauwelijks bijbenen"
Doel van het practoraat is om kennis en expertise van bedrijven en docenten op basis van praktijkgericht onderzoek aan elkaar te koppelen. Op deze manier wordt de actuele kennis van cloud engineering versterkt en verdiept. Nieuwe inzichten en oplossingen worden vervolgens ingebed in de opleidingen, zegt practor Guido van Dijk. Het streven is verbetering van het onderwijs, waardoor studenten over de laatste kennis beschikken en de opleidingen beter aansluiten op de praktijk.
Van Dijk kan worden gezien als de spil tussen de meewerkende bedrijven en docenten en studenten van Techniek College Rotterdam en van de Associate Degree-opleidingen van de Hogeschool Rotterdam. Hij houdt alle challenges nauwgezet in de gaten, heeft contact met alle betrokkenen en brengt de uitkomsten van de praktijkonderzoeken in kaart. ,,Ik kijk of iets een trend of een hype is in de IT-wereld. Wat gebeurt er precies? Wat zijn de effecten?’’
Praktijkopdrachten ondersteunen leerproces
Van Dijk kan genoeg voorbeelden van challenges bedenken waar studenten zich over kunnen buigen. Zo heeft Rotterdam verkeerslichten die zijn voorzien van een regensensor: wanneer het regent, krijgen fietsers groen licht. ,,Laat studenten zich buigen over de vraag hoe je zo’n sensor bouwt en hoe alle data bij de gemeente terecht komt. Ander voorbeeld: een bepaalde vuilniscontainer wordt elke dinsdag geleegd, of hij nou vol is of niet. Is er een systeem in de cloud te bedenken waarbij de container wordt geleegd op het moment dat hij bijna vol zit?’’
De practor benadrukt dat het bij de praktijkopdrachten vooral om het (leer)proces gaat. Technische vaardigheden zijn belangrijk, maar het ontwikkelen van soft skills is minstens zo belangrijk. ,,Als cloud engineer moet je kunnen samenwerken met collega’s en klanten. Daar heb je communicatieve vaardigheden voor nodig. Verder hechten we aan een nieuwsgierige houding en durf. Tijdens de opleiding is spelen belangrijk, omdat je nog mág spelen. Studenten mogen hun fantasie gebruiken, ze mogen buiten de gebaande paden denken, want daar krijg je creatieve geesten van. Binnen het practoraat is daar alle ruimte voor. Het gaat niet om het resultaat, maar om het proces.’’
Intermax draagt challenges aan voor studenten
Intermax is een van de bedrijven die al jaren nauw bij het practoraat betrokken is. Dit Rotterdamse bedrijf omschrijft zichzelf als het meest gecertificeerde cloudsourcingbedrijf van Nederland en werkt voornamelijk voor de gezondheidszorg, maar ook voor andere branches waar veiligheid, performance en beschikbaarheid van IT onmisbaar zijn. Hun visie: systemen zijn er om mensen te ondersteunen, en niet andersom.
"Studenten mogen hun fantasie gebruiken, ze mogen buiten de gebaande paden denken, want daar krijg je creatieve geesten van"
Intermax komt regelmatig met challenges waar studenten en docenten van Techniek College Rotterdam hun tanden in kunnen bijten. Voorbeeld van een praktijkopdracht is een monitor voor-real time data die op afstand onderhouden moet worden en af en toe een software-update nodig heeft. Alle challenges draaien in elk geval om cloud-infrastructuur, zegt Carola Machwirth, manager Learning & Development bij Intermax Cloudsourcing. ,,Voor ons is het van groot belang dat er veel mensen op het gebied van cloud engineering worden opgeleid, zodat ze uiteindelijk bij bijvoorbeeld een van onze klanten aan de slag kunnen, zoals ziekenhuizen of andere medische instellingen. Neem een ziekenhuis: wij zorgen er voor dat alle apparaten in een ziekenhuis met elkaar kunnen ‘praten’, ook met het zorgportaal. Zodat artsen bij een dossier kunnen, zodat patiënten toegang hebben tot bepaalde informatie. En dat wanneer iemand onder de scanner gaat, de gegevens automatisch in het dossier komen. Dit hele systeem wordt bediend vanuit de cloud.’’
Machwirth vindt de samenwerking met Techniek College Rotterdam belangrijk. ,,Door het practoraat wordt de kloof tussen onderwijs en praktijk iets kleiner. We hebben een flink tekort aan IT’ers. Digitale technologie is onmisbaar in de economie. Neem Rotterdam. Of het nu gaat om de haven of het openbaar vervoer: de hele stad draait om IT. Als bedrijf zijn we bovendien betrokken bij de samenleving. We vinden het belangrijk dat alle Rotterdammers die in deze branche aan het werk willen, in hun eigen regio de kans moeten krijgen om een goede opleiding te krijgen. Dat kan gelukkig.’’
Dit artikel kwam tot stand samen met Techniek College Rotterdam. Kijk voor meer informatie of kijk op techniekcollegerotterdam.nl