Nieuws Technologie
Topman FloraHolland: 'Digitaal is de nieuwe standaard'
FloraHolland heeft een prima jaar gehad, de kwekers fleuren op. Maar er gaat veel gebeuren bij de veiling, zoals sluiting van de eerste veilingklok. Topman Lucas Vos in het AD: ,,Digitaal is de nieuwe standaard.''

Hij zei het zomaar, als een zinnetje tussendoor: ,,Dit jaar zal het nog niet gebeuren, maar volgend jaar gaan we zeker de eerste tribunes bij de veilingklokken sluiten.''
Digitaal
Tien jaar geleden was deze uitspraak keihard vloeken in de kerk geweest, maar nu niet meer. De tijden zijn in rap tempo veranderd, óók voor FloraHolland. Kopers van bloemen en planten kijken steeds minder vaak vanaf de tribune naar een grote veilingklok. Overal in de wereld bekijken ze beeldschermen en schaffen vervolgens digitaal hun bloemen en planten aan.
Producten verkassen steeds vaker direct van kweker naar bloemist, tuincentrum of supermarkt. Een tussenstop bij de bloemenveiling is nog zelden nodig. En dus is digitalisering de komende jaren het toverwoord in de veiling. En duurzaamheid, niet te vergeten.
Tijdens de presentatie van de jaarcijfers zei u dat digitaal de nieuwe standaard is. Wat bedoelt u daarmee?
,,FloraHolland is de grootste fysieke marktplaats voor de sierteelt en dat moeten we digitaal ook worden. Die digitalisering móeten we binnen vijf jaar realiseren en daarom verdubbelen we de investeringen. Willen we de rol van draaischijf in de sierteelt niet kwijtraken, dan moeten we daar snel iets aan doen. Daarom moeten we wereldwijd aanbod en vraag bij elkaar brengen.''
Dit jaar verdwijnen er honderd banen, waaronder heel wat ICT-functies. Dat strookt toch niet met de drang naar digitalisering?
,,Onze huidige ICT-afdeling sluit niet aan op onze behoeften. We weten veel van bloemen en planten, maar niet van ICT. Daarom kunnen we beter gebruikmaken van partijen die daar hun 'core-business' van hebben gemaakt. Anderen kunnen dat beter, wij houden dat niet bij. Het is wel de bedoeling dat we mensen 'outsourcen' naar een ander bedrijf.''
Lees ook: Glastuinbouw als succesvoorbeeld van innovatie en samenwerking
U wilt een betere dienstverlening, maar wel de kosten in bedwang houden. Hoe gaat u dat doen?
,,We zijn sterk aan het kijken naar robotisering om karren te kunnen verhuizen van onze vloer naar die van klanten. Hier kunnen we een grote kostenverlaging mee realiseren. Maar dat kan ook met het sluiten van de tribunes bij de klokken. Want zeker bij de bloemistenklok neemt het kopen op afstand toe.''
Realiseert u zich wat u hiermee zegt?
,,Ja, dit kan emoties oproepen, daarvan ben ik me bewust. Maar het is nu eenmaal zo dat klanten liever voor een beeldscherm zitten om producten te kopen. Dat neemt alleen maar toe. Daarom wil ik het ook geen revolutie noemen, maar een evolutie.''
U had deze week een rooskleurige boodschap: hogere omzet, betere prijzen, meer bloemen en planten verhandeld. Bent u tevreden?
,,Ja, we hebben het beter gedaan dan verwacht. Als het met onze leden en hun klanten goed gaat, zien we dat direct in de resultaten. De meeste kwekers hebben redelijk gedraaid, winst gemaakt en ook weer geïnvesteerd.''
Duitsland blijft de grootste exportmarkt, Engeland zakt helemaal in door de Brexit. Is dat zorgelijk?
,,In 2016 hebben we van de Brexit niets gemerkt, maar nu is er een dip in de export doordat de koers van het Britse pond is ingezakt. Kwekers die hun pijlen hebben gericht op de Engelse Moederdag moesten omschakelen. Chrysantenkwekers hebben bijvoorbeeld eerder moeten oogsten met oog op Internationale Vrouwendag, of juist later voor de overige moederdagen. En je ziet dat kwekers al andere markten hebben aangeboord. We vinden altijd wel weer iets anders met z'n allen.''
Zoals wat dan?
,,De markt in Oost-Europa en Rusland trekt aan en nieuwe landen komen op, zoals Turkije, Iran en China. En met Zuid-Korea zitten we in een verkennende fase. Vooral China is een belangrijke markt voor de toekomst. De totale export naar China is op dit moment 50 miljoen euro en het doel is om dat in 2020 te verdubbelen. De hele Chinese markt heeft een potentie van 6 miljard euro, dus we hebben nog wat te winnen.''
In de Verenigde Staten dreigt president Trump met importheffingen. Bent u daar bang voor?
,,Onze export naar de Verenigde Staten is heel laag, ook door alle strenge eisen. Dus de directe gevolgen zullen klein zijn. Maar stel dat er importmaatregelen gaan gelden voor landen als Colombia en Ecuador, dan bestaat de kans dat de mensen daar hun weg gaan vinden naar Europa. Zij moeten hun bloemen en planten tenslotte ook kwijt. Positief is dat vliegtuigen uit Kenia nu in de VS mogen landen. Keniaanse rozen kunnen dan rechtstreeks naar Amerika.''
Toen u aantrad, zei u dat bloemen en planten het vaker moeten gaan winnen van de cadeaubon. Is dat al gelukt?
,,Nee, we slagen er nog steeds niet voldoende in om de weg naar de consument te vinden. Ik ben er wel erg blij mee dat de handel weer aantrekt, maar we zoeken het nog altijd veel te veel bij elkaar. We gaan te weinig naar 'buiten' toe.''
Net als in de groenteteelt, waar maar een paar boegbeelden hun nek uitsteken?
,,Het is een probleem van de hele agrarische sector. Daardoor lukt het ook maar mondjesmaat om de jeugd te interesseren. We moeten véél meer laten zien wat voor mogelijkheden we bieden in deze technische en zeer innovatieve sector.''
Wat doet FloraHolland daar aan?
,,We hebben in Amsterdam een nieuw innovatie-initiatief, Let it Grow. Zeven start-ups, nieuwe concepten door jongeren. Zo geven we een impuls aan innovatieve concepten en spelen we in op de veranderende behoeften van consumenten.''
Behalve over digitalisering heeft u de mond vol over duurzaamheid. Waarom is dat zo belangrijk?
,,Consumenten moeten weten dat ze met bloemen en planten bijdragen aan een beter milieu. Het imago van de sierteelt móet goed zijn, de eisen gaan ook steeds strenger worden. Ik vind dat we daarin een leidende rol moeten nemen, samen met de VGB (Vereniging voor Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten, red.) en LTO. We investeren veel om de sector duurzaam te krijgen en ik ook de kwekers zijn daar veel mee bezig.''