Nieuws Technologie

Verslaafd aan smartphone? Startup Unpluq helpt bij afkicken

De meeste smartphonegebruikers zullen het herkennen. Even scrollen door je favoriete apps en voor je het weet ben je een uur verder. Meestal is dat nogal zonde van je tijd. Met Unpluq moet je fysiek moeite doen om deze afleidende apps te gebruiken, waardoor je minder vaak onbewust wordt verleid.

Till Behne (AD) 23 juli 2021

Unpluq Tim Smits Jorn Rigter

Tim Smits (L) en Jorn Rigter van Unpluq. Foto: Fred Leeflang

Bedenkers Tim Smits en Jorn Rigter hadden er zelf ook last van. Altijd maar die telefoon; in de collegezaal, tijdens afspraken met vrienden en voor het slapengaan. Kostbare tijd die je eigenlijk beter kan besteden aan werk of studie, sociale relaties of een goede nachtrust, zo meldt het AD.

,,Uit gesprekken met leeftijdsgenoten bleek dat heel veel mensen hier last van hebben. Waarom is er dan nog geen oplossing voor?” vroeg Smits zich af. ,,Natuurlijk zijn er wel apps die hier iets aan proberen te doen, maar die blijken vrij makkelijk te omzeilen. Er moest iets rigoureus veranderen.”

Lees ook: Inhaalslag startups: in één kwartaal meer durfkapitaal dan in heel 2020

Belofte Unpluq: tot wel 70 minuten minder onnodig smartphonegebruik per dag

En dus kwamen Smits en Rigter met Unpluq, een combinatie van een fysieke USB-sleutel en slimme software. De belofte: tot wel 70 minuten minder onnodig smartphonegebruik per dag. ,,Het is vrij simpel”, legt Rigter uit. ,,Het gebruik van apps als Facebook of Instagram zit in een bepaald patroon. We hebben het niet eens meer door. Onbewust, bijna vanzelf komen we bij deze apps uit en blijven daar onnodig lang hangen. Door een fysieke handeling toe te voegen, ben je je bewust van je keuze en zal die dus minder vaak vallen op deze apps.”

Er bestaat tegenwoordig ook de Light-phone. Op deze minimalistische telefoon kunnen geen apps worden gezet en daarmee ga je als het ware terug naar het tijdperk van voor de smartphone. ,,Maar dat betekent ook dat je hele handige en functionele apps als bijvoorbeeld Google Maps niet tot je beschikking hebt, als dat een keer nodig is. Met Unpluq heb je een Light-phone die, mocht je dat echt willen, ook weer makkelijk een smartphone wordt.”

''Uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld vier uur per dag op onze smartphone zitten. Dat is een kwart van de tijd dat we wakker zijn op een dag''

Tim Smits, Unpluq

Belangrijk dat je een bewuste keuze maakt en niet onnodig ergens wordt ingezogen

De meeste apps die het smartphonegebruik willen controleren, werken andersom: je moet je best doen om de apps die je wilt vermijden uit te zetten. Met Unpluq moet je juist moeite doen om afleidende apps te kunnen gebruiken. Pas als de USB sleutel in de smartphone is gestoken, heb je toegang tot bepaalde apps. En dat heeft effect.

,,Uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld vier uur per dag op onze smartphone zitten. Dat is een kwart van de tijd dat we wakker zijn op een dag”, zegt Smits. ,,Dat is natuurlijk gigantisch veel. Met Unpluq is dat dus ruim een uur minder. Want wij snappen natuurlijk maar al te goed dat je niet al het smartphonegebruik kan uitbannen. Dat willen we ook niet. Alleen is het belangrijk dat je een bewuste keuze maakt en niet onnodig ergens wordt ingezogen. Op deze manier houd je tijd over voor dingen die je echt belangrijk vindt.”

Lees ook: Graduate Entrepreneur, investeringsfonds van TU Delft en EUR, geeft drie startups een flinke zet

Unpluq werkt als volgt: voor dertig euro koop je de fysieke sleutel en de app. Deze installeer je op je telefoon en stelt in welke apps afleidend zijn en moeten worden beteugeld. Je kan ervoor kiezen je startscherm hetzelfde te laten. De apps zijn dan nog wel zichtbaar, maar niet te openen.

Unpluq smartphones

Met Unpluq worden afleidende apps onzichtbaar op je telefoon. Foto: Fred Leeflang

Startup mikt vooral op millennials, mensen in de leeftijd tussen 18 en 35 jaar

Er is ook een startscherm van Unpluq beschikbaar. Daarop zijn de apps helemaal niet te zien. Dit zorgt voor nog minder afleiding. Ook alle notificaties van deze apps worden door Unpluq geblokkeerd. Daarnaast krijg je te zien wat je schermtijd is en hoeveel minuten bepaalde apps die dag al zijn gebruikt. ,,De fysieke handeling van Unpluq zorgt dus voor minder smartphonegebruik. Maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om de USB-sleutel thuis te laten als je bijvoorbeeld naar een belangrijke afspraak moet. Dan neem je jezelf nog beter in bescherming”, zegt Rigter.

Unpluq mikt vooral op millennials, mensen in de leeftijd tussen ongeveer 18 en 35 jaar. Dat zijn toch de grootgebruikers van afleidende apps. ,,Binnen die groep is de keuze voor Unpluq ook intrinsiek”, weet Smits. ,,Ze willen echt zelf iets veranderen aan hun smartphonegebruik en dan werkt zoiets ook.”

Unpluq is sinds november vorig jaar te koop, vooralsnog alleen via de website van het bedrijf. Mensen met een Android-telefoon kunnen al aan de slag, voor de iPhone wordt nog hard gewerkt aan een oplossing. Dat komt vooral omdat Apple het besturingssysteem iOS flink heeft dichtgetimmerd.

''Een eigen bedrijf beginnen moet je liggen. Gelukkig ligt het ons wel. Het is leuk, divers en de leercurve is enorm steil geweest''

Jorn Rigter, Unpluq

Met investeringsronde moet het product als geheel in de markt gezet worden

,,Het opzetten van onze startup is tot nu toe een weg met pieken en dalen geweest”, legt Rigter uit. ,,Een eigen bedrijf beginnen, moet je liggen. Gelukkig ligt het ons wel. Het is leuk, divers en de leercurve is enorm steil geweest. Het idee dat je zelf aan het roer van iets moois staat, is geweldig. En we hebben ook het gevoel dat we echt iets positiefs bijdragen. We horen van zoveel mensen dat ze ermee geholpen zijn. Dat ze meer tijd steken in dingen die echt waardevol zijn.”

Met de investeringsronde waar Unpluq nu middenin zit, moet de iOS-versie ontwikkeld en het product als geheel in de markt gezet worden. Eerst in Nederland en vervolgens de rest van de wereld. In veel landen is Android marktleider, maar zeker in de VS moet je Apple-aanhangers kunnen bedienen. ,,We willen in 2025 een toonaangevend merk zijn op het gebied van digitaal welzijn.”

Lees ook: Bespaar-app voor 'financiële moetjes' Dyme haalt 2 miljoen euro groeigeld op

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws