Nieuws Technologie

Bij WeWork eet het personeel straks geen vlees meer

Het lijkt een trend onder grote, Amerikaanse bedrijven: verduurzamen. Nieuw op het lijstje van groene pioniers is WeWork, een bedrijf dat werkruimtes en flexwerkplekken verhuurt. De organisatie gaat vlees voortaan van zijn evenementen weren en hoopt zo nog milieuvriendelijker dan Tesla te worden.

Ezra Hakze | Foto: WeWork / AFP PHOTO / MANDEL NGAN 17 juli 2018

We Work Kantoor

Het New Yorkse miljardenbedrijf heeft een bericht gestuurd naar zijn 6000 werknemers wereldwijd, met daarin de aankondiging dat WeWork niet meer zal voorzien in gerechten met vlees. Ook serveert het bedrijf geen rood vlees, gevogelte of varkensvlees op evenementen. Werknemers kunnen alleen om religieuze of medische redenen vrijgesteld worden van dit beleid, zo staat te lezen op de website Bloomberg.

Volgens medeoprichter Miquel McKelvey waren milieuoverwegingen doorslaggevend bij de keuze. In de memo schrijft hij dat het vermijden van vlees een van de beste dingen is die je kunt doen voor het milieu. ,,Het is zelfs nog beter dan het wisselen naar een elektrische auto,'' aldus McKelvey. Met de verandering denkt de ondernemer in 2023 circa 15 miljoen dieren gered te hebben. Ook bespaart het bedrijf meer dan zestig miljoen liter water en 445 pond CO2-uitstoot.

WeWork werd groot met het bouwen en verhuren van werkruimtes voor zzp’ers, ondernemers en bedrijven. Het vegetarisme past in de lijn van hun beleid; het bedrijf zette zich al eerder in om het verbruik van plastic te verminderen en doneert overgebleven voedsel aan goede doelen. Ook veel andere Amerikaanse multinationals zijn op het moment aan het vergroenen. Onlangs lieten Starbucks en American Airlines bijvoorbeeld weten niet meer gebruik te maken van plastic roerstaafjes.

Het thema duurzaamheid is eveneens actueel voor ondernemers hier, aangezien de Europese commissie onlangs een wetsvoorstel presenteerde tegen het gebruik van plastic. Als deze wet van kracht gaat, kunnen producten als plastic roerstaafjes, rietjes en plastic bestek verboden worden. In dit licht valt het op dat Amerikaanse bedrijven ook steeds meer verduurzamen, zij het uit eigen beweging. Het is een ontwikkeling die voor Nederlandse ondernemers interessant om te volgen is.