Nieuws Technologie
Zo brengt Close voor- en napret terug in de entertainment
Lezers van dertig jaar en ouder hebben het wellicht ooit eens gedaan. In de slaapzak voor het postkantoor liggen wachten, zodat je met de slaap nog in de ogen als eerste de felbegeerde kaartjes voor dat supervette U2-, Take That- of Iron Maiden-concert kon scoren. Hoe geweldig was dat? Hoe breng je die beleving weer terug in deze digitale tijd waar je tickets met een druk op de knop koopt?

Wellicht valt er ook iets tegen bovenstaande in te brengen (hallo! In een slaapzak, midden in de winter vlak voor dat postkantoor op het meest tochtige plekje van de stad met de plaatselijke junk naast je?), maar toch. De voorpret was vroeger vaak een stuk groter.
Hoe anders is het tegenwoordig? Je koopt je ticket gewoon online. Met een beetje geluk is het concert nog niet uitverkocht, een financiële transactie en – hoppa – het kaartje in PDF-formaat zit in je mail. Snel, handig… Maar er knaagt toch iets. Waar is de lol?
Lees ook: Hoe Guts Tickets handig inspringt op de doorverkoop van online tickets
Waardevolle relatie tussen een merk en bezoeker
Enter mobiel marketingplatform Close, dat de voor- en napret wil terugbrengen in de entertainmentindustrie. Een ticketaankoop hoeft volgens Close-oprichter en ceo Kiliaan Toorenaar niet langer het einde te zijn van een transactie, maar kan het begin zijn van een waardevolle relatie tussen een merk en bezoeker.
Close heeft een mobiel marketingplatform ontwikkeld waarmee organisatoren een nieuw marketingkanaal hebben om bezoekers meer te laten beleven. Via een op chat gebaseerde app kan eenvoudig informatie gedeeld worden met bezoekers - direct na ticketaankoop, maar ook tijdens en na events. Producent Stage Entertainment, sterrenrestaurant The Jane, de Koninklijke Nederlandse Wandelbond en Orange Lions zijn al klant.
Lees ook: Met deze 8 slimme zakelijke apps bespaar je tijd en geld
Hoe verzamel je slim data?
Het idee achter het platform komt voort uit Toorenaar zijn eigen ervaringen. ,,Ik woon in Amsterdam en bezoek regelmatig concerten in de Paradiso. Ik ga ook graag naar sportwedstrijden en met mijn gezin zo nu en dan naar een musical. Dan koop je de kaartjes online. Snel, handig en innovatief. Maar er kan nog zo veel meer. In de jaren dat ik als commercieel directeur bij Marktplaats werkte, waren we altijd met drie dingen bezig. Als eerste de customer journey en hoe je die zo optimaal mogelijk kunt maken voor de bezoeker. Op twee: hoe verzamel je slim data? Punt drie: wat kun je allemaal met die data doen? Daar merk ik niets van als ik online een ticket koop bij Paradiso. Ik krijg de PDF en wat informatie over welke tas ik wel en niet mee naar binnen mag nemen en waar ik de auto kan parkeren. Kortom, alleen de functionele zaken. Maar de leuke dingen? Die miste ik. Dat kon veel beter.’’
Exclusieve content rondom een event
Toorenaar vatte de koe bij de hoorns en samen met Wiebe Weikamp (medeoprichter van zoekmachine Ilse) en Chris Gruijters (Creatief Talent van de TU Eindhoven) besloot de ondernemer een nieuw bedrijf te bouwen in de entertainmentsector dat kaartjes kopen weer tot fun moest maken. Dat werd Close. Na een jaar van vragen, testen en onderzoek wist het trio in grote lijnen wat het publiek mist bij kaartjes kopen en events in het algemeen. ,,De voor- en napret zeker. Verder ook alle informatie op een plek. Het ‘wat’, ‘waar’ en ‘hoe’. Simpel met een klik op je smartphone. Als derde werd er gevraagd om exclusieve content rondom het event. Stel, je gaat naar het concert van een bepaalde artiest. Dan ben jij voor die artiest die avond de belangrijkste persoon. Voor de artiest is dat het moment om een persoonlijke boodschap naar de 15.000 bezoekers van het concert te sturen. Je kan ook denken aan een backstagefilmpje of beelden van de artiest die op Schiphol aankomt.’’
Lees ook: Hoe het succes van Ticketswap begon: 'Ieder 100 euro ingelegd voor Facebook'
Aftermovie van Martin Garrix-set
Nog een voorbeeld van wat Close extra te bieden heeft in de ultieme event-belevenis. Je gaat eten in The Jane. Via het platform kan je vooraf direct aangeven wat je allergieën zijn zodat de kok daar rekening mee kan houden. ,,Het is super-interactief. We hebben bijvoorbeeld ook het dance-event AMF gedaan. Die vragen aan jou wie jij denkt dat er wordt uitgeroepen tot de nummer 1-dj van de wereld. Is je antwoord ‘Martin Garrix’, dan zie je direct een aftermovie van een eerdere Garrix-set.’’
Close schreeuwt om een internationale uitrol, simpelweg omdat het idee erachter overal kan aanslaan. Heeft Toorenaar ambities over de landsgrenzen? ,,In eerste instantie ligt voor ons de focus op Nederland en Engeland. We zijn op Westend (het theaterwalhalla van Londen, red.) bezig met grote marketing- en ticketingpartijen. Dat is natuurlijk een fantastische kans waar vele mooie dingen uit voort kunnen komen.’’
Scheepbouwer en Kuyf in Advisory Board Close
Voormalig FD Mediagroep-CEO Jacques Kuyf treedt toe tot de Advisory Board van Close, een mobiel marketing platform voor de live entertainmentindustrie. Met de komst van Kuyf haalt de Nederlandse start-up, die onlangs een investering van ruim drie miljoen ophaalde, een tweede ervaren bestuurder in huis die het bedrijf verder helpt groeien in binnen- en buitenland. Naast Kuyf heeft voormalig KPN-topman Ad Scheepbouwer zitting in de Advisory Board, die ook met het investeringsfonds Distruptive Technology Ventures in Close heeft geïnvesteerd.
Stel, je gaat naar het concert van een bepaalde artiest. Dan ben jij voor die artiest die avond de belangrijkste persoon