Nieuws Technologie

Zo wil Rotterdam de meest vernieuwende stad van de Benelux worden

Het centrum van Rotterdam wordt de komende jaren ontwikkeld tot de meest vernieuwende binnenstad van de Benelux. Door een unieke samenwerking van winkeliers en winkelpandeigenaren wordt er de komende 5 jaar 1,2 miljoen euro per jaar geïnvesteerd om de leefbaarheid, veiligheid, duurzaamheid, economische ontwikkeling en innovatief vermogen te bevorderen. “De huidige vrijwillige samenwerking tussen winkelpandeigenaren en winkeliers in Rotterdam Centrum is werkelijk uniek”, aldus Rob Vester, voorzitter van Urban Department Store Rotterdam.

Harry Mulder 4 december 2018

Rob Vester Urban Department Store Rotterdam

Het centrum van Rotterdam moet niet alleen bezoekers uit de Rotterdamse regio naar de binnenstad lokken voor een unieke shopping experience maar ook uit de rest van de Benelux. Een flink deel van het budget zal worden besteed aan promotie en marketing van de binnenstad van Rotterdam.

Een grote meerderheid van eigenaren van winkelpanden en ondernemers heeft zich vorige week uitgesproken voor de installatie van een Bedrijven Investerings Zone (BIZ) die per 1 januari 2019 wordt ingevoerd. Hierdoor wordt de BIZ Rotterdam Centrum direct ook de grootste BIZ van Nederland.

Samenwerking

Doel van de BIZ is om door samenwerking de leefbaarheid en veiligheid, de ruimtelijke kwaliteit, innovatie en de economische ontwikkeling in dit gebied te bevorderen. Voor 2023 wordt gestreefd naar 15 procent meer bestedingen, 15 procent meer bezoekers en een 20 procent hogere waardering.

Belast met de uitvoering van de BIZ is de stichting Urban Department Store Rotterdam (USDRotterdam). Deze stichting is een al succesvolle samenwerking tussen vastgoedeigenaren en ondernemers in de binnenstad ( Lijnbaangebied, Central Plaza, Kruiskade, Binnenwegplein, de Koopgoot en het Beurspleingebied). In dit gebied zijn ruim 300 winkels gevestigd en zijn er 65 winkelpandeigenaren.

Gezamenlijk belang

“De huidige vrijwillige samenwerking tussen winkelpandeigenaren en winkeliers in Rotterdam Centrum is werkelijk uniek”, aldus Rob Vester, voorzitter van Urban Department Store Rotterdam. “Beide partijen erkennen de noodzaak om het betreffende winkelgebied zo aantrekkelijk mogelijk te maken en te houden om kooplustig publiek naar de binnenstad te krijgen. Ze hebben immers een gezamenlijk belang. Een aantrekkelijke binnenstad met goedlopende winkels bevordert de waarde van de panden van de eigenaren en de winkeliers krijgen meer bezoekers en dus meer omzet”, aldus Rob Vester.

Uniek winkelgebied

Schoon, veilig, heel en bereikbaar. Dit zijn de kernpunten waarop de USDRotterdam zich ook de komende jaren zal richten. “De Lijnbaan was ooit in de jaren 50 het modernste en enige autovrije winkelcentrum van Europa”, vertelt Rob Vester, “Het was decennia lang een uniek winkelgebied dat druk werd bezocht, zelfs op zondagen als alle winkels dicht waren. Gezinnen gingen in hun zondagse pak naar de Lijnbaan voor een dagje uit. Die grandeur willen we weer terug voor de Lijnbaan en dus ook voor het gehele centrum van Rotterdam.”

Vernieuwend en duurzaam

Vernieuwend is een begrip dat telkens terugkomt in het betoog van Rob Vester. “Vernieuwen zit in het DNA van Rotterdam. Door de invoering van de BIZ zijn er voldoende middelen om de retail-experience verder te innoveren. De vernieuwing zal plaatsvinden langs vijf assen: profilering van de deelgebieden, integratie van de binnenstad tot een echt shopping centre, duurzaamheid, logistiek en gezamenlijk ICT en datamanagement.”

“We denken dat we nu voldoende schaalgrootte hebben om op deze gebieden vernieuwingen door te voeren. Natuurlijk is online shopping een gamechanger in het winkellandschap. Maar online shopping belast het milieu op een enorme manier. Denk alleen al aan het transport per koerierdiensten die vaak een paar keer moeten terugkomen als je niet thuis bent. En als het jurkje niet bevalt, komt de koerier het weer ophalen. Logistiek ligt hier de uitdaging voor de samenwerking tussen fysieke winkels en webwinkels.“

Logistieke stromen afstemmen

Er is dus volop ruimte voor verbetering volgens Vester: “Dat je bijvoorbeeld je online bestelde jurkje gewoon kunt terugbrengen en het in de winkel weer verkocht kan worden. Ook kun je de logistieke stromen binnen een winkelgebied op elkaar afstemmen. Consumenten eisen ook steeds meer dat winkels duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen en daar moet je als ondernemer op inspelen.”

Marketing en promotie van de Rotterdamse binnenstad zal intensief worden ingezet om meer bezoekers te trekken. De marketing en promotie zullen per winkelgebied binnen het centrum worden aangepast aan de doelgroepen. “De Kruiskade is immers een heel ander winkelgebied dan Beursplein of de Lijnbaan. Die diversiteit aan winkelaanbod is een ijzersterk punt van de Rotterdamse binnenstad en dat moet je koesteren en promoten”, aldus Vester.

Mission Impossible

Wat in de afgelopen jaren een ‘mission impossible ‘ leek – een intensieve samenwerking tussen de eigenaren van de winkelpanden en de winkeliers - kwam nu via de Urban Department Store wel van de grond. Marc Bakker, eigenaar van de Coccinelle Fashion Stores is blij met deze samenwerking. “Er waren in het verleden talloze plannen om verloedering tegen te gaan en om de boel op knappen. Maar iedereen keek naar elkaar, dacht aan zijn eigen belang en vervolgens gebeurde er niets. Het is voor ‘local heroes’ ( lokale Rotterdamse ondernemers red. ) zoals ik belangrijk dat er nu eindelijk iets gedaan wordt aan gebiedsontwikkeling. Zaak is dat de winkelbeleving geoptimaliseerd wordt zodat mensen weer met plezier gaan shoppen omdat het veilig, heel en schoon is” , aldus Marc Bakker van de Coccinelle Fashion Stores.

Robbert Bons van Cinderella Beleggingsmaatschappij B.V is eigenaar van vastgoed op de Lijnbaan en tevens voorzitter van Eigenaren Vereniging Lijnbaan (EVL) Ook hij spreekt van een innovatieve samenwerking tussen ondernemers en winkeleigenaars. “Ik weet dat andere vastgoedeigenaren met bijzondere aandacht naar deze Rotterdamse ontwikkeling kijken. Feit is dat vastgoedeigenaren baat hebben bij tevreden huurders en een enthousiast winkelend publiek. Een aantrekkelijk, schoon en veilig winkelgebied verhoogt de waarde van ons vastgoed. Het is daarom belangrijk dat in Rotterdam nu alle neuzen dezelfde kant op staan en dat we de binnenstad landelijk en internationaal op de kaart zetten”, aldus Bons.

Zaak is dat de winkelbeleving geoptimaliseerd wordt zodat mensen weer met plezier gaan shoppen

Marc Bakker, Coccinelle Fashion Stores.