Nieuws Innovatie
Geen koeriers maar ondernemers inzetten voor je logistiek: zo blijft Topgeschenken.nl na corona innoveren
Topgeschenken.nl heeft dankzij corona en de daaruit voortvloeiende toename van online bestellingen een exponentiële groei doorgemaakt. Algemeen directeur Edwin van Arkel verwacht ook komend jaar een mooie groei te realiseren. Maar hoe weet dit e-commercebedrijf op gebied van online bloemen, taarten, fruit en geschenken deze groei vast te houden nu de coronapiek op zijn einde loopt?

Algemeen directeur Edwin van Arkel: ,,De ondernemer krijgt meer verantwoordelijkheid in de verspreiding van onze producten. Daarmee willen wij ons ook onderscheiden.'' Foto: Topgeschenken.nl
De algemeen directeur van neemt ons eerst mee terug naar maart 2020, het begin van de eerste lockdown. Wat Edwin van Arkel toen nog niet wist, was dat corona voor zijn bedrijfsvoering meer dan positief zou uitpakken. Tegen alle verwachtingen in werd het een ongekend topjaar voor zijn bedrijf.
Bloemen de prullenbak in
Van Arkel herinnert zich nog goed dat hij dacht dat met de lockdown de hele bloemen-business in elkaar zou klappen. ,,Vanwege de lockdown gingen alle bloemen op de veiling de prullenbak in. Er waren geen vluchten, er was geen export en de fysieke bloemenwinkels gingen dicht. Wij zagen het echt somber in.''
Het zijn namelijk vooral de bloemen waarvan zijn bedrijf Topgeschenken.nl het moet hebben. Onder de noemer Topbloemen.nl verkoopt zijn bedrijf online via lokale bloemisten zijn producten. De bloemen zijn verantwoordelijk voor zo’n 80 procent van de omzet van het bedrijf waar ook Toptaarten.nl en Topfruit.nl onder vallen.
Om toch iets te kunnen doen in die eerste lockdown in maart 2020 komt Van Arkel met een plan om zowel klanten te trekken en de lokale bloemisten te steunen. ,,We hadden een televisiespot klaar staan voor die we direct hebben laten ombouwen. De boodschap was: steun uw lokale bloemist door bij ons te bestellen en wij betalen de bezorgkosten. Wij deden dit, nooit wetende dat het zo uit de hand zou lopen'', blikt hij terug.
''Op een gegeven moment moesten we zelfs op sommige postcodes een stop invoeren op het aannemen van nieuwe orders''
Iedere dag Moederdag
Want wat hij niet kon weten, was dat het vanaf toen non stop druk werd. ,,We zagen een groei van 500 procent en dat konden wij niet handelen.'' Compleet verrast door het enorme succes moest er snel geschakeld worden. Zo werden flexwerkers ingezet. Met name studenten die normaal in de horeca werkten, konden nu bijspringen op de klantenservice. ,,De studenten zaten op de eerste lijn aan de telefoon en de meer ervaren medewerkers konden de tweede lijn bemannen. Al met al konden we hierdoor zo’n 20 studenten van een baan voorzien.''
Maar de druk zit niet alleen in het aannemen in de orders, ook de lokale bloemisten die de bloemen bezorgen konden het niet aan. ,,Op een gegeven moment moesten we zelfs op sommige postcodes een stop invoeren op het aannemen van nieuwe orders.'' Natuurlijk is dat iets wat je als bedrijf liever niet hebt, maar Van Arkel had geen keuze. De bloemen waren niet aan te slepen.
Corona-effect
Pas drie maanden later bij de eerste coronaversoepelingen in mei 2020 merkt Het e-commercebedrijf dat de druk wat afneemt. ,,Eigenlijk zagen we iedere keer dat bij een lockdown de orders omhoog gaan en bij versoepelingen weer afnemen. Het effect werd wel steeds iets minder: bij de laatste lockdown zaten we nog op 25 procent meer orders dan voor corona.''
Nu het kabinet de coronamaatregelen grotendeels loslaat breekt er een spannende tijd aan. Hoe denkt Van Arkel deze groei vast te kunnen houden? ,,We hebben een prognose voor de komende periode gemaakt zonder het corona-effect. We verwachten iets lager uit te komen dan ons topjaar van vorig jaar. We verwachten dat heel veel klanten die aan ons hebben geproefd ook structureel zullen blijven bestellen. In onze begroting nemen wij geen lockdowns mee. We verwachten dus een stukje terug te zakken in omzet, maar zijn nog steeds super tevreden als je kijkt naar waar we vandaan komen.''
Wanneer de directeur naar de toekomst kijkt, wil hij inzetten op efficiëntere en duurzamere logistiek. Van Arkel: ,,Op dit moment bezorgen de lokale bakkers hun taarten en de bloemisten hun bloemen. Onze presentjes van Topgeschenken.nl versturen we vanuit onze loods in Nieuw-Vennep. We willen nu gaan kijken hoe we taarten of bloemen met geschenken kunnen combineren. Hierdoor willen we meer controle krijgen over de bezorging.''
''De ondernemer krijgt meer verantwoordelijkheid in de verspreiding van onze producten. Daarmee willen wij ons ook onderscheiden''
Slimme routes
Met zijn landelijke dekking ziet hij mogelijkheden. ,,Ongeveer 80 procent van onze business bestaat uit bloemen. Het idee is dat de bloemist bijvoorbeeld 85 boeketten bezorgt en dan ook 15 geschenken rondbrengt in zijn of haar eigen regio. Ze krijgen dan een slimme route én we hoeven dan niet meer met de landelijke koeriers te werken. De ondernemer krijgt meer verantwoordelijkheid in de verspreiding van onze producten. Daarmee willen wij ons ook onderscheiden.''
De directeur legt uit hoe hij dat voor zich ziet: ,,We willen een nette chauffeur, een mooi beletterd busje en een warme glimlach wanneer onze giften worden afgeleverd. De ondernemer die met ons werkt voert onze naam en is een hele belangrijke partner voor ons. In deze constructie zien wij profijt voor alle partijen. De komende tijd gaan wij onderzoeken of en hoe dit mogelijk is'', zegt hij optimistisch.