Nieuwe vrachtauto’s en bussen die na 15 juni een kenteken krijgen, moeten een nieuwe versie van de tachograaf aan boord hebben. In Nederland heeft het bedrijf Kiwa Register van de overheid de opdracht gekregen de noodzakelijke tachograafkaarten te leveren.
Slimme tachograaf
Kiwa meldde onlangs daarbij twee maanden vertraging te hebben opgelopen en pas op 15 mei te kunnen leveren. Dat is volgens de organisaties een probleem, omdat de kaarten nodig zijn voor het ijken van de tachografen. Om die reden zouden ze al op 15 maart verkrijgbaar moeten zijn.
Lees ook: Truckers die frauderen met rij- en rusttijden nauwelijks op te sporen
Geen boetes
TLN, Evofenedex, RAI Vereniging en Bovag roepen de overheid op in Europa te pleiten voor meer flexibiliteit bij de invoering van de slimme tachograaf. Zo zouden er voorlopig geen boetes opgelegd moeten worden voor rijden in een nieuwe vrachtauto met een oude tachograaf.
De klos
Op de website van Transport en Logistiek Nederland (TLN) hebben ze geen goed woord over voor de gang van zaken. "Voertuigleveranciers, dealers, transportbedrijven en andere bedrijven die vrachtauto’s gebruiken zijn nu de klos. 15 mei is veel te laat. De nieuwe voertuigen met een slimme tachograaf worden sinds deze maand namelijk al afgeleverd bij de dealers."
Lees ook: Zo veranderen 'supertrucks' van 25 meter lang de transportindustrie
Flexibiliteit
Volgens de vier organisaties is flexibiliteit vanuit Europa bij de invoering van de slimme tachograaf noodzakelijk, stelt TLN. "Dan kunnen de vrachtauto’s gewoon geleverd worden en kunnen de kopers ze alsnog inzetten." Ze verzoeken minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat om in Brussel tijdelijke afspraken te maken over de handhaving van de nieuwe tachograaf.
Leveranciers, dealers, transportbedrijven en andere bedrijven die vrachtauto’s gebruiken zijn nu de klos
Transport en Logistiek Nederland