Nieuws Innovatie

Verum als concurrent van koffie: Crispijn (25) en Erik (24) durven het aan

Op zijn 24e had Crispijn de Koning zijn twee bedrijven al verkocht. Maar hij is geen ondernemer geworden om zo vroeg mogelijk op zijn lauweren te kunnen rusten. Vandaag - 16 juli 2020 - lanceert hij met Erik Messemaker het merk Verum, een warme drank die de traditionele koffiecultuur op zijn kop moet zetten. Over het uitstellen van de lancering heeft hij niet gepeinsd. ,,Corona heeft het proces juist versneld.''

Yoeri van den Busken 16 juli 2020

Erik Crispijn Verum concurrent koffie 1

De ondernemers achter Verum: Erik Messemaker (l.) en Crispijn de Koning (r.).

UPDATE: Crispijn de Koning is dinsdag 21 juli studiogast in de wekelijkse radio-uitzending van De Ondernemer op New Business Radio(.nl). Hij vertelt dan onder meer over zijn ondernemerspad van idee tot uitvoering. De uitzending is van 10.00 tot 11.00 uur en terug te luisteren via onder meer deze website.

Het hoofd van Crispijn de Koning (25) is een broeinest van duizend-en-één ideeën. ,,Ik ben eigenlijk altijd aan het werk, terwijl ik nooit het gevoel heb dat ik aan het werk ben,'' stelt hij cryptisch. ,,Eigen dingen maken, dat motiveert mij elke dag.''

Méér na het succes van Westlander Bier

Na het succes van Westlander Bier, dat hij met compagnon Sven Boers had opgezet, was de stap naar een volgend product dan ook een kleine. Terwijl Boers een ander pad in het bedrijfsleven koos, vond De Koning een nieuwe zakenpartner in Erik Messemaker (24), met wie hij bevriend was geraakt tijdens hun hbo-opleiding.

,,Naast mijn studie ben ik in het eerste jaar gelijk gaan ondernemen,'' zegt hij. ,,Erik wilde eerst de wereld ontdekken. Hij woonde in Shanghai, Singapore en Zuid-Korea. Zijn master deed hij in Antwerpen. In die periode hielden we altijd contact met elkaar. Wij zijn twee jonge gasten die dromen hebben; die de lat echt hoger willen leggen. Het was al vroeg duidelijk dat we een klik hadden.''

Messemaker stortte zich aanvankelijk op matcha, de biologische groene theepoeders uit Japan en China. De Koning: ,,Als je zo intensief met voeding bezig bent, ga je kansen zien. Daar filosofeerden wij vaak over. De vleesconsumptie toont aan dat er een kantelpunt gekomen is. Mensen worden steeds bewuster. Ook de koffiecultuur bestaat al een eeuwigheid. Ik dronk vier, vijf kopjes per dag; Erik zelfs nog iets meer. Het gros van de Nederlanders is er afhankelijk van. Dat vonden wij een fascinerend gegeven. Het verbaasde ons dat er, behalve thee, verder vrijwel geen andere warme dranken in die categorie zijn. Toen hebben we besloten hier samen in te duiken.''

'Een drankje dat smaakt als koffie, maar gezonder is'

Een ruime meerderheid van de koffiedrinker zit boven het gemiddelde van vier kopjes per dag. De Koning: ,,We discussiëren in dit land over heel veel dingen, maar niet over cafeïne en wat dat doet met een mens. Wij wilden kijken of we niet iets beters konden ontwikkelen. Een drankje dat hetzelfde smaakt als koffie, maar gezonder is.''

Als hij de smaak moet definiëren, komt De Koning uit op ‘koffie-achtig met tonen van cacao en een krachtig vleugje gember’. Verum wordt in combinatie met heet water gedronken. Het sachet van zes gram bestaat uit verschillende kruiden en plantenextracten. De ingrediënten bevatten zeer weinig cafeïne en een hoog gehalte vitaminen en mineralen, waarmee Verum direct een positief effect op lichaam en geest creëert.

'Verum is een natuurlijk, oprecht product'

In het Latijn betekent Verum waar of echt. ‘Vanuit de oorsprong’, vult De Koning aan. ,,De naam hadden we eerder dan een lekker drankje. Verum is een natuurlijk product. Daar hebben wij een gevoel bij. Ik geloof dat je als mens ook zoveel mogelijk authentiek zou willen zijn. Dat betekent dat je eerlijk en oprecht in het leven staat. Wij willen dat uitdragen. Onafhankelijkheid en authenticiteit komen dicht bij elkaar. Het is gewoon een perfecte match. En eigenlijk is het hele proces ook heel bizar geweest."

,,Net als bij Westlander Bier hadden we binnen twee maanden best een goed recept. Vanaf dat moment zijn we steeds kleine dingen gaan veranderen. Verhoog je een bepaald ingrediënt met een paar procent, dan kun je al een totaal ander drankje krijgen. Dus de details maken het verschil. Uiteindelijk kwamen we na een jaar van ontwikkelen op een punt dat we wisten: dit is echt goed. Hiermee kunnen we de markt op.''

Over één nacht ijs is het duo niet gegaan. In september begon het traject van onderzoeken, testen en analyseren. Ze maakten een rondgang langs wetenschappers en sterrenkoks. Alles wat ze deden, moest goed onderbouwd worden. Ze wilden over de juiste keurmerken beschikken om aan te kunnen tonen dat Verum met de grootste zorg en toewijding is samengesteld.

''Ik denk dat de timing ideaal is. Corona heeft het proces juist versneld. In een tijd van crisis gaat iedereen alles heroverwegen. ''

Crispijn de Koning, oprichter Verum Drinks

Eén mok Verum: stimulerende plantenextracten en zes verschillende vitaminen en mineralen

Verum Drinks BV richt zich in eerste instantie op kantoren en horecaplekken waar veel zakenmensen komen. Het zou aanmatigend zijn om te roepen dat ze de in beton gegoten nationale koffiecultuur even omver gaan werpen. Maar de jonge ondernemers willen in elk geval met open vizier de strijd aan. Hun toekomstdroom? Dat er dagelijks op de talloze werkplekken zoiets ontstaat als een vast Verum-momentje.

De Koning: ,,Koffie is gewoon lekker en dat blijft het. Onze wens was alleen om er iets naast te kunnen zetten. Met koffie ervaar je pieken, maar ook dalen. In één mok Verum zitten naast stimulerende plantenextracten ook zes verschillende vitaminen en mineralen die goed zijn voor meer dan 25 procent van de algemene dagelijkse hoeveelheid die een mens nodig heeft. En precies de vitaminen en mineralen die het brein stimuleren in energie, concentratie en het geheugen.''

Ondernemen tijdens coronacrisis

Het is veelzeggend dat zelfs een pandemie de geboren optimisten niet uit balans kreeg. De Koning: ,,Ik denk dat de timing ideaal is. Corona heeft het proces juist versneld. In een tijd van crisis gaat iedereen alles heroverwegen. Het is geen leuke periode geweest voor mensen en ook mijn eigen consultancybureau ging naar nul. Maar we zeiden meteen tegen elkaar: de wereld is per direct veranderd, dit is onze kans. We deden er een schepje bovenop, zijn nóg uitgebreider gaan testen en hebben geen moment overwogen de lancering uit te stellen.''

Over financiële risico’s denkt hij evenmin na. ,,Dat zijn normaal gesproken vragen die in elk businessplan terugkeren. Wanneer ga je je geld terugverdienen? Wij hebben daar geen seconde tijd in gestoken. Ik geloof heel erg in positieve gedachten. Lukt het niet, dan red ik me wel weer. Dan ben je in elk geval een ervaring rijker. Maar het voordeel van diverse dingen doen, is dat je ook eerder aanvoelt wanneer je het momentum te pakken hebt. En volgens mij zitten we met Verum nu in die fase."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.