Nieuws Innovatie

Slim van Vinobox: het algoritme als je sommelier

‘Wat is nou een lekkere wijn?’ Hét terugkerende dilemma van iedere wijnliefhebber. Ondernemer Flip Harmsma bedacht er een eigentijdse oplossing voor: het algoritme als je sommelier. De droom? „Een online aardverschuiving in de klassieke wijnmarkt.”

Crissy Mulder 27 maart 2021

Vinobox flessen wijn tafel

Wijn lijkt een complex product, maar hoeft dat volgens Flip Harmsma helemaal niet te zijn. Foto's: Vinobox.

In 2018 lanceerde Flip Harmsma: Vinobox. Een wijnwebsite met een wine-membership én een algoritme. Het resultaat? Elke maand een nieuwe box met wijnen die steeds beter bij je persoonlijke smaak passen. Het idee begon als vriendendienst, maar groeide al nel uit tot een succesvolle startup. In een jaar tijd groeide Vinobox met vijfhonderd procent. En in de afgelopen maanden is dat nog eens verviervoudigd. De startup is actief in Nederland en België en werkt nu aan een uitrol in meerdere Europese landen.

Door het bos de bomen niet meer zien in wijnhandel

Volgens Harmsma lijkt wijn een complex product, maar hoeft het dat helemaal niet te zijn. „Wijn bestaat uit héél veel karakteristieken. Dat maakt het voor de niet-professionele wijnliefhebber ingewikkeld. In de wijnhandel ziet hij door de bomen het bos niet meer. Wij pakken dat anders aan.''

"In ons algoritme zetten wij de verschillende karakteristieken om in data. Op basis van die data vind je al snel overlap in het wijnaanbod. Zo komen diverse karakteristieken van Chardonnay X uit Frankrijk overeen met die van Chardonnay Y uit Californië"

Harmsma: ,,In ons algoritme zetten wij de verschillende karakteristieken om in data. Op basis van die data vind je al snel overlap in het wijnaanbod. Zo komen diverse karakteristieken van Chardonnay X uit Frankrijk overeen met die van Chardonnay Y uit Californië. Geeft de klant aan dat hij Chardonnay X lekker vindt, dan zien wij dat hij Chardonnay Y waarschijnlijk ook wel ziet zitten.” Zo biedt Vinobox gepersonaliseerde wijnabonnementen op basis van smaakprofielen, die dankzij het algoritme steeds nauwkeuriger worden.

Is Vinobox een wijn- of techbedrijf?

Volgens Harmsma heeft zijn onderneming meer weg van een techbedrijf dan van een klassiek wijnbedrijf. Sterker nog, met zijn algoritme, het gebrek aan voorraad en een negatief werkkapitaal, breekt de ondernemer met de tradities van de klassieke wijnmarkt. „De huidige wijnmarkt verkoopt de beschikbare wijnvoorraad aan de consument. Wij draaien dat om. Wij hebben geen voorraden, maar gaan op pad voor de consument. Wij zoeken naar de wijn die hij lekker vindt en kopen dat direct bij de wijnboer of leverancier in. Zo zetten wij niet de verkoper, maar de klant en zijn smaakprofiel op nummer één. En zo hoort het ook, anno 2021.”

''Vinobox is bewust niet aangesloten bij een inkooporganisatie, retailbedrijf of groep wijnboeren. Daarom blijven wij flexibel en nemen we direct bij de wijnboer af''

Flip Harmsma, eigenaar Vinobox (foto onder)

Vinobox portret ondernemer

Met deze aanpak wil Harmsma een online aardverschuiving teweegbrengen in de klassieke wijnmarkt. „Slechts drie procent van de wijnmarkt focust zich op online. Dat terwijl het product zich ontzettend goed leent voor de online verkoop, maar ja, de bestaande grote spelers hebben er geen baat bij. Zo stagneert de boel. Tegelijkertijd staat er een nieuwe generatie wijndrinkers op. Deze generatie wenst online advies op maat. Daar zeg ik geen nee tegen.”

Samenwerking met kleine wijnboer belangrijk

Volgens de ondernemer is het overigens niet zijn bedoeling om partijen uit de markt te drukken. Harmsma werkt juist graag samen, bijvoorbeeld met kleine wijnboeren. „Vinobox is bewust niet aangesloten bij een inkooporganisatie, retailbedrijf of groep wijnboeren. Ons enige belang is een honderd procent geniet-garantie voor onze klanten. Daarom blijven wij flexibel en nemen we direct bij de wijnboer af.''

,,Middels storytelling houden we het transparant. Bij veel van onze flessen zit een filmpje van de lokale wijnboer. In dat filmpje vertelt de boer over de wijn en zijn ambacht. Dat levert de meest gepassioneerde verhalen op. Zo bouwen we enerzijds aan een bedrijf dat beter is voor de klant: hij krijgt wijn die past bij zijn smaakprofiel. En anderzijds aan een bedrijf dat beter is voor de wijnboer: hij krijgt een eerlijke prijs voor zijn wijn en deelt zijn passie met de klant. Een win-winsituatie.”

Vinobox wijn doos handen

'Mijn ambitie? Vinobox als hét persoonlijke wijnadresje in je broekzak'

Voor 2021 zijn de plannen groots. Medio april komt Vinobox met een vernieuwde website. En in het tweede kwartaal gaat het bedrijf live in meerdere Europese landen.

„Dankzij een aantal nieuwe features, kunnen wij onze klanten nog beter bedienen. Zo trakteren we elke nieuwe member binnenkort op een mini-proeverij, ingesproken door onze sommelier. Op basis van feedback en smaakprofiel, stellen we vervolgens een eerste persoonlijke Vinobox samen. Die beoordeelt de klant weer, wij stellen zijn smaakprofiel verder bij en zo gaan we samen op wijnreis. Mijn ambitie? Vinobox als hét persoonlijke wijnadresje in je broekzak.”

Lees ook: Gently fuck the system, vindt bierstartup Willsark (met Pokémon als inspiratie)

Nieuw! De dagelijkse nieuwsbrief 'De Ondernemer Vandaag'.

Winactie! Maak t/m 30 april kans op 1 van de 10 TW Steel ACE horloges t.w.v. € 949,-.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws