Podcast

Topondernemer Wibe Wagemans: 'Overheid moet factor 10 investeren in tech-startups'

Wibe Wagemans haalde met een open brief aan de overheid - 'er moet vol worden ingezet op innovatie' - paginagroot de landelijke media. De topondernemer/ceo uit Silicon Valley schreef onder meer dat 'Nederland zichzelf te vaak weg zet als klein land dat daarmee niet te grote ambities moet hebben'. Miljarden moeten er komen, vindt Wagemans. 'Nederland zou er goed aan doen het Finse voorbeeld te volgen, voordat we de zieke man van Europa worden'. Ook daarover vertelt hij meer in deze podcast.

Startup siliconvalley high tech innovatie

Van onze redactie 17 januari 2021

,,Ik heb de discussie willen aanzwengelen, en dat samen met Eva Schram met wie ik Het Geheim van Silicon Valley heb geschreven. Er zijn veel reacties op gekomen, we zijn in gesprek met diverse spelers", vertelt Wibe Wagemans over zijn open brief aan de overheid in de podcast, hieronder te beluisteren. Zijn achtergrond: als eerste ter wereld bouwde hij een AI-bot en een online videogame op mobiel. Zijn werk bij onder meer Angry Birds en Bigh Fish leverden hem de Cannes Golden Lion-award, het wereldrecord nummer 1-hits in de Appstore op. Hij werkte onder meer bij Nokia.

'Wat Techleap doet moet eigenlijk tien keer groter'

,,Scale-ups zijn het stokpaardje van Techleap, daar moet zeker aandacht aan besteed worden, maar wat Techleap doet moet eigenlijk tien keer groter. En dan niet alleen geld naar scale-ups, maar ook naar tech-startups. In ons boek tonen we aan dat de grootste bottleneck in het begin zit, daar ligt voor de overheid een taak, maar daar zit een heel ecosysteem achter, met ook andere investeerders. Finland doet dat goed, zij doen anderhalf miljard aan tech-startups, ook Singapore, Zuid-Korea doen het erg goed, de overheid speelt er een enorm grote rol."

'Macht van de grote bedrijven in Silicon Valley neemt alleen maar toe'

In de podcast komen ook de recente gebeurtenissen in Washington DC aan bod, en de overgang Trump-Biden. Wagemans vindt de berichtgeving daarover in ons land 'heel beperkt, ook qua kleur' en zegt onder meer: ,,Corona heeft een grotere invloed op ondernemers dan wat er in Washington DC gebeurt. De aandelenbeurzen Wall Street en Nasdaq zijn de lucht ingegaan op, bizar, de dag dat het Capitool werd bestormd. De economie is hier niet altijd volledig in lijn met de politieke gebeurtenissen."

Voor de regering-Biden is er meer dan olie als het om ondernemen gaat; er wordt flink geïnvesteerd in Silicon Valley. Wagemans ziet de macht van de grote bedrijven daar alleen maar toenemen. ,,Dat heeft positieve, maar ook negatieve kanten, denk aan het privacydebat en monopolieposities."

Tekst gaat onder foto (Google, in Silicon Valley) verder:

Siliconvalley google californie

"De aandelenbeurzen Wall Street en Nasdaq zijn de lucht ingegaan op, bizar, de dag dat het Capitool werd bestormd. De economie is hier niet altijd volledig in lijn met de politieke gebeurtenissen"

Effect corona: 'Silicon Valley is voor startups toegankelijker geworden'

,,Silicon Valley is toegankelijker geworden in deze coronacrisis. Waar je voorheen het vliegtuig moest pakken om hier ergens aan de koffie te komen, zijn er nu Zoom-meetings. Er zijn hier echt genoeg mensen die startups willen helpen, die zijn ook echt bereikbaar, ook bijvoorbeeld via Holland in the Valley of Techleap. Ik zou tech- startups sowieso adviseren een advisory board op te zetten met mensen uit Silicon Valley, bijvoorbeeld op wetenschappelijk gebied, of als je iemand nodig hebt om de markt hier te ontdekken, of als je leidersvragen hebt. Nogmaals: er zijn hier genoeg mensen die willen helpen."

Bestel via deze link het boek van Wibe Wagemans en Eva Schram, Het Geheim van Silicon Valley.

Het geheim van siliconvalley

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details