Nieuws Innovatie
Ondernemen met een missie: Wish Tea wil pesten de wereld uit helpen
Een ondernemer die onderneemt om de wereld een klein beetje beter te maken en daar zelf niet per se aan hoeft te verdienen. Dat kom je niet vaak tegen. Victor Wagemakers van Wish Tea is zo’n ondernemer. Zijn missie is om pesten bespreekbaar te maken, te beginnen bij de kleinste kinderen op de basisschool. Hij doet dit door 50 procent van de winst van zijn verkochte theepakketten te besteden aan speciale Nijntje-pakketten voor groep 1 en 2 van alle basisscholen.

Victor Wagemakers met een Nijntje-pakket voor basisschoolkinderen. Foto: Wish Tea
De drive van Wagemakers heeft zijn oorsprong in de zelfgekozen dood van zijn broer Gerard, die in zijn jeugd vreselijk gepest is en daar nooit overheen is gekomen. Wagemakers, van huis uit horecaman en werkzaam bij een grote landelijke cateraar, koos voor het product thee om zijn missie te verwezenlijken. ,,Ik ben eerst een halfjaar gaan zoeken naar de juiste thee”, schetst de gedreven ondernemer de start van zijn ondernemersavontuur. ,,Daarna heb ik diverse experts en theesommeliers in de arm genomen die voor ons een paar mooie melanges hebben samengesteld. Ik wil gewoon ontzettend lekkere thee verkopen en daarmee maatschappelijke impact maken.”
Lees ook: Ondernemers achter Ptthee willen met hun thee platteland biodiverser maken
Bewustwording bij klein én groot
De naam van zijn onderneming is dan ook niet zomaar gekozen: Wish Tea heeft de wens om kinderen op een speelse manier bewust te maken van pestgedrag. Om een en ander aantrekkelijk te maken voor kleine kinderen, is Wagemakers een samenwerking aangegaan met Nijntje. ,,Het boekje Hangoor gaat over een nieuwe jongen die in de klas komt en gepest wordt omdat zijn ene oor maar niet rechtop wil staan. Wij willen dit boekje, samen met speciaal ontwikkelde bijpassende kleurplaten en een interactieve cadeaubox de komende twee jaar op alle 6.700 basisscholen in Nederland uitdelen.''
,,Doordat de kinderen op een speelse manier in aanraking komen met dit thema, hoop ik ook de ouders te bereiken. Ze vertellen er immers over als ze uit school komen en nemen de kleurplaten mee naar huis. Ik ben ervan overtuigd dat het overgrote deel van de mensen, klein én groot, niet bewúst iemand pest. Met dit project hoop ik dat ik de mensheid er wel wat bewuster van kan maken.”
"Ik wil eraan bijdragen dat alle kinderen gelijk behandeld en minder gepest worden"
Een wereld waarin iedereen meetelt en meedoet
Aanvankelijk had Wagemakers het idee om met de verkoop van zijn thee allerlei wensen van mensen in vervulling te laten gaan. Dat idee heeft hij uiteindelijk los moeten laten, omdat dit te breed was en daardoor onduidelijk voor klanten. Toen hij ervaarde dat zijn dochtertje met heel veel plezier naar school ging, vatte bij Wagemakers het idee post om de focus te leggen op het bespreekbaar maken van pesten. ,,Ik wil eraan bijdragen dat alle kinderen gelijk behandeld en minder gepest worden. Wish Tea draagt graag bij aan een wereld waarin iedereen meetelt en meedoet.”
Lees ook: Jonge ondernemers Teun (23) en Pim (22) veroveren land met theekristallen
Hulp van bedrijven en instellingen zeer welkom
Om een en ander te realiseren verkoopt Wagemakers, samen met zijn compagnon John ten Boden, verschillende op maat samengestelde cadeaupakketten aan onder meer bedrijven, zorginstellingen en scholen. Maar ook verse losse thee voor zowel thuis als op kantoor. De helft van de winst gaat naar de pakketten voor de basisscholen. De ambitie is om voor juli 2023 alle 6.700 basisscholen hiervan te voorzien. Daar is dus geld voor nodig.
,,We kunnen alle medewerking gebruiken van bedrijven, instellingen of individuele personen die ons verder helpen om onze missie te verwezenlijken. Zo hebben we een speciale display ontwikkeld die winkels van ons kunnen afnemen. Daaraan gekoppeld zitten dan vijf schoolpakketten die wij, mede namens de betreffende winkelier, aan scholen in de directe omgeving van die winkel uitdelen. In Vinkeveen heeft AH ons initiatief omarmd en onze display geplaatst, waarmee al diverse pakketten aan de basisscholen zijn gedoneerd. Ook de plaatselijke Read Shop doet mee en kaasboer Alexanderhoeve heeft onze producten opgenomen in hun assortiment.”
Help pesten de wereld uit
Het liefst ziet Wish Tea dat een grote speler in het goededoelencircuit aanhaakt bij het initiatief. ,,Als een grote supermarktketen of de Postcode Loterij morgen aanbiedt om onze thee af te nemen, zouden we dat natuurlijk fantastisch vinden. We willen echt zoveel mogelijk kinderen bereiken. Als we alle basisscholen gehad hebben, willen we het gaan uitbreiden naar kinderdagverblijven. Pesten begint namelijk onbewust al heel jong. Maar ook onder volwassenen komt pestgedrag voor. Op de werkvloer bijvoorbeeld. Onze toekomstplannen zijn dan ook zeker daarop gericht.''
,,Als we genoeg geld hebben, willen we filmpjes gaan maken die (jong)volwassenen op een luchtige, en toch serieuze manier bewustmaken van pestgedrag. En wat dat met mensen kan doen in hun verdere leven. Dát is onze missie.”