Het is woensdagmiddag 16.00 uur en Tyler is net uit school, het Gemini College in Lekkerkerk. Hij is snel met de pont naar huis gegaan om op tijd bij zijn winkeltje op het Kleyburgplein in Nieuw-Lekkerland te kunnen zijn. De tiener heeft die ochtend een video op TikTok gezet, waarin hij aankondigt dat zijn zaak die middag een uurtje open is en die belofte moet hij natuurlijk waarmaken.
Goodiebag mét bedrijfslogo van Ty's Snoeppaleis
Snel zet hij het reclamebord bij de parkeerplaats en dan is het wachten geblazen op de eerste klanten voor Ty’s Snoeppaleis. Hij weet dat er straks in ieder geval één iemand komt opdagen, want die heeft online een bestelling gedaan én betaald. De fleurige goodiebag mét bedrijfslogo staat al keurig te wachten om opgepikt te worden.
Maar wacht even: een jongen van 13 met een eigen winkel? Hoe kán dat? Dat zit zo: ,,Mijn moeder heeft al een jaar of twee, drie een goedlopende webshop met taartbenodigdheden en ik vond het leuk om haar te helpen inpakken en verzendlabels te plakken. Ik bracht die pakketjes ook vaak naar de bezorgdienst", vertelt Tyler tegen het AD.
Dat beviel hem zó goed, dat hij besloot om samen met zijn moeder een webshop voor snoep te beginnen. ,,We deden alles vanuit huis en de voorraad stond in de schuur. Ik verkoop Amerikaans snoep dat je niet in de supermarkt vindt. Kijk, deze flesjes Prime bijvoorbeeld zijn hartstikke populair dankzij een bekende YouTuber. Die liepen vanaf het begin heel goed. Echt iedereen wil die hebben.’’
Droom in vervulling voor Tyler
De zaken bij moeder Irin Steenaart gingen zó goed, dat zij op zoek ging naar een opslag annex winkeltje in het dorp: de schuur werd te klein. Die plek vond zij op het Kleyburgplein. Het voorste deel van dat pand is sinds een aantal maanden in gebruik als tabakszaak, het achterste deel huurt zij. Dáár worden de pakketjes ingepakt, kunnen bestellingen worden afgehaald én als klap op de vuurpijl kon de droom van Tyler in vervulling gaan: een échte snoepwinkel!
Daar mijmerde hij op de basisschool namelijk al over. ,,Kijk, hier liggen de zure ijsjes, dát zijn heel bijzondere uitgaves van Red Bull, daar staan de Hot Pickles en ik heb wel vijf verschillende smaken van Toxic Waste. Hoe zuurder, hoe beter. Op TikTok probeer ik mijn naamsbekendheid te vergroten door filmpjes te maken waarop ik het snoep eet. Ik heb bijna alles zelf geproefd.’’
We hebben met elkaar afgesproken dat 20 procent van de omzet voor Tyler is, met een maximum van 50 euro per maand
Irin Steenaart
Dan steken drie meisjes hun hoofd om de hoek van het snoeppaleis. Klanten! Voorzichtig schuifelen ze naar binnen, richting de rekken met koopwaar. Terwijl Tyler vol verwachting wacht tot ze iets uitgezocht hebben, overleggen ze fluisterend over wat ze willen snoepen. Een minuutje later vertrekken ze weer net zo vlot als ze gekomen waren. ,,Doei’’, klinkt het nog net, heel zachtjes.
,,Zo gaat het wel vaker. Meestal komen er dan toch een paar terug, als ze wat geld gevonden hebben’’, weet moeder Irin, die formeel de eigenaar is van de winkel. ,,We hebben met elkaar afgesproken dat 20 procent van de omzet voor Tyler is, met een maximum van 50 euro per maand.’’
Daar komt de jonge ondernemer heel dik aan, zegt hij niet zonder trots. ,,Ik heb zelfs al een paar vaste klanten die blijven terugkomen. Misschien zit ik niet op de allerbeste plek, maar veel kinderen weten me dankzij TikTok gelukkig hartstikke goed te vinden.’’
Lees ook: Mieke (15) heeft haar eigen kledingwinkel: ‘90 procent van de klanten kent ons via TikTok’