Podcast Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Laatste update: 31 augustus 2021 10:25

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 26 augustus 2021

Netflix. Drive to Survive. Het is deze populaire Netflix-serie, en niet een enorme reclamecampagne, die voor weer nieuwe Formule 1-fans zorgt. ,,Dit lijkt een slimme tactiek, het spelen met content om op die manier volgers en fans te laten groeien. Dat zie je terug in de onderzoeken, sinds de Netflix-serie is by far de grootste groei aan fans ontstaan. Dus: kun je ook als ondernemers je product loslaten in de contentstrategie om dan alsnog te kunnen verkopen?". Het is de vraag van Michel Ariëns die centraal staat in deze vierde aflevering van Aandachtstrekkers, los van dé ultieme kijktip alleen al: Drive to Survive dus. Op Netflix.

'Het gaat niet om beginnen met content maken of meer content maken, juist de stap daarvoor is veel interessanter. Denk 'ns goed na: wat wil die consument nou echt, wat is zijn motivatie, wat vindt-ie belangrijk, wat zou nou diegene echt graag willen?'

Tijdens de podcast wordt duidelijk welke strategie Netflix en de Formule 1 toepassen en hoe verschillend Michel Ariëns (fan geworden ná Drive to Survive) en Patrick Wessels (al veel langer Formule 1-fanaat) dit zelf als consument hebben ervaren. Beide experts gaan daar uitgebreid op in, met lessen voor ondernemers, ook als je geen 200 miljoen marketingbudget hebt.

Michel: ,,Ik zie nergens reclame voor de Formule 1, ik zie wel content. Op Netflix, ook op YouTube, gratis zelfs. En dat lijkt te werken."

Patrick: ,,De Formule 1 gaat hier voor de hedonistische benadering, voor de leuk, heeft niets met geld of ratio te maken. Hoe verder je weggaat van die ratio, geld en iets willen verkopen, hoe makkelijker het is om door te dringen bij de consument".

Lees ook: Max Verstappen-cap 60 euro: de psychologie achter Formule 1-merchandise

In het boeiende tweegesprek over het communiceren van merk naar product komen voorbeelden van meerdere bedrijven voorbij - van Unox tot Ziggo en van energiebedrijven tot FEBO - en horen we Patrick onder meer zeggen: ,,Het gaat niet om beginnen met content maken of meer content maken, juist de stap daarvoor is veel interessanter. Denk 'ns goed na: wat wil die consument nou echt, wat is zijn motivatie, wat vindt-ie belangrijk, wat zou nou diegene echt graag willen? Als je dat weet te achterhalen, als je haakje hebt, dan wordt die content echt makkelijker."

Michel: ,,Dus geef jezelf de challenge, wat zou de consument zo graag zien dat als ik nul, niks adverteer dat-ie nog steeds zou komen. Dus dat het zo diep zit, dat die consument het zo leuk vindt dat je daar geen adds voor hoeft te draaien, dat die toch komt'.

En weet: dat is nooit je product.

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details