Podcast Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Laatste update: 31 augustus 2021 10:25

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 26 augustus 2021

Netflix. Drive to Survive. Het is deze populaire Netflix-serie, en niet een enorme reclamecampagne, die voor weer nieuwe Formule 1-fans zorgt. ,,Dit lijkt een slimme tactiek, het spelen met content om op die manier volgers en fans te laten groeien. Dat zie je terug in de onderzoeken, sinds de Netflix-serie is by far de grootste groei aan fans ontstaan. Dus: kun je ook als ondernemers je product loslaten in de contentstrategie om dan alsnog te kunnen verkopen?". Het is de vraag van Michel Ariëns die centraal staat in deze vierde aflevering van Aandachtstrekkers, los van dé ultieme kijktip alleen al: Drive to Survive dus. Op Netflix.

'Het gaat niet om beginnen met content maken of meer content maken, juist de stap daarvoor is veel interessanter. Denk 'ns goed na: wat wil die consument nou echt, wat is zijn motivatie, wat vindt-ie belangrijk, wat zou nou diegene echt graag willen?'

Tijdens de podcast wordt duidelijk welke strategie Netflix en de Formule 1 toepassen en hoe verschillend Michel Ariëns (fan geworden ná Drive to Survive) en Patrick Wessels (al veel langer Formule 1-fanaat) dit zelf als consument hebben ervaren. Beide experts gaan daar uitgebreid op in, met lessen voor ondernemers, ook als je geen 200 miljoen marketingbudget hebt.

Michel: ,,Ik zie nergens reclame voor de Formule 1, ik zie wel content. Op Netflix, ook op YouTube, gratis zelfs. En dat lijkt te werken."

Patrick: ,,De Formule 1 gaat hier voor de hedonistische benadering, voor de leuk, heeft niets met geld of ratio te maken. Hoe verder je weggaat van die ratio, geld en iets willen verkopen, hoe makkelijker het is om door te dringen bij de consument".

Lees ook: Tachtig piek voor een Max Verstappen-polo: waarom Formule 1-fans zich graag laten uitkleden

In het boeiende tweegesprek over het communiceren van merk naar product komen voorbeelden van meerdere bedrijven voorbij - van Unox tot Ziggo en van energiebedrijven tot FEBO - en horen we Patrick onder meer zeggen: ,,Het gaat niet om beginnen met content maken of meer content maken, juist de stap daarvoor is veel interessanter. Denk 'ns goed na: wat wil die consument nou echt, wat is zijn motivatie, wat vindt-ie belangrijk, wat zou nou diegene echt graag willen? Als je dat weet te achterhalen, als je haakje hebt, dan wordt die content echt makkelijker."

Michel: ,,Dus geef jezelf de challenge, wat zou de consument zo graag zien dat als ik nul, niks adverteer dat-ie nog steeds zou komen. Dus dat het zo diep zit, dat die consument het zo leuk vindt dat je daar geen adds voor hoeft te draaien, dat die toch komt'.

En weet: dat is nooit je product.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

F1 netflix drive to survive red bull max verstappen

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Kabinet Rutte III 2017
De Ondernemer

Oh Oh Den Haag: advies aan Rutte IV van ‘ministers’ Doets, Hersman en Schoor

Zou het of zou het toch niet? Een nieuw kabinet - waarschijnlijk Rutte IV - in december op het bordes, bijna een jaar nadat Rutte III demissionair werd en negen maanden sinds de verkiezingen halverwege maart. We gaan het zien de komende maand (of toch later). Maar wat als ondernemers de premier, ministers en staatssecretarissen mogen adviseren?

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Waarom grote bedrijven succesvoller kunnen zijn door zich te profileren als klein bedrijf

Wat is het voordeel van een heel groot of juist heel klein bedrijf? En hoe kun je daar slim mee spelen in je marketing? Je hoort in de dertiende aflevering van de podcastreeks Aandachtstrekkers dat er niks mis mee is je bedrijf kleiner of juist groter voor te doen dan het is. ,,Dat kun je best een beetje faken.”

Details
Gijs dalen meurs eyevestor seabass
De Ondernemer

Geen investeerders of crowdfunding, maar via sharefunding je bedrijf starten: hoe?

Misschien is er eigen kapitaal, haak je investeerders aan of start je crowdfunding om je bedrijf van de grond te krijgen. Maar er is ook sharefunding. Gijs Dalen Meurs van Eyevestor legt samen met sharefunders Barry van Ruiven (Seabass) en Cosmas Blaauw (SharePeople) uit hoe dat precies in z'n werk gaat.

Details
Zeeman winkel retail blauwgeel
De Ondernemer

Hoe Zeeman dankzij knalgele onderbroek de weg omhoog vond

Black Friday is niet zo lucratief voor retailers als gedacht. En bovendien, is die koopgekte nog wel houdbaar in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt? Dat en meer onderwerpen - zoals Zeeman en z'n knalgele onderbroek - komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken AD-verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt.

Details
De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Geldzorgen? Tijdige ondersteuning voorkomt escalatie

Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld omdat je nu ook nog schulden, ontstaan tijdens corona, moet afbetalen? Wacht niet te lang, zoek hulp, voorkom erger en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van het landelijke gratis platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Als je door schulden in de stress zit, mis je inhoudelijke scherpte, inzicht en overzicht. Deskundige hulp van buiten brengt je verder.”

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Kun je als bedrijf succesvol zijn zonder online reviews?

Bestaat jouw onderneming over een jaar nog als je geen reviews verzamelt? Die vraag staat centraal in de twaalfde aflevering van podcastreeks Aandachtstrekkers. Veruit de meeste bedrijven hebben geen reviewstrategie en lopen daardoor achter de feiten aan. Terwijl een klantbeoordeling vragen (en krijgen) een kleine moeite is als je het slim aanpakt.

Details