Podcast Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Laatste update: 31 augustus 2021 10:25

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 26 augustus 2021

Netflix. Drive to Survive. Het is deze populaire Netflix-serie, en niet een enorme reclamecampagne, die voor weer nieuwe Formule 1-fans zorgt. ,,Dit lijkt een slimme tactiek, het spelen met content om op die manier volgers en fans te laten groeien. Dat zie je terug in de onderzoeken, sinds de Netflix-serie is by far de grootste groei aan fans ontstaan. Dus: kun je ook als ondernemers je product loslaten in de contentstrategie om dan alsnog te kunnen verkopen?". Het is de vraag van Michel Ariëns die centraal staat in deze vierde aflevering van Aandachtstrekkers, los van dé ultieme kijktip alleen al: Drive to Survive dus. Op Netflix.

'Het gaat niet om beginnen met content maken of meer content maken, juist de stap daarvoor is veel interessanter. Denk 'ns goed na: wat wil die consument nou echt, wat is zijn motivatie, wat vindt-ie belangrijk, wat zou nou diegene echt graag willen?'

Tijdens de podcast wordt duidelijk welke strategie Netflix en de Formule 1 toepassen en hoe verschillend Michel Ariëns (fan geworden ná Drive to Survive) en Patrick Wessels (al veel langer Formule 1-fanaat) dit zelf als consument hebben ervaren. Beide experts gaan daar uitgebreid op in, met lessen voor ondernemers, ook als je geen 200 miljoen marketingbudget hebt.

Michel: ,,Ik zie nergens reclame voor de Formule 1, ik zie wel content. Op Netflix, ook op YouTube, gratis zelfs. En dat lijkt te werken."

Patrick: ,,De Formule 1 gaat hier voor de hedonistische benadering, voor de leuk, heeft niets met geld of ratio te maken. Hoe verder je weggaat van die ratio, geld en iets willen verkopen, hoe makkelijker het is om door te dringen bij de consument".

Lees ook: Tachtig piek voor een Max Verstappen-polo: waarom Formule 1-fans zich graag laten uitkleden

In het boeiende tweegesprek over het communiceren van merk naar product komen voorbeelden van meerdere bedrijven voorbij - van Unox tot Ziggo en van energiebedrijven tot FEBO - en horen we Patrick onder meer zeggen: ,,Het gaat niet om beginnen met content maken of meer content maken, juist de stap daarvoor is veel interessanter. Denk 'ns goed na: wat wil die consument nou echt, wat is zijn motivatie, wat vindt-ie belangrijk, wat zou nou diegene echt graag willen? Als je dat weet te achterhalen, als je haakje hebt, dan wordt die content echt makkelijker."

Michel: ,,Dus geef jezelf de challenge, wat zou de consument zo graag zien dat als ik nul, niks adverteer dat-ie nog steeds zou komen. Dus dat het zo diep zit, dat die consument het zo leuk vindt dat je daar geen adds voor hoeft te draaien, dat die toch komt'.

En weet: dat is nooit je product.

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details
Geloof In Je Zaak

Jochanan Bax maakt van Bax Music een groeiend succesverhaal

Jochanan Bax richtte samen met zijn broer Nathanael een succesvolle online muziekwinkel op. Hun bedrijf Bax Music draait inmiddels 130 miljoen omzet per jaar, met een team van 450 medewerkers. De ondernemer achter het familiebedrijf spreekt met podcast-presentator Gerhard te Velde over wat hem drijft, kortom: zijn geloof in de zaak.

Details