Podcast Aandachtstrekkers
Kortingsacties, stuntprijzen en topaanbiedingen: wat hebben jij en de consument daar nou echt aan?
In de aanbieding. Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels zijn te horen in deze zeer inspirerende en informatieve aflevering 6 van Aandachtstrekkers. Waarom deze podcast zo boeiend is? Het draait dertig minuten lang om prijzen, kortingen, aanbiedingen en meer. Online en offline. De psychologie en de marketing achter de belangrijkste vraag voor elke consumerende Nederlander: wat kost dat nou?
Cola-drinker Michel Ariëns drinkt de bruine frisdrank bij het leven. Elke keer wanneer de marketingexpert in de supermarkt is, koopt hij het spul in de aanbieding. Tweede fles gratis of vijftig procent korting bij de aanschaf van een X-aantal anderhalveliterflessen. Slim. Of valt het wel mee en maakt het amper uit op de kassabon?
Kortom: hoe zit dat nou en wat kan de ondernemer met die wetenschap? Hoe haal je een consument over jouw product of dienst aan te schaffen? Moet je eigenlijk wel iets in de aanbieding gooien en hoe hou je de klant na de aanschaf met korting vast? Gelukkig is consumentenpsycholoog Patrick Wessels ook in de podcaststudio aanwezig om je alles te vertellen over de voor- en nadelen van aanbiedingen, tijdelijk lage prijzen en kortingsacties. Online. En offline.
'Die fles cola bij de AH in de aanbieding is toch een heel andere tak van sport vergeleken met kortingen en prijzenacties in de webshop'
Wat is geanticipeerde spijt en wat voor invloed heeft het op de koopjesjagende consument?
Volgens Wessels neigen de slimmere retailers vaker naar de 1+1-acties in plaats van de 50 procent-kortingacties. Waarom zo'n retailer slimmer is, legt de consumentenpsycholoog haarfijn uit in deze zesde Aandachtstrekkers. Maar, vraagt de marketingexpert Ariëns zich terecht af, hoe zit het nou online? De fles cola bij de AH in de aanbieding is toch een heel andere tak van sport vergeleken met kortingen en prijzenacties in de webshop. Klopt, daar gelden meestal andere spelregels, vertelt Wessels.
Het duurt nog even, maar eind dit jaar is het weer Black Friday, de totale (online) koopjesgekte waar adverteerders soms vernuftig op inspringen. Want hoe laag is die superlage prijs in de realiteit? En wat moet een supermarkt doen om regelmatig A-merken in de vorm van lucratieve kortingsacties aan te bieden, wat doet dat met de prijs van een artikel of dienst buiten een actie? In de podcast hoor je dat aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden. Ook kom je te weten wat geanticipeerde spijt is en wat voor invloed het heeft op de koopjesjagende consument. Denk aan die (bijna) laatste hotelkamer op een site als Booking.com.
Lees ook: Aandachtstrekkers, nieuwe podcastserie over online trends
Van Bonuskaart tot Booking.com: persoonlijke kortingsacties gericht op het individu
Luister ook naar deze Aandachtstrekkers wanneer je wilt weten hoe het zit met die persoonlijke kortingsacties gericht op het individu. Maken die de kortingbeluste consument nog hebberiger? Denk aan de Bonuskaart van de Albert Heijn of de hoogste online korting op dat charmante hotelletje. Waarom krijgt iemand 15 procent korting en zijn of haar partner tien procent korting meer? Wat doet dat men hun loyaliteit wanneer ze achter dat kortingsverschil komen? Advies van Wessels: zorg voor een gevoel van rust bij de consument, jaag de persoon niet op.
Nog veel meer adviezen en tips voor wanneer jij een succesvolle kortingsactie voor jouw onderneming en - zeker ook - jouw klant wilt starten? Luister dan absoluut naar deze podcast. Zeker weten dat je tot heldere inzichten komt waar je misschien eerder nog niet over na hebt gedacht.
Lees ook: Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data
AANDACHTSTREKKERS
In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.
Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.