Podcast Aandachtstrekkers

Kortingsacties, stuntprijzen en topaanbiedingen: wat hebben jij en de consument daar nou echt aan?

In de aanbieding. Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels zijn te horen in deze zeer inspirerende en informatieve aflevering 6 van Aandachtstrekkers. Waarom deze podcast zo boeiend is? Het draait dertig minuten lang om prijzen, kortingen, aanbiedingen en meer. Online en offline. De psychologie en de marketing achter de belangrijkste vraag voor elke consumerende Nederlander: wat kost dat nou?

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 15 september 2021

Cola-drinker Michel Ariëns drinkt de bruine frisdrank bij het leven. Elke keer wanneer de marketingexpert in de supermarkt is, koopt hij het spul in de aanbieding. Tweede fles gratis of vijftig procent korting bij de aanschaf van een X-aantal anderhalveliterflessen. Slim. Of valt het wel mee en maakt het amper uit op de kassabon?

Kortom: hoe zit dat nou en wat kan de ondernemer met die wetenschap? Hoe haal je een consument over jouw product of dienst aan te schaffen? Moet je eigenlijk wel iets in de aanbieding gooien en hoe hou je de klant na de aanschaf met korting vast? Gelukkig is consumentenpsycholoog Patrick Wessels ook in de podcaststudio aanwezig om je alles te vertellen over de voor- en nadelen van aanbiedingen, tijdelijk lage prijzen en kortingsacties. Online. En offline.

'Die fles cola bij de AH in de aanbieding is toch een heel andere tak van sport vergeleken met kortingen en prijzenacties in de webshop'

Wat is geanticipeerde spijt en wat voor invloed heeft het op de koopjesjagende consument?

Volgens Wessels neigen de slimmere retailers vaker naar de 1+1-acties in plaats van de 50 procent-kortingacties. Waarom zo'n retailer slimmer is, legt de consumentenpsycholoog haarfijn uit in deze zesde Aandachtstrekkers. Maar, vraagt de marketingexpert Ariëns zich terecht af, hoe zit het nou online? De fles cola bij de AH in de aanbieding is toch een heel andere tak van sport vergeleken met kortingen en prijzenacties in de webshop. Klopt, daar gelden meestal andere spelregels, vertelt Wessels.

Het duurt nog even, maar eind dit jaar is het weer Black Friday, de totale (online) koopjesgekte waar adverteerders soms vernuftig op inspringen. Want hoe laag is die superlage prijs in de realiteit? En wat moet een supermarkt doen om regelmatig A-merken in de vorm van lucratieve kortingsacties aan te bieden, wat doet dat met de prijs van een artikel of dienst buiten een actie? In de podcast hoor je dat aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden. Ook kom je te weten wat geanticipeerde spijt is en wat voor invloed het heeft op de koopjesjagende consument. Denk aan die (bijna) laatste hotelkamer op een site als Booking.com.

Lees ook: Aandachtstrekkers, nieuwe podcastserie over online trends

Van Bonuskaart tot Booking.com: persoonlijke kortingsacties gericht op het individu

Luister ook naar deze Aandachtstrekkers wanneer je wilt weten hoe het zit met die persoonlijke kortingsacties gericht op het individu. Maken die de kortingbeluste consument nog hebberiger? Denk aan de Bonuskaart van de Albert Heijn of de hoogste online korting op dat charmante hotelletje. Waarom krijgt iemand 15 procent korting en zijn of haar partner tien procent korting meer? Wat doet dat men hun loyaliteit wanneer ze achter dat kortingsverschil komen? Advies van Wessels: zorg voor een gevoel van rust bij de consument, jaag de persoon niet op.

Nog veel meer adviezen en tips voor wanneer jij een succesvolle kortingsactie voor jouw onderneming en - zeker ook - jouw klant wilt starten? Luister dan absoluut naar deze podcast. Zeker weten dat je tot heldere inzichten komt waar je misschien eerder nog niet over na hebt gedacht.

Lees ook: Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details