Podcast Aandachtstrekkers

Kortingsacties, stuntprijzen en topaanbiedingen: wat hebben jij en de consument daar nou echt aan?

In de aanbieding. Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels zijn te horen in deze zeer inspirerende en informatieve aflevering 6 van Aandachtstrekkers. Waarom deze podcast zo boeiend is? Het draait dertig minuten lang om prijzen, kortingen, aanbiedingen en meer. Online en offline. De psychologie en de marketing achter de belangrijkste vraag voor elke consumerende Nederlander: wat kost dat nou?

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 15 september 2021

Cola-drinker Michel Ariëns drinkt de bruine frisdrank bij het leven. Elke keer wanneer de marketingexpert in de supermarkt is, koopt hij het spul in de aanbieding. Tweede fles gratis of vijftig procent korting bij de aanschaf van een X-aantal anderhalveliterflessen. Slim. Of valt het wel mee en maakt het amper uit op de kassabon?

Kortom: hoe zit dat nou en wat kan de ondernemer met die wetenschap? Hoe haal je een consument over jouw product of dienst aan te schaffen? Moet je eigenlijk wel iets in de aanbieding gooien en hoe hou je de klant na de aanschaf met korting vast? Gelukkig is consumentenpsycholoog Patrick Wessels ook in de podcaststudio aanwezig om je alles te vertellen over de voor- en nadelen van aanbiedingen, tijdelijk lage prijzen en kortingsacties. Online. En offline.

'Die fles cola bij de AH in de aanbieding is toch een heel andere tak van sport vergeleken met kortingen en prijzenacties in de webshop'

Wat is geanticipeerde spijt en wat voor invloed heeft het op de koopjesjagende consument?

Volgens Wessels neigen de slimmere retailers vaker naar de 1+1-acties in plaats van de 50 procent-kortingacties. Waarom zo'n retailer slimmer is, legt de consumentenpsycholoog haarfijn uit in deze zesde Aandachtstrekkers. Maar, vraagt de marketingexpert Ariëns zich terecht af, hoe zit het nou online? De fles cola bij de AH in de aanbieding is toch een heel andere tak van sport vergeleken met kortingen en prijzenacties in de webshop. Klopt, daar gelden meestal andere spelregels, vertelt Wessels.

Het duurt nog even, maar eind dit jaar is het weer Black Friday, de totale (online) koopjesgekte waar adverteerders soms vernuftig op inspringen. Want hoe laag is die superlage prijs in de realiteit? En wat moet een supermarkt doen om regelmatig A-merken in de vorm van lucratieve kortingsacties aan te bieden, wat doet dat met de prijs van een artikel of dienst buiten een actie? In de podcast hoor je dat aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden. Ook kom je te weten wat geanticipeerde spijt is en wat voor invloed het heeft op de koopjesjagende consument. Denk aan die (bijna) laatste hotelkamer op een site als Booking.com.

Lees ook: Aandachtstrekkers, nieuwe podcastserie over online trends

Van Bonuskaart tot Booking.com: persoonlijke kortingsacties gericht op het individu

Luister ook naar deze Aandachtstrekkers wanneer je wilt weten hoe het zit met die persoonlijke kortingsacties gericht op het individu. Maken die de kortingbeluste consument nog hebberiger? Denk aan de Bonuskaart van de Albert Heijn of de hoogste online korting op dat charmante hotelletje. Waarom krijgt iemand 15 procent korting en zijn of haar partner tien procent korting meer? Wat doet dat men hun loyaliteit wanneer ze achter dat kortingsverschil komen? Advies van Wessels: zorg voor een gevoel van rust bij de consument, jaag de persoon niet op.

Nog veel meer adviezen en tips voor wanneer jij een succesvolle kortingsactie voor jouw onderneming en - zeker ook - jouw klant wilt starten? Luister dan absoluut naar deze podcast. Zeker weten dat je tot heldere inzichten komt waar je misschien eerder nog niet over na hebt gedacht.

Lees ook: Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Vrouw online aanbieding creditcard

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe een Amsterdammer van Brabantsche Worstenbroodjes een keilekker succes maakt

Voor deze negende aflevering van De Zo Genaamde Podcast gaan we naar het verre zuiden. Nou ja, Noord-Brabant om precies te zijn. De provincie bekend om zijn nachten, het carnaval, steden als Eindhoven en Tilburg en... Het worstenbroodje. Presentator Floris Hülsmann ontvangt in zijn studio Remco Beekman van Brabantsche Worstenbroodjes. Keilekker! Maar die naam, val je als ondernemer wel genoeg op? Luister naar het inspirerende ondernemersverhaal en je weet het binnen een kwartier.

Details
Kabinet Rutte III 2017
De Ondernemer

Oh Oh Den Haag: advies aan Rutte IV van ‘ministers’ Doets, Hersman en Schoor

Zou het of zou het toch niet? Een nieuw kabinet - waarschijnlijk Rutte IV - in december op het bordes, bijna een jaar nadat Rutte III demissionair werd en negen maanden sinds de verkiezingen halverwege maart. We gaan het zien de komende maand (of toch later). Maar wat als ondernemers de premier, ministers en staatssecretarissen mogen adviseren?

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Waarom grote bedrijven succesvoller kunnen zijn door zich te profileren als klein bedrijf

Wat is het voordeel van een heel groot of juist heel klein bedrijf? En hoe kun je daar slim mee spelen in je marketing? Je hoort in de dertiende aflevering van de podcastreeks Aandachtstrekkers dat er niks mis mee is je bedrijf kleiner of juist groter voor te doen dan het is. ,,Dat kun je best een beetje faken.”

Details
Gijs dalen meurs eyevestor seabass
De Ondernemer

Geen investeerders of crowdfunding, maar via sharefunding je bedrijf starten: hoe?

Misschien is er eigen kapitaal, haak je investeerders aan of start je crowdfunding om je bedrijf van de grond te krijgen. Maar er is ook sharefunding. Gijs Dalen Meurs van Eyevestor legt samen met sharefunders Barry van Ruiven (Seabass) en Cosmas Blaauw (SharePeople) uit hoe dat precies in z'n werk gaat.

Details
Zeeman winkel retail blauwgeel
De Ondernemer

Hoe Zeeman dankzij knalgele onderbroek de weg omhoog vond

Black Friday is niet zo lucratief voor retailers als gedacht. En bovendien, is die koopgekte nog wel houdbaar in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt? Dat en meer onderwerpen - zoals Zeeman en z'n knalgele onderbroek - komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken AD-verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt.

Details
De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Geldzorgen? Tijdige ondersteuning voorkomt escalatie

Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld omdat je nu ook nog schulden, ontstaan tijdens corona, moet afbetalen? Wacht niet te lang, zoek hulp, voorkom erger en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van het landelijke gratis platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Als je door schulden in de stress zit, mis je inhoudelijke scherpte, inzicht en overzicht. Deskundige hulp van buiten brengt je verder.”

Details