Nieuws Marketing
Arnhemse winkeliers leggen klanten in de watten
Arnhemse winkeliers leggen hun klanten in de watten. Dat schrijft De Gelderlander. "Gewoon een zaak openen? Dat kan niet meer."

In de drukte van het tweede 'Belevenement' van Wij Zijn Arnhem ligt Pieter rustig in een behandelstoel. Plaats van handeling: de oranjerie van landgoed Groot Warnsborn in Arnhem.
Barbier Ducan legt een warme handdoek over zijn gezicht. Terwijl Pieter ontspant, zet Duncan alles klaar. Water, scheerschuim, kwast en een vlijmscherp klapmes. Dan haalt hij de handdoek weg en begint hij met minutieuze precisie in te zepen.
SpeciaalEen klant moet uitgenodigd worden door een winkelier. Of een bericht op Facebook voorbij zien komen. Het Belevenement van ondernemersvereniging Wij zijn Arnhem hoort iets speciaals te zijn. "Je wordt echt in de watten gelegd", zegt Chris Stienstra van patisserie Christiaan. "Je mag van alles proeven en aan alles gratis meedoen." Hij grijnst naar een stel kinderen dat recht op de kraam afkomt. Ze proppen de monden meer dan vol.
In de relatief kleine ruimte is veel te doen. Een wijn- en portproeverij. Of lekker gaan liggen voor een ontspanningsmassage, carnavalskleren uitzoeken, erwtensoep eten en chocola met chilipeper proeven. Winkelier en klant spreken elkaar aan met de voornaam.
Passie"Onze ideeën slaan aan", benadrukt Rob Weiss van Ik Onderneem. "Contact met je klant en passie voor je vak komen hier bijeen."
Zijn bedrijf begeleidt sinds 2014 de ondernemers van Wij zijn Arnhem in hun nieuwe strategie. "Gewoon een zaak openen kan niet meer. Je moet de klant iets extra's bieden. Iets dat ze in een massale keten of online niet kunnen krijgen."
VriendenclubMaarten de Jong van herenmodezaak Town en Country is het daar roerend mee eens. Hij staat in een kraam omringd door zijn mooiste spulletjes. Alleen de kostuums hangen nog in de winkel. "We zijn een soort vriendenclub geworden," vertelt De Jong. "We helpen elkaar waar dat kan en dus bereik je meer mensen dan alleen."
Bij de ingang staat een vrouw met een tasje. "Mag ik die meenemen?", vraagt ze. "En dan wil ik die broodjes graag kopen." Ze was vorig jaar al blij verrast. "Deze keer neem ik wat extra mee zodat ik ook vanavond kan genieten."