Nieuws Marketing
Kouwe klets met Knipoog, of een Zoentje: meesterbrouwer Patrick Breugem 'renoveert' biermerk
Het Zaanse biermerk van meesterbrouwer Patrick Breugem heeft een nieuwe smoel gekregen. De biertjes heten voortaan Knipoog, Boks, Man Hug, of Zoentje en moeten 'uit het schap knallen'. De rebranding is typerend voor de manier waarop Breugem sinds hij in coma lag na een ongeluk in het leven staat.

Het bier van Brouwerij Breugem is in een nieuw jasje gestoken. Foto: And Now This/Brouwerij Breugem
Brouwerij Breugem werd in 2009 opgericht door Patrick Breugem en was volgens hem toe aan een volgende stap. ,,Er zijn nieuwe partners aan boord en we willen als bedrijf groeien”, vertelt hij over de rebranding. ,,Daarvoor zijn een nieuwe merkpositionering en -identiteit essentieel, omdat je het met kwaliteit alleen in de speciaalbierenmarkt niet meer redt. Met het almaar groter wordende aanbod is het nodig je te onderscheiden met een eigen verhaal. Je logo, biernamen en kleuren moeten hieraan bijdragen.”
Lees ook: Brouwerij Frontaal gaat voor de vijf miljoen: grootste crowdfunding ooit in Nederland
Het Amsterdams reclamebureau And Now This nam het opvallende levenspad van Breugem als uitgangspunt voor de renovatie van het biermerk. ,,De basis vormde Patricks positieve levensinstelling", aldus Jeroen de Korte van And Now This. ,,Jaren terug had Patrick een ernstig ongeluk en lag hij enkele maanden in coma. Maar hij vocht zich terug en ging doen waar hij echt blij van werd: bierbrouwen.”
'Het merk Breugem hebben we gebouwd op zijn open levensinstelling. Want een positieve, open houding maakt het leven een stuk leuker'
Een andere ‘bijwerking’ van het ongeluk is dat Breugem rechtdoorzee en ongefilterd door het leven gaat. Hij benadert iedereen met dezelfde openheid en is een echte verbinder, aldus De Korte: ,,In plaats van hem als man met een makke’ te labelen, besloten wij zijn positieve blik helemaal te omarmen en hier juist zijn kracht van te maken. Het merk Breugem hebben we gebouwd op die open levensinstelling. Want een positieve, open houding maakt het leven een stuk leuker. Het hele merk en alle bieren dragen dit uit.”