Nieuws Marketing
Binnen 48 uur van doelen naar doen
Mensen die doelen stellen, verwezenlijken meer dromen dan mensen die dat niet doen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze doeners ook gelukkiger zijn. Reden genoeg om meteen met je doelen aan de slag te gaan.

Over elk product is nagedacht. Iemand heeft erover gedroomd, er onderzoek naar gedaan of heeft het uitgewerkt. Alles begint bij een gedachte. Wat je wilt bereiken in je leven moet je eerst bedenken, of beter gezegd: voelen. Neem daar regelmatig de tijd voor. Als je dit niet doet, verandert er weinig. Tussen het traject van doelen naar doen, zit dromen. Dan heb ik het niet over passief dromen, maar over actief visualiseren. Hierbij is het belangrijk dat je werkelijk voor je ziet, hoort, proeft, voelt en ruikt wat je wilt.
Piano spelenEind 2007 stelde ik me levendig voor hoe ik een half jaar later, op 15 juni 2008, een miniconcert zou geven met zelf geschreven liedjes op een vleugel voor een intiem gezelschap. En dat ik voorafgaand aan dit concert thuis zou oefenen aan mijn eigen witte vleugel. Dat klinkt voor jou misschien niet gek, maar als je bedenkt dat ik destijds geen piano speelde, niet genoeg geld had om een vleugel te kopen en waarschijnlijk ook onvoldoende talent, is het best een vreemde gedachte.
Enthousiast vertelde ik de plannen aan mijn vriend. Hij kwam meteen met vragen. Waar moest de vleugel staan? Hoe dacht ik die te betalen? En hoe leerde ik spelen? Vragen waar ik nog niet over had nagedacht. Ik had geleerd dat naast visualiseren het belangrijk is om binnen 24 uur actie te ondernemen. Dat deed ik. Op Marktplaats vond ik een prachtige witte vleugel. En inderdaad: het ging om veel geld.
RandvoorwaardenNog geen week later ontving ik een brief van mijn vorige werkgever waarin stond dat er onverwachts een groot bedrag uit aandelenopties vrijkwam. Je begrijpt dat de vleugel al snel in de veel te kleine kamer stond en dat we tot de verbouwing twee jaar later met het bord op schoot aten. Het is dus belangrijk dat je de juiste randvoorwaarden erbij visualiseert.
Een ander voorbeeld. Ik had voor mijn kantoor een pand met uitzicht bedacht, maar ik was vergeten erbij te visualiseren dat de buitenkant van het pand ook stijlvol moest zijn. Ik werkte jarenlang in een afzichtelijk pand. Wees dus heel voorzichtig en concreet met wat je wenst. Gelukkig was er wel een groot voordeel: ik had leuke buurmannen. Binnenkort verhuis ik met mijn bedrijf op basis van een nieuwe visualisatie naar een kantoorvilla. Ik ben benieuwd wat ik nu vergeten ben te visualiseren. Het zou leuk zijn als de buurmannen mee verhuizen naar het nieuwe pand.
Plan een datumZie elke visualisatie als een experiment. Alles wat eruit voortkomt, is goed. Benoem een exacte datum, ook al weet je nog niet of dit uitkomt. Om te illustreren wat ik bedoel: op 12 juni 2008 speelde ik een eigen liedje voor 25 mensen op een vleugel.
Zet na de visualisatie een eerste kleine stap. Vanuit mijn ervaring weet ik dat je niet per se binnen 24 uur actie hoeft te ondernemen. Het werkt ook als je binnen 48 uur een kleine stap zet. Het gaat er namelijk om dat je kleine stapjes onderneemt richting jouw doel. Pas op dat je niet blijft hangen in passief gedrag, maar toon lef. Doe wat je eigenlijk niet durft en kom uit je comfortzone. Werk vervolgens consequent aan je doelen en wees dankbaar voor alles wat op je pad komt bij het realiseren van jouw dromen. Succes!
Een vraag voor Lorraine? Mail naar lorraine@ deuniekeondernemer.nl.