Nieuws Marketing
'Blije idioten' timmeren hard aan digitale weg
Eindhovens marketingbureau Happy Idiots gaat met Google personeel opleiden en zet stap naar Duitsland.

De markt van de internetmarketing groeit hard. Wie bedenkt dat er elke drie dagen wereldwijd ongeveer negen miljoen smartphones bijkomen, en dat in 2015 het aantal zoekopdrachten via mobiel het aantal zoekverzoeken met een vaste computer voor het eerst heeft ingehaald, weet genoeg. "Vroeger zocht je achter je pc via Google naar een vakantie, nu zoek je op straat op je mobiel naar een Thais restaurant", verduidelijkt directeur Bart Eichhorn (27) van Happy Idiots in BN De Stem.
Zijn Eindhovense internetmarketingbureau, gevestigd in het karakteristieke pand aan Keizersgracht 2, timmert stevig aan de digitale weg. Een jaar geleden telde Happy Idiots nog 16 personeelsleden. Dat zijn er nu 25 en er staan 8 vacatures open.
Eichhorn weet niet hoe hij die moet invullen. "Vanwege de snelle veranderingen sluit geen opleiding aan. Internetmarketing zou een dynamische specialisatie moeten zijn op hbo-niveau."
GoogleMet internetzoekmachine Google, de belangrijkste pion voor internetmarketeers, en andere partners start Happy Idiots een trainingsprogramma om afgestudeerden (hbo en wo) in zes maanden klaar te stomen. Eichhorn: "We beginnen met zes mensen. Als we er daarvan vier overhouden, is het al geslaagd. Die kunnen meteen aan de slag en worden dan gekoppeld aan een senior." Onderdeel van het opleidingstraject is een training bij Google op het Europese hoofdkantoor in Dublin, Ierland.
Nederland telt ongeveer duizend internetmarketingsbureaus, zo'n twintig zijn er gevestigd in Eindhoven. Happy Idiots staat in de landelijke top 25. Het bedrijf wil dit jaar doorgroeien naar een jaaromzet van ongeveer drie miljoen euro.
Eichhorn is tien jaar geleden, op zijn zeventiende, begonnen op zijn slaapkamer in Heeze. Sindsdien is het hard gegaan. De ene verhuizing heeft de andere opgevolgd. Terugkerende reden: ruimtegebrek.
VindbaarheidHappy Idiots is gespecialiseerd in het verbeteren van de online vindbaarheid van middelgrote bedrijven actief in mode, home & living en sport & welzijn. "Onze klanten, waaronder Gabor, De Mandemakers Groep, PSV, MSD en Roche, hebben doorgaans één of twee marketeers in dienst. Dat zijn onze contactpersonen."
Happy Idiots zet internetkanalen in, waaronder Google en Facebook, om meer bezoek te genereren naar de webshops van opdrachtgevers. Anderzijds worden data en ander gereedschap gebruikt om ervoor te zorgen dat bezoekers van webshops meer besteden. "Maar liefst 68 procent van de bezoekers van een webshop die een winkelmandje hebben geselecteerd maakt de bestelling niet af", vertelt Eichhorn. "De oorzaken daarvan, bijvoorbeeld extra kosten, brengen we in kaart. Daarnaast willen we het aantal afhakers terugbrengen door voordeeltjes in te zetten. Denk aan een klokje met: 'voor 18.00 uur besteld, is morgen in huis'. Het gedrag van mensen beïnvloeden én veranderen: dat is de sport."
AdvertentiemoeEn de juiste advertentie op het juiste moment op het juiste apparaat. "Geen ellenlange advertenties dus op een vluchtig medium zoals je mobiel."
We zijn immers 'advertentiemoe', constateert de jonge marketingdirecteur. "We moeten jou niet vermoeien met advertenties over bikini's. Door gebruik te maken van cookie-data kennen we het profiel van internetgebruikers. Kijkt iemand naar de nieuwste Mercedes, dan willen we onderzoeken of diegene die auto ook kan betalen."
Eichhorn is zich ervan bewust dat velen het een eng idee vinden dat je internetgedrag wordt gevolgd. "Vooropgesteld: we komen niet achter namen. Het gaat om het internetprofiel. Camera's op straat vonden we aanvankelijk ook eng. Daar maalt niemand meer om. Velen zijn blij dat ze op internet advertenties worden voorgeschoteld die aansluiten bij de belangstelling."
BuitenlandDe Nederlandse e-commercemarkt (internetmarketing) is de vijfde grootste van Europa. We bestellen, in vergelijking met andere landen in Europa, relatief gezien veel online. Dat maakt Nederland ook interessant voor buitenlandse bedrijven, bijvoorbeeld Duitse.
Het werkt ook andersom. Nederlandse webshops die hier zijn uitgegroeid, willen graag de enorme Duitse markt op.
Dat gaat Happy Idiots faciliteren. De Eindhovenaren hebben onlangs, met een bevriende Duitse branchegenoot, een Berlijns internetmarketingbureau overgenomen. Rank Hero is omgedoopt tot Happy Heroes. Er werken zeven mensen.
Een medewerker van Eichhorn brengt een week per maand door bij Happy Heroes. Om de samenwerking, structuur en synergie te verfijnen. "Als alles aan de achterkant is geregeld, gaan we hiermee actief de boer op", stelt Eichhorn.