Aangeboden door Blauwe Monsters
Branded Content Marketing
Blauwe Monsters: ‘Voor B2B en retail is online sinds corona prioriteit nummer één’
Digitalisering lag bij veel organisaties al veel langer op de plank. De coronacrisis heeft online groei in een stroomversnelling gebracht. Dat merkt onlinemarketingbureau Blauwe Monsters zowel aan de enorme aanwas van nieuwe klanten als aan het veranderde type klanten. CEO en Commercieel adviseur Dennis Stokman legt uit welke uitdagingen er ontstonden, welke kansen hij ziet en hoe het bedrijf drie jaren op rij met 100 procent in omzet groeide en hoe de organisatie verdubbelde van 25 naar maar liefst 50 medewerkers.

Stokman vertelt: ,,De coronacrisis heeft de focus op digitale marketing enorm versneld voor minstens twee klantsegmenten, namelijk de retail en B2B-klanten.” Hij legt uit hoe bijvoorbeeld retailers met 20 winkels hun webshop vaak op de laatste plaats zetten. En hoe het webshop-kanaal is geëxplodeerd, waardoor dat nu ineens de meest belangrijke winkel van allemaal is. Die trend was volgens hem al gaande, maar is in een stroomversnelling terechtgekomen.
,,Daarnaast maakte B2B zich nooit zo druk over hun online vindbaarheid en digitale strategie. Totdat accountmanagers niet langer de weg op konden naar klanten, of er zomaar langs konden gaan. Inmiddels moeten ook B2B-organisaties nadenken over hun online aanpak, dus kloppen ze daarvoor bij ons aan,” licht Stokman toe.
''Onze klanten waarderen de heldere communicatie, de meetings, de betrokkenheid en dat we bijsturen als de wereld om hen heen verandert''
Van ROAS naar digitale strategie
Blauwe Monsters bestaat 10 jaar en ontwikkelde zich van een SEO bureau en Google Ads-specialist naar een meer allround onlinemarketingbureau. ,,We bouwen geen websites en creëren geen videocontent, maar op het gebied van online performance bieden we een breed pakket aan,” vertelt Stokman. Hij beschrijft hoe traditionele e-commerce-klanten vooral vroegen om snel resultaat en een zo hoog mogelijke ROAS, de Return on Advertising Spend. ,,De klant vroeg om een campagne met resultaat, waarover we niet hoefden te bellen zolang we alle targets haalden. De focus lag op de korte termijn, om direct resultaat te halen.”
Met name B2B-klanten vragen om een andere aanpak. ,,Die zoeken naar een partner in plaats van een uitvoerder. We laten die klanten zien dat we meedenken, dat we als het ware op hun stoel gaan zitten om de digitale strategie uit te stippelen. Onze klanten waarderen de heldere communicatie, de meetings, de betrokkenheid en dat we bijsturen als de wereld om hen heen verandert.”
Content, techniek en een platform met 10.000+ bloggers en influencers
Zowel bestaande klanten, nieuwe retail-klanten als B2B-klanten waarderen volgens Stokman de brede aanpak die Blauwe Monsters hanteert om de vindbaarheid te verbeteren. ,,Het draait in de eerste plaats allemaal om ijzersterke content. Vervolgens moet een website of webshop voldoen aan de technische eisen die Google en andere zoekmachines stellen. We monitoren die veranderende richtlijnen en sturen waar nodig bij. Ten slotte bouwen we met linkbuilding aan de online autoriteit van onze klanten.”
Die online autoriteit bouwt Blauwe Monsters op vanuit een netwerk met 3.000 eigen websites en een online platform met meer dan 10.000 bloggers en influencers. ,,Met die capaciteit kunnen we plaatsing garanderen, op basis van hoogwaardige links die passen bij de wens tot bijvoorbeeld meer domeinautoriteit (DA), Domain Rating (DR) of meer traffic.”
''Onze introverte medewerkers maken bijvoorbeeld geweldige rapportages, terwijl we de meer extraverten inzetten voor de regelmatige meetings met klanten''
Groei en een veranderend team
Dat Blauwe Monsters al drie jaar op rij met 100 procent in omzet groeit durft Stokman niet helemaal toe te schrijven aan eigen verdiensten. ,,Wij zijn gewoon blijven doen wat we al goed deden. De markt is geëxplodeerd, met name omdat retail en B2B nu inzien dat ze niet kunnen achterblijven met digitalisering.”
Tegelijkertijd stuurt hij wel degelijk bij om daar goed op in te spelen. ,,We zijn flink geprofessionaliseerd, zowel in werkwijze als in mensen. Dat komt deels door de groei van 25 naar 50 mensen in twee jaar tijd, waardoor we gemiddeld iedere maand een nieuwe medewerker hebben aangenomen. En dat komt door een vernieuwde werkwijze, waarbij er veel meer aandacht is voor meetings met de klant.”
Hij beschrijft hoe dat vraagt om een ander type medewerkers. Als een corporate-klant aangeeft dat de ‘communicatie beter moet’ vraagt dat om een andere aanpak en insteek dan wanneer voorheen werd aangegeven dat de ‘performance beter moest’. ,,Daar houden we rekening mee bij de mensen die we aannemen. Onze introverte medewerkers maken bijvoorbeeld geweldige rapportages, terwijl we de meer extraverten inzetten voor de regelmatige meetings met klanten die met een groot team brainstorms willen organiseren.”
Bij Blauwe Monsters zijn strategie, de lange termijn en de klantreis daarom stukken belangrijker geworden. Stokman legt uit dat sommige bestaande klanten nog steeds vooral willen scoren, maar dat de processen en de organisatie ook steeds beter passen bij de strategische wensen die grotere klanten hebben. ,,En dat vertaalt zich dan uiteindelijk ook weer naar een nieuw kantoor, waarin we allemaal de ruimte hebben en dat weer representatief is bij de groeiende organisatie die we al jaren zijn. Hier zitten we op onze plek, omdat medewerkers zich er thuis voelen tijdens de uren die ze op kantoor komen werken.”