Nieuws Marketing

Buitendijk profiteert van groeiende bladblazersmarkt

Van de beginnende ondernemers overleeft 79 procent de eerste twee jaar, na vijf jaar blijft 60 procent over. Wie zijn deze doorzetters?

Dick Laning | Foto: Rob Voss Fotografie 25 april 2016

Bladblazers worden steeds vaker gebruikt om sneeuw te ruimen. Arjen Buitendijk vindt het prima. "De markt wordt alleen maar breder, bladblazers hebben ook onderhoud nodig."

Arjen begon ruim twee jaar geleden met zijn bedrijf AB Tuinmachines. "Min of meer gedwongen. Ik had wel eens met het idee gespeeld om voor mezelf te beginnen, maar als je een goede baan hebt, doe je dat niet zo snel. Bij het landbouwmechanisatiebedrijf waar ik werkte, moesten de oudste en duurste werknemers eruit. Ik heb dat snel gezien als een kans."

Steeds meer handelArjen repareert en onderhoudt tuinmachines. "Onderhoud doe ik het meest, maar er komt steeds meer handel bij. Als een machine niet meer gerepareerd kan worden, hoef ik mijn klanten niet naar de concurrent te sturen voor een nieuwe."

Hij bedient hoveniers en particulieren. "Zo'n duwmaaiertje moet ook geslepen worden. Veel concurrentie heb ik niet, het is toch specialistisch werk. Het is meer dan 'hij moet maaien'. Je hebt zoveel soorten gras en het ene gazon is het andere niet."

Arjen huurt een werkplaats en denkt voorzichtig aan het opleiden van een jonge collega. "Ik maak stappen. Het maaiseizoen begint, dus het wordt druk. En de bladblazers, dat is echt een grote markt tegenwoordig."

Ben jij een doorzetter en wil je in deze rubriek? Mail naar: magazine@deondernemer.nl.

Wie: Arjen Buitendijk (55)Wat: AB TuinmachinesWaar: UgchelenSinds: 2013Contact: info@abtuinmachines.nl