Nieuws Contentmarketing

Klanten overtuigen? Begin met wervende teksten!

Een website is het uithangbord van jouw bedrijf. Het is dé manier om nieuwe klanten binnen te halen, schrijft Joke Heikens. Zonder wervende teksten is de kans groot dat je inkomsten misloopt.

Joke Heikens 24 februari 2019

Website desktop tablet mobiel

Stel: een psycholoog zet op de homepage van zijn website wat hij allemaal aan opleiding heeft gedaan. Daar is hij trots op en dat is helemaal terecht. In een oogopslag zie je aan welke universiteit hij studeerde en welke cursussen hij daarna deed. Het is een bekwame psycholoog met de juiste opleiding. Maar wie zoekt naar een psycholoog? Als dat een nieuwe werkgever is, dan is dat prima. Als deze psycholoog nieuwe klanten zoekt, is een andere tekst beter. Wie zijn die klanten? Voor een psycholoog zijn dat mensen met problemen die hulp zoeken. Hen kan het niet schelen waar de psycholoog gestudeerd heeft, maar zij willen nu hulp. Het is een gemiste kans om deze mogelijke klanten niet aan te spreken op de homepage.

Klant centraal

Zet je klant centraal in je teksten op je website. Je schrijft die site niet voor jezelf, maar voor je klant. Jij wilt die klant binnenhalen. Iedere bezoeker is een potentiële klant en zo wil die ook graag behandeld worden. What’s in it for me? Dat is wat iedere bezoeker zich afvraagt. Ga maar na, dat doe je zelf ook bij websites die je bezoekt. Wat heb jij hieraan? Of wat kun je hieraan hebben? Dat is ook wat bezoekers van jouw website willen weten. Dat jij vreselijk trots bent op wat je bereikt hebt, is onbelangrijk voor je klant.

Laat je klant zien wat hij of zij kan hebben aan het inschakelen van jouw hulp of jouw product. Vertel over een probleem waar jij de oplossing voor hebt. Verkoop je regenkleding? Schrijf dan over onweer en miezerig weer, hoe nat je daarvan wordt en hoe ellendig je je dan voelt en vertel de oplossing die jij voor je klant hebt: regenkleding. De psycholoog uit het voorbeeld kan beter op zijn homepage schrijven over problemen die mensen hebben, hoe je door omstandigheden de weg kwijt kunt raken, maar dat er een oplossing is. Daardoor heb je meer kans op een actie door je bezoeker.

Wat weggeven

Veel ondernemers schrijven liever niet al te veel over hun methodes en technieken op hun website, want voordat je het weet geef je zomaar wat weg. En je concurrent leest de websites ook, die wil je niet op een idee brengen! Het kan dat je die ervaring hebt, dat jij een steengoed idee hebt, maar dat iemand anders ermee vandoor gaat. Dat is heel vervelend, maar dat gebeurt. We kunnen niet allemaal het wiel uitvinden. Je kunt het gevoel hebben dat je iets weggeeft, maar dat is niet altijd zo. Inderdaad, je kunt anderen op ideeën brengen. Maar wees eerlijk; bedenk jij alles helemaal zelf? Alles en iedereen brengt je op ideeën. Ik zag op tv een mevrouw die vertelde over dat ze opgegroeid was in een commune. Dat bracht mij op het idee om artikelen te schrijven over mensen die anders opgroeiden. Heb ik daarmee iets gestolen?

Als je niets (wilt) vertel(len)t over jouw programma, methode of product, dan mis je ook een grote kans om iets te verkopen. Weeg dit tegen elkaar af. Hoe kan een bezoekers beslissen of hij hier meer over wil weten als jij heel vaag blijft? Delen maakt iedereen rijker, want als de bedenker van de mobiele telefoon dit met niemand gedeeld had, was het nooit zover gekomen dat we nu kunnen e-mailen en whatsappen met onze telefoons. Delen doet je product of dienst groeien. Als psycholoog hoor je vast weleens iets van een patiënt dat je aan het denken zet en wat je gebruikt in je praktijk.

Call to action

Een bezoeker op je website kan pas een klant worden, als hij of zij ziet wat er gedaan kan worden. Alleen informatie geven is leuk, maar daardoor voelt een bezoeker zich niet geroepen om meteen een offerte aan te vragen. Dat is iets wat jij op je site zet. In je teksten kun je zinnetjes verwerken als ‘Bel voor meer informatie’ of ‘Heeft u eenzelfde soort probleem, vraag dan een offerte aan’. Sommigen plaatsen een opvallend balkje op de site met een call to action: bestel nu, vraag nu onze folder aan of maak nu een afspraak. Dat zijn keuzes die je zelf moet maken en wat past bij je website. Maar maak het de bezoekers duidelijk wat ze kunnen doen.

Werkende website

Wil jij een website waaraan je wat verdient? Schrijf over en laat zien wat je klant wil weten. Het gaat niet om wat jij wilt vertellen. Spreek de klant direct aan!

Vertel op je website over je product, zodat klanten weten wat ze kunnen verwachten en zelf kunnen beoordelen of dit wat voor hen is. Wees niet bang om iets weg te geven of anderen op ideeën te brengen, want dat doen we voortdurend. Delen laat het groeien.

Geef aan op je website wat klanten kunnen doen, dus een call to action. “Bestel hier’ bijvoorbeeld of ‘vraag de folder aan’. Zo help je je bezoekers om klant te worden.