%VIDEOWIDGET%
Wij Nederlanders waarderen Doutzen Kroes. Brazilianen adoreren Gisele Bündchen. Top-industriëlen bedelen om haar aandacht en handtekening onder contracten, politici verdringen zich om een plek naast haar op de rode loper, fans bivakkeren standaard bij haar hotel wanneer ze Rio of São Paulo aandoet.
Records
Geen wonder: slagen in de schoonheidsindustrie wordt in Zuid-Amerika nog altijd gerekend tot het hoogst haalbare. En Bündchen grossiert inmiddels in records in dat circuit.
Victoria's Secret
Terwijl de houdbaarheid van de huidige generatie modellen korter is dan die van een pak melk, domineert La Bündchen al twintig jaar de markt. Ze sierde de covers van 1.200 magazines en was het paradepaardje en stijlicoon van meer dan 470 catwalkshows, waaronder de prestigieuze lingerie-lanceringen van Victoria's Secret. Met een bankrekening van 300 miljoen euro is ze verder het best betaalde topmodel ter wereld.
(Lees verder onder de foto)
Waanzinnig lijf
Net zo belangrijk voor haar succes: haar doorzettingsvermogen, zegt Freek Koster, directeur van het Amsterdamse Touché Models. Daarmee kietelt de Braziliaanse haar landgenoten met het idee dat de jetset-droom voor iedereen binnen handbereik is. Want Bündchen is geen klassieke schoonheid en evenmin een mysterieuze verschijning. Koster: "Ze heeft natuurlijk een waanzinnig lijf en prachtig haar, maar qua gezicht valt ze veel minder op dan bijvoorbeeld Claudia Schiffer en Doutzen Kroes. Wat dat betreft is Gisele veel meer de girl next door. Daardoor duurde het even voordat ze doorbrak. Voordat de merken en bureaus echt in haar geloofden en haar durfden te boeken.''
Gepest
Bündchen - die met vijf zussen opgroeide in een middenklassegezin in het bescheiden Horizontina - werd op school zelfs gepest om haar uiterlijk. Door haar lengte - 1,82 meter - en verkeerde houding kreeg ze bijnamen als Olijfje (van Popeye, red.) en giraffe. Dat ze als model werd gescout in een winkelcentrum kwam voor veel klasgenoten dan ook als een verrassing.
Buitenaards
Juist door imperfectie schopte Bündchen het zo ver, stelt voormalig model en Holland's Next Top Model-jurylid Mariana Verkerk. "Gisele's lichaam is buitenaards, maar ze heeft eigenlijk naar verhouding een te grote neus en te kleine ogen. Maar bloedmooi is lang niet altijd het toverwoord. De aantrekkingskracht van een geboren topmodel is juist dat je twee keer kijkt om te checken hoe ze eruitziet. Ontwerper Alexander McQueen had die gave in 1998 als eerste door." Daarna volgden al snel andere toonaangevende labels als Yves Saint Laurent en uiteraard Victoria's Secret, die haar de statusgevoelige vleugels omhingen.
Magische momenten
Verkerk: "Victoria's Secret is het halleluja van de catwalkshows, dat transformeerde haar van topmodel in superster. Alles wat ze deed was ineens nieuws. Haar verhuizing naar Amerika, haar rol in The Devil wears Prada, haar affaire met Leonardo DiCaprio en haar huwelijk met American football-ster Tom Brady. Het werd breed uitgemeten en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een team van publicisten haar bijstond om nieuwtjes op strategische momenten de wereld in te helpen om in de aandacht te blijven. Gisele laat niets aan het toeval over.''
Uitgestippeld
Op het gebied van haar carrière doet zij dat evenmin. Verkerk: "Alles wordt uitgestippeld. Net zoals haar recente besluit om te stoppen met catwalkshows. Ze wil het moment voorblijven dat ze daar niet meer voor wordt gevraagd. Want dan ben je ook voor andere contracten en optredens minder interessant.''
Gerelateerde artikelen Rio 2016:
Paraplu houdt hoofd koel olympische sportersBredaas bedrijf Bourgini opent keuken in favela Rio de JaneiroOndernemers toveren Rotterdam om tot Olympisch stadion