Nieuws Marketing

De crisis voorbij met 100% Voetbal

APELDOORN - Terwijl de ene na de andere winkelketen het loodje legt, roeit het Apeldoornse 100% Voetbal doodleuk tegen de stroom in. Nu zijn er elf voetbalspeciaalzaken. Dat worden er dertig tot veertig, stelt eigenaar Walter van den Belt. En het buitenland lonkt.

Van onze redactie 20 januari 2016

ProfileringAlles draait in de detailhandel om profilering. Waar het vlees noch vis is, is het snel einde verhaal, weet Walter van den Belt. Tien jaar geleden verhuisde hij zijn Sportshop naar de huidige locatie aan de Stationsstraat in Apeldoorn. ,,Ik besloot me volledig op voetbal toe te leggen, 100% Voetbal dus. Collega's zeiden dat ik het niet zou 'overleven'. Ik was er juist van overtuigd dat dit de enige manier was."

Indoor-trapveldjeHij kreeg gelijk. Met een indoor-trapveldje als hart van de zaak kreeg de Apeldoornse voetbalwinkel een voorbeeldfunctie. Ook elders in het land kwamen 100% Voetbal winkels, met Van den Belt aan het hoofd van de nieuwe franchiseketen.

ContractZ'n bedrijfsleider Pim Mulder nam de Apeldoornse winkel in 2011 over en liftte mee op het succes. Ook in Deventer heeft hij inmiddels een vestiging en in mei opent hij in Zwolle zijn derde 100% Voetbal winkel.Diverse ondernemers hebben al een contract getekend met 100% Voetbal.

Dat betekent dat Nederland eind dit jaar negentien van 'zijn' winkels heeft, zegt Van den Belt, die volgens het 100% Voetbal-concept worden gerund door zelfstandige ondernemers. Uiteindelijk worden dat er dertig tot veertig, zegt hij. Meer niet. ,,We willen namelijk overal de juiste beleving bieden. Ik zeg niet tegen iedere winkel die zich wil aansluiten ja." Wel gaat hij ook snel de Duitse en Belgische grens over, zegt hij.

UithangbordenMessi en Ronaldo zijn de grote uithangborden voor 100% Voetbal. Messi als het gezicht van Adidas, Ronaldo van Nike. Wie voetbalschoenen verkoopt móet ook het model in collectie hebben waar beide idolen gisteren op speelden. ,,Jongens van zeventien zijn bepalend", weet Van den Belt. ,,Die weten door sociale media sneller dan iedereen waar Ronaldo en Messi op spelen en willen die schoenen ook. Wie de topmodellen niet verkoopt, telt als winkel niet mee."

Foto: De vestiging van 100% Voetbal in Enschede. (Joy Meckelenkamp)