Nieuws Marketing

De succesvolste Facebook-marketing van het jaar

Als er een prijs was voor succesvolste Facebook-marketingactie van het jaar, dan had Joyce de Wit van B&B Het Stalhuys in Reeuwijk hem gewonnen. Ze haalde 5,2 miljoen views, ruim 46.000 likes en 28.000 reacties met een like en win-video op Facebook. Kosten: 60 euro. Hoe kreeg ze dat voor elkaar?

Bram de Vrind | Foto's B&B Het Stalhuys/Anne Kompagnie 8 december 2016

Het naambord van B&B Het Stalhuys in het Zuid-Hollandse Reeuwijk staat nog niet in de tuin, maar het gastenverblijf heeft al wel een volgerspubliek van ruim 19.000 Facebookgebruikers. Voornaamste oorzaak: de razend succesvolle like en win-actie die eigenaar Joyce de Wit afgelopen september op Facebook zette. De actie met als prijs een gratis overnachting ging door het dak en bezorgde het gastenverblijf een vliegende start. Joyce, die ook een pedicurepraktijk aan huis heeft, is er helemaal in haar nopjes mee.

5 miljoen views met een eenvoudige like en win-video. Heb je er een team whizzkids op gezet?

"Nee joh! Ik wilde onze B&B onder de aandacht brengen met een like en win-actie en heb zelf een video gemaakt met foto's en een leuk berichtje eronder. Het was in een halfuurtje gepiept! Vervolgens dacht ik: laat ik de Facebook-post promoten in Nederland, België en doe gek, de Nederlandse Antillen, want daar spreken ze ook Nederlands. Dat heeft me bij elkaar 60 euro gekost. Blijkbaar heeft dat wat geraakt, want die avond kregen we binnen vijf minuten 250 reacties!"

Wat is het geheim?

"Ik denk dat een overnachting in een B&B een heel breed publiek aanspreekt. Veel mensen hebben het idee om zelf een B&B te beginnen of willen er graag logeren. Bij een pedicurepraktijk is dat natuurlijk anders. Iedereen heeft voeten, maar niet iedereen wil een behandeling."

(Tekst gaat verder na de foto)

Na het aantikken van 1 miljoen views heb je de bloemetjes buitengezet?

"Zondagavond heb ik de video geplaatst, maandag eind van de dag stond 'ie al op 1 mljoen views. Om dat te vieren zijn we lekker met het hele gezin uit eten gegaan. Maar dat was het nog niet, want we gingen uiteindelijk naar 5 miljoen views. Terwijl het naambord nog niet eens in de tuin staat!"

En toen: een vloedgolf aan boekingen?

"We hadden een vliegende start. Tot half november waren alle weekenden volgeboekt. Onze Facebookpagina heeft nu ruim 19.000 likes, dus alle berichten die we erop zetten bereiken een groot publiek. We hebben een blijvende stroom van klanten."

Wat is je marketingstrategie?

"Ik probeer continu zichtbaar te blijven met grappige dingen. Bij de B&B doen we nu promotie met een waardebon voor een overnachting met Kerst. Voor de pedicurepraktijk staan twee etalagebenen in het water, ik heb bestickering op de auto, adverteer in de Jumbo en haal de kinderen vaak in werkkleding van de pedicurepraktijk van school. Dan krijg ik reacties als: 'O ja, ik moet weer een afspraak maken.'

"Mijn tip: probeer altijd 'top of mind' te blijven. Als je zichtbaar bent, zullen mensen bewust of onbewust bij je uitkomen."

Gerelateerde artikelen:

Succesvolle facebookactie zet B&B op de kaart