Nieuws Marketing

Deventerse wint Freelancer of the Year Award in categorie tekstschrijven & vertalingen

Jet van der Weijden heeft sinds begin 2015 een bureau voor content marketing, 'Met Jet Online', waarmee ze bedrijven helpt om zich goed te profileren op internet en social media. De 31-jarige Deventerse meldde zich begin februari spontaan aan voor de landelijke wedstrijd Freelancer of the Year Awards. Afgelopen weekeinde won ze in de categorie tekstschrijven & vertalingen deze titel.

Van onze redactie 6 april 2016

Jet van der Weijden freelancer award Ronald Hissink

"In totaal hebben zich tienduizend freelancers opgegeven voor deze awards en dan is het mooi om in de algemene top-tien te eindigen en de beste te worden in je eigen categorie. Het is een bevestiging dat ik goed bezig ben en dat mijn opdrachtgevers mijn werk waarderen", zegt Van der Weijden niet zonder trots.PitchvideoOm mee te kunnen doen aan de prijsvraag moest ze een pitchvideo van één minuut maken. "Ik heb met iemand uit mijn netwerk een hele dag door Deventer gelopen om die video op te nemen. Ik ben hier geboren en getogen en vrijwel al mijn klanten zitten in Deventer. Daarom vond ik het leuk om de stad terug te laten komen in mijn pitchvideo."SchouderklopjeKlanten konden Van der Weijden via haar website beoordelen op zaken als kwaliteit, expertise, professionaliteit en creativiteit. Dat leverde haar een gemiddeld cijfer van 9,3 op. "Kennelijk waarderen mijn klanten mijn werk erg en dat is fijn om terug te krijgen. Die beoordelingen schrijven was voor de klanten best omslachtig, maar een heel aantal heeft toch de moeite genomen. Zo'n cijfer is een mooi schouderklopje."MarketingkantVan der Weijden studeerde communicatie aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. "Maar ik ben echter al snel de marketingkant opgegaan. Ik hou van uitvoeren, van creatief bezig zijn. Mijn laatste voltijdsbaan was het beheer van veertig webshops, maar het leek me leuk om als zelfstandige zelf voor bedrijven te gaan werken. Twee jaar geleden begon mijn partner een horecazaak en kon ik in de avonduren rustig aan de slag met eigen klanten. Ik heb mijn baan afgebouwd en er steeds meer klanten erbij gekregen." Haar opdrachtgevers zijn actief in vele branches: software, horeca, tuinen, een schildersbedrijf, een assurantiekantoor. "Ik hou van afwisseling en aangezien ik veel unieke teksten schrijf voor websites en social media wil ik niet meer dan twee bedrijven uit één branche. Anders gaat het unieke er vanaf."Ideeën verzamelenEr zijn drie gebieden waar Van der Weijden zich vooral op richt: de online-strategie van een bedrijf, webredactie en de social media. "Het gaat bijvoorbeeld om het integreren en op elkaar afstemmen van alle online-marketingactiviteiten, het schrijven van nieuwsberichten en blogs en het opzetten en bijhouden van social media, met name Facebook en LinkedIn. Veel bedrijven doen dit soort zaken er een beetje bij, maar dan werkt het niet. Aan een mailing wordt vaak veel aandacht besteed, maar een serie posts op Facebook bevat vaak allerlei taalfouten, foto's zien er soms niet uit, er is geen follow-up op reacties. Mijn stelling is dat de online- marketing van veel bedrijven mooier, transparanter en actueler kan. En daar help ik graag aan mee." Echt blij wordt de content-marketeer van brainstormsessies. "Lekker ideeën verzamelen en plannen maken. Vaak ziet een klant dan weer waarom het ook alweer begonnen was. Het is ook altijd leuk als er een website wordt opgeleverd met mijn teksten. En als het publiek op de social media reageert en er iets loskomt, word ik ook blij." Behalve dat Van der Weijden zich een jaar lang 'Freelancer of the Year 2016' mag noemen, krijgt ze ook een training op het hoofdkantoor van LinkedIn. "Daar leer ik dan de precieze ins en outs van dit medium en dat is heel nuttig." Ze kreeg ook een kledingcheque. "Dat is altijd fijn, want met kleding maak je toch de eerste indruk bij een klant, en die indruk moet goed zijn."

Foto: Ronald Hissink