Podcast Aandachtstrekkers

Hoe kan de 'online winkelstraat' verbeterd worden?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog en Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant en ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In deze tweede podcast draait het om de online winkelstraat. Wat kunnen online ondernemers doen om de digitale ervaring van de consument beter te maken? Kortom, alles over social selling.

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 18 augustus 2021

Het viel Michel Ariëns toen hij een tijdje terug door de Haagse binnenstad liep op dat er bij sommige winkels soms rijen van klanten stonden te wachten voordat ze naar binnen konden om te snuffelen of te shoppen. Zelfs bij alledaagse ketens als Blokker, Action en Primark. Winkels die producten verkopen die ook eenvoudig online te bestellen zijn. Dat alles terwijl het regende. Waarom doen mensen dat, vragen beide presentatoren van Aandachtstrekkers zich af.

Aanschuiven in lange rijen in een winkelstraat met allerlei coronaregels

Wessels en Ariëns gaan in deze podcast op zoek naar het antwoord. Waarom niet alles met de druk op de knop via een webshop, maar aanschuiven in ellenlange rijen in een winkelstraat waar nog steeds allerlei coronaregels gelden. ‘Gezelligheid’, denken de mannen. Men ziet het als een uitje. Gezelligheid die je in een gemiddelde online winkel nooit gaat vinden. Of toch wel? Want zijn er manieren waarop een digitale retailer (nog) meer consumenten kan overhalen om via het internet hun aankopen te doen?

'Aandachtstrekkers zou Aandachtstrekkers niet zijn wanneer de gastheren de podcast volstoppen met onmisbare tips, in dit geval vooral voor ondernemers die hun product of dienst alleen online aanbieden'

Vooral kleinere ondernemers gingen gedurende de lockdowns en soms nog steeds juist online aan de slag om toch nog een soort van sociaal aspect toe te voegen aan hun boodschap. In kostuum op de foto en dat delen via sociale media, denk aan Instagram en Stories. Het was en is een manier om mensen ook buiten de fysieke winkel om dat stukje gezelligheid en betrokkenheid te bieden, aldus de consumentenpsycholoog en de marketingexpert. Het werkt. En er zijn nog andere manieren, hoor je in deze podcast.

Tips en praktijkvoorbeelden: hoe val je op bij de online consument?

Aandachtstrekkers zou Aandachtstrekkers niet zijn wanneer de gastheren de podcast volstoppen met onmisbare tips, in dit geval vooral voor ondernemers die hun product of dienst alleen online aanbieden. Hoe verras je de consument zonder een stenen winkel in een drukke straat? Luisteren dus, want er zijn mogelijkheden. Service is bijvoorbeeld een belangrijk element. Toch liggen er nog flink wat onbenutte kansen, zegt Wessels. Ariëns heeft gelukkig nog wat inspirerende praktijkvoorbeelden van hoe het wel kan.

Luister onder ook naar eerdere afleveringen van Aandachtstrekkers:

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details