Podcast Aandachtstrekkers

Hoe kan de 'online winkelstraat' verbeterd worden?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog en Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant en ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In deze tweede podcast draait het om de online winkelstraat. Wat kunnen online ondernemers doen om de digitale ervaring van de consument beter te maken? Kortom, alles over social selling.

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 18 augustus 2021

Het viel Michel Ariëns toen hij een tijdje terug door de Haagse binnenstad liep op dat er bij sommige winkels soms rijen van klanten stonden te wachten voordat ze naar binnen konden om te snuffelen of te shoppen. Zelfs bij alledaagse ketens als Blokker, Action en Primark. Winkels die producten verkopen die ook eenvoudig online te bestellen zijn. Dat alles terwijl het regende. Waarom doen mensen dat, vragen beide presentatoren van Aandachtstrekkers zich af.

Aanschuiven in lange rijen in een winkelstraat met allerlei coronaregels

Wessels en Ariëns gaan in deze podcast op zoek naar het antwoord. Waarom niet alles met de druk op de knop via een webshop, maar aanschuiven in ellenlange rijen in een winkelstraat waar nog steeds allerlei coronaregels gelden. ‘Gezelligheid’, denken de mannen. Men ziet het als een uitje. Gezelligheid die je in een gemiddelde online winkel nooit gaat vinden. Of toch wel? Want zijn er manieren waarop een digitale retailer (nog) meer consumenten kan overhalen om via het internet hun aankopen te doen?

'Aandachtstrekkers zou Aandachtstrekkers niet zijn wanneer de gastheren de podcast volstoppen met onmisbare tips, in dit geval vooral voor ondernemers die hun product of dienst alleen online aanbieden'

Vooral kleinere ondernemers gingen gedurende de lockdowns en soms nog steeds juist online aan de slag om toch nog een soort van sociaal aspect toe te voegen aan hun boodschap. In kostuum op de foto en dat delen via sociale media, denk aan Instagram en Stories. Het was en is een manier om mensen ook buiten de fysieke winkel om dat stukje gezelligheid en betrokkenheid te bieden, aldus de consumentenpsycholoog en de marketingexpert. Het werkt. En er zijn nog andere manieren, hoor je in deze podcast.

Tips en praktijkvoorbeelden: hoe val je op bij de online consument?

Aandachtstrekkers zou Aandachtstrekkers niet zijn wanneer de gastheren de podcast volstoppen met onmisbare tips, in dit geval vooral voor ondernemers die hun product of dienst alleen online aanbieden. Hoe verras je de consument zonder een stenen winkel in een drukke straat? Luisteren dus, want er zijn mogelijkheden. Service is bijvoorbeeld een belangrijk element. Toch liggen er nog flink wat onbenutte kansen, zegt Wessels. Ariëns heeft gelukkig nog wat inspirerende praktijkvoorbeelden van hoe het wel kan.

Luister onder ook naar eerdere afleveringen van Aandachtstrekkers:

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 920x510px

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details