Nieuws Digital marketing

Jouw bedrijf kan beter een 4 dan 5 sterren-rating hebben

Als je een online recensie krijgt van klant, wat voor beoordeling lees je dan het liefst? Een vijfsterrenrecensie, zou je denken. Maar volgens nieuw onderzoek kun je veel beter vier sterren krijgen.

Ezra Hakze | Foto: Pixabay 14 augustus 2018

Rating online trustpilot onderzoek

Dat blijkt uit een onderzoek van Trustpilot onder 3.833 Nederlanders. Door middel van de enquête probeerde de website met consumentenrecensies te achterhalen wat het effect van sterren is op klanten. Dat die zich wel degelijk laten beïnvloeden door de sterren mag uit het onderzoek blijken.

Toch zijn het niet de resultaten die je zou verwachten. Het zijn namelijk niet vijf sterren die klanten het meest aanzetten tot een aankoop, maar vier sterren. 78 procent van de mensen zou volgens het onderzoek bij een viersterrenbedrijf een aankoop doen, tegenover 73 procent bij een vijfsterrenbedrijf. Bij drie sterren heeft 65 procent van de mensen nog steeds interesse, bij één of twee sterren is dat nog maar 9 tot 10 procent.

Hoe moeten we deze cijfers nu interpreteren? Volgens Chris van Dongen van Trustpilot heeft alles te maken met vertrouwen. Een bedrijf met vier sterren heeft misschien geen perfecte score, maar is wel transparant. ,,Goede en slechte reviews publiceren, laat zien dat je als bedrijf niets te verbergen hebt,’’ aldus Van Dongen. ,,Het is een teken dat je daadwerkelijk rekening houdt met de mening van klanten en dat je gedreven bent om een steeds betere ervaring te bieden.”

Hoe zorg je nu voor zo’n felbegeerde viersterrenrating? Volgens Van Dongen is het vooral belangrijk om open te zijn over de kritiek die je krijgt. ,,Het is van levensbelang om een goede balans van positieve en kritische reviews te hebben; uiteraard met een nette reactie vanuit het bedrijf. Dit, uiteraard om te laten zien hoe goed je het doet, maar ook om als bedrijf te laten zien wat je waard bent wanneer er dingen mis gaan.’’