Podcast Aandachtstrekkers

Kun je als bedrijf succesvol zijn zonder online reviews?

Bestaat jouw onderneming over een jaar nog als je geen reviews verzamelt? Die vraag staat centraal in de twaalfde aflevering van podcastreeks Aandachtstrekkers. Veruit de meeste bedrijven hebben geen reviewstrategie en lopen daardoor achter de feiten aan. Terwijl een klantbeoordeling vragen (en krijgen) een kleine moeite is als je het slim aanpakt.

Reviews stars klant Shutterstock web

Wie als ondernemer denkt dat reviews zichzelf aandienen, komt bedrogen uit. Foto: Shutterstock

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 18 november 2021

Het belang van social proof valt niet te onderschatten, zo blijkt uit een anekdote van co-host Michel Ariëns aan het begin van deze uitzending: alle gelikte promofilmpjes voor zijn (inmiddels verkochte) startup The Tub Club legden het af tegen een nogal kneuterige amateurvideo van een paar jongens die genoten van hun hot tub. De identificatie met deze gebruikers trok veel anderen over de streep om ook eens zo’n buitenbadkuip te huren.

Lees ook: Aandachtstrekkers, nieuwe podcastserie over online trends

Het brengt de presentatoren van Aandachtstrekkers bij het summum van klantreacties: de online review. ,,Op het moment dat klanten ergens over gaan vertellen wordt het al gauw een stuk overtuigender dan als je zelf als zijnde WC Eend zegt dat WC Eend fantastisch is”, zegt Patrick Wessels vanuit zijn psychologische expertise. Marketeer Ariëns reageert direct: ,,Maar geloven mensen dat ook? Laatst was er op televisie een uitzending (van Rambam, red.) waaruit bleek dat je voor honderd euro gewoon twintig reviews kunt kopen.”

Eén negatieve review werkt juist positief

Restaurants die sterk afhankelijk zijn van bezorgmaaltijden willen nog wel eens nerveus worden van negatieve reviews en klanten zelfs benaderen om hun kritiek weg te halen in ruil voor korting op hun volgende bestelling. Wessels stelt deze ondernemers gerust: ,,Als je tussen 350 positieve één heel negatieve review hebt staan op je website, zeker als die niet zo heel relevant is, dan werkt dat juist verbeterend voor de ervaring die de volgende klant bij je heeft. Het geheel lijkt dan namelijk betrouwbaarder.”

"Op het moment dat klanten ergens over gaan vertellen wordt het al gauw een stuk overtuigender dan als je zelf als zijnde WC Eend zegt dat WC Eend fantastisch is"

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Het valt Ariëns op dat bedrijven vaak in uitersten vervallen als het om reviews gaat: sommigen reageren werkelijk op alles (waardoor het een trucje kan worden en juist irritatie opwekt), maar wat veruit het meest voorkomt is dat bedrijven reviews over henzelf compleet negeren, ook als daarin serieuze kritiek wordt geuit. Volgens Wessels moeten ondernemers wel echt aan de slag gaan met klantbeoordelingen. ,,Probeer zo veel mogelijk reviews te verzamelen als er al een paar staan, want anders ben je heel kwetsbaar voor iemand die ineens één ster geeft in plaats van vijf. Heb je echter al 85 reviews staan, dan is een negatieve beoordeling niet direct negatief voor je merk.”

Vraag klant om review en maak het proces supersimpel

Wie als ondernemer denkt dat reviews zichzelf aandienen, komt natuurlijk bedrogen uit. Je moet er actief om vragen bij je klanten, benadrukken de presentatoren van Aandachtstrekkers. ,,Speel in op wederkerigheid”, adviseert Wessels. ,,Dat betekent: ik lever jou iets en jij hebt de behoefte om iets terug te doen voor mij. Dan is een beoordeling vragen een relatief kleine moeite, maar je moet dat proces wel echt extreem simpel maken.” Ariëns vult aan: ,,Stel die vraag ook op een leuke manier, waardoor mensen echt graag willen meewerken. Dus niet vragen of de barbecue bevalt, maar stuur mensen een tof recept en vraag wat zij zelf het liefst klaarmaken.”

Lees ook: Aandacht trekken? Zo zet jij jezelf als ondernemer in de schijnwerpers

Als klein bedrijf krijg je hiermee vermoedelijk zelfs meer gedaan dan een grote organisatie, vanwege de gunfactor. Hetzelfde geldt trouwens ook voor andere vormen van sociale bewijsvoering, zoals de vraag aan klanten om gebruiksfoto’s met jouw product in te sturen. Meer van dit soort praktische tips hoor je in deze twaalfde podcast van Aandachtstrekkers.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Geldzorgen? Tijdige ondersteuning voorkomt escalatie

Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld omdat je nu ook nog schulden, ontstaan tijdens corona, moet afbetalen? Wacht niet te lang, zoek hulp, voorkom erger en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van het landelijke gratis platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Als je door schulden in de stress zit, mis je inhoudelijke scherpte, inzicht en overzicht. Deskundige hulp van buiten brengt je verder.”

Details
Kabinet Rutte III 2017
De Ondernemer

Oh Oh Den Haag: advies aan Rutte IV van ‘ministers’ Doets, Hersman en Schoor

Zou het of zou het toch niet? Een nieuw kabinet - waarschijnlijk Rutte IV - in december op het bordes, bijna een jaar nadat Rutte III demissionair werd en negen maanden sinds de verkiezingen halverwege maart. We gaan het zien de komende maand (of toch later). Maar wat als ondernemers de premier, ministers en staatssecretarissen mogen adviseren?

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Waarom grote bedrijven succesvoller kunnen zijn door zich te profileren als klein bedrijf

Wat is het voordeel van een heel groot of juist heel klein bedrijf? En hoe kun je daar slim mee spelen in je marketing? Je hoort in de dertiende aflevering van de podcastreeks Aandachtstrekkers dat er niks mis mee is je bedrijf kleiner of juist groter voor te doen dan het is. ,,Dat kun je best een beetje faken.”

Details
Gijs dalen meurs eyevestor seabass
De Ondernemer

Geen investeerders of crowdfunding, maar via sharefunding je bedrijf starten: hoe?

Misschien is er eigen kapitaal, haak je investeerders aan of start je crowdfunding om je bedrijf van de grond te krijgen. Maar er is ook sharefunding. Gijs Dalen Meurs van Eyevestor legt samen met sharefunders Barry van Ruiven (Seabass) en Cosmas Blaauw (SharePeople) uit hoe dat precies in z'n werk gaat.

Details
Zeeman winkel retail blauwgeel
De Ondernemer

Hoe Zeeman dankzij knalgele onderbroek de weg omhoog vond

Black Friday is niet zo lucratief voor retailers als gedacht. En bovendien, is die koopgekte nog wel houdbaar in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt? Dat en meer onderwerpen - zoals Zeeman en z'n knalgele onderbroek - komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken AD-verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Dorkas Koenen (cmo Rabobank): 'Wij doen niet aan purpose-marketing, wij zíjn purpose'

Al vijf jaar lang is Dorkas Koenen de Chief Marketing Officer van Rabobank. Een echt zwaargewicht die een doorslaggevende rol speelt bij de huidige visie van de bank: ‘Growing a better world together’. In de nieuwe podcast van Thijs Talks spreekt hij over zijn visie op marketing en talentontwikkeling.

Details