Podcast Aandachtstrekkers

Kun je als bedrijf succesvol zijn zonder online reviews?

Bestaat jouw onderneming over een jaar nog als je geen reviews verzamelt? Die vraag staat centraal in de twaalfde aflevering van podcastreeks Aandachtstrekkers. Veruit de meeste bedrijven hebben geen reviewstrategie en lopen daardoor achter de feiten aan. Terwijl een klantbeoordeling vragen (en krijgen) een kleine moeite is als je het slim aanpakt.

Reviews stars klant Shutterstock web

Wie als ondernemer denkt dat reviews zichzelf aandienen, komt bedrogen uit. Foto: Shutterstock

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 18 november 2021

Het belang van social proof valt niet te onderschatten, zo blijkt uit een anekdote van co-host Michel Ariëns aan het begin van deze uitzending: alle gelikte promofilmpjes voor zijn (inmiddels verkochte) startup The Tub Club legden het af tegen een nogal kneuterige amateurvideo van een paar jongens die genoten van hun hot tub. De identificatie met deze gebruikers trok veel anderen over de streep om ook eens zo’n buitenbadkuip te huren.

Lees ook: Aandachtstrekkers, nieuwe podcastserie over online trends

Het brengt de presentatoren van Aandachtstrekkers bij het summum van klantreacties: de online review. ,,Op het moment dat klanten ergens over gaan vertellen wordt het al gauw een stuk overtuigender dan als je zelf als zijnde WC Eend zegt dat WC Eend fantastisch is”, zegt Patrick Wessels vanuit zijn psychologische expertise. Marketeer Ariëns reageert direct: ,,Maar geloven mensen dat ook? Laatst was er op televisie een uitzending (van Rambam, red.) waaruit bleek dat je voor honderd euro gewoon twintig reviews kunt kopen.”

Eén negatieve review werkt juist positief

Restaurants die sterk afhankelijk zijn van bezorgmaaltijden willen nog wel eens nerveus worden van negatieve reviews en klanten zelfs benaderen om hun kritiek weg te halen in ruil voor korting op hun volgende bestelling. Wessels stelt deze ondernemers gerust: ,,Als je tussen 350 positieve één heel negatieve review hebt staan op je website, zeker als die niet zo heel relevant is, dan werkt dat juist verbeterend voor de ervaring die de volgende klant bij je heeft. Het geheel lijkt dan namelijk betrouwbaarder.”

"Op het moment dat klanten ergens over gaan vertellen wordt het al gauw een stuk overtuigender dan als je zelf als zijnde WC Eend zegt dat WC Eend fantastisch is"

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Het valt Ariëns op dat bedrijven vaak in uitersten vervallen als het om reviews gaat: sommigen reageren werkelijk op alles (waardoor het een trucje kan worden en juist irritatie opwekt), maar wat veruit het meest voorkomt is dat bedrijven reviews over henzelf compleet negeren, ook als daarin serieuze kritiek wordt geuit. Volgens Wessels moeten ondernemers wel echt aan de slag gaan met klantbeoordelingen. ,,Probeer zo veel mogelijk reviews te verzamelen als er al een paar staan, want anders ben je heel kwetsbaar voor iemand die ineens één ster geeft in plaats van vijf. Heb je echter al 85 reviews staan, dan is een negatieve beoordeling niet direct negatief voor je merk.”

Vraag klant om review en maak het proces supersimpel

Wie als ondernemer denkt dat reviews zichzelf aandienen, komt natuurlijk bedrogen uit. Je moet er actief om vragen bij je klanten, benadrukken de presentatoren van Aandachtstrekkers. ,,Speel in op wederkerigheid”, adviseert Wessels. ,,Dat betekent: ik lever jou iets en jij hebt de behoefte om iets terug te doen voor mij. Dan is een beoordeling vragen een relatief kleine moeite, maar je moet dat proces wel echt extreem simpel maken.” Ariëns vult aan: ,,Stel die vraag ook op een leuke manier, waardoor mensen echt graag willen meewerken. Dus niet vragen of de barbecue bevalt, maar stuur mensen een tof recept en vraag wat zij zelf het liefst klaarmaken.”

Lees ook: Aandacht trekken? Zo zet jij jezelf als ondernemer in de schijnwerpers

Als klein bedrijf krijg je hiermee vermoedelijk zelfs meer gedaan dan een grote organisatie, vanwege de gunfactor. Hetzelfde geldt trouwens ook voor andere vormen van sociale bewijsvoering, zoals de vraag aan klanten om gebruiksfoto’s met jouw product in te sturen. Meer van dit soort praktische tips hoor je in deze twaalfde podcast van Aandachtstrekkers.

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details