Nieuws Digital marketing
Je eigen website: makkelijk te maken, moeilijk te kiezen
De mogelijkheden om een website te realiseren zijn ook nog eens legio. Dus hoe maak je de webbouwkeuze die bij je past? Voor nu en voor straks? Robert Arnoldy van ROAR legt het uit in deze gastbijdrage.

Als je op een verjaardag laat vallen dat je een site nodig hebt dan heeft iedereen wel een mening of een mannetje. Dat is niet zo vreemd want Nederland telt ruim 2 miljoen websites. Voor bedrijven met producten, diensten of projecten, maar ook voor jezelf met je hobby of om je online te profileren op de arbeidsmarkt. De mogelijkheden om een website te realiseren zijn ook nog eens legio. Dus hoe maak je de webbouwkeuze die bij je past? Voor nu en voor straks?
In dit artikel maken we je graag wegwijs in het land van de webbouw waaronder de online website builders. Welke zijn er, wat kan je ermee en past het bij je voor nu én voor straks? Deze zakelijke vergelijking van acht online websitemakers (excl. webshops) geeft daarom ook inzicht in de kosten en de flexibiliteit. Ons onderzoek is gebaseerd op de weergave op de genoemde sitemakers in september 2018 en er zijn geen rechten aan te ontlenen.
Lees ook: Vlog: Dit is het verschil tussen een website van 2.500 euro en 25.000 euro
Website maken: van uitbesteden tot zelf doen
Je hebt de keuze om de productie van je site geheel uit te besteden of alleen de basis als maatwerk te laten maken. In het laatste geval beheer je de inhoud zelf met een Content Management Systeem (CMS). Daarvan zijn er ook vele smaken op de markt. Een grote speler is Wordpress, waarbij toch vaak externe hulp nodig blijkt tijdens het beheer. Inmiddels is er technisch echter veel meer mogelijk en spelen verschillende sitebouwers in op de grote ‘doe-het-zelf-trend’.
Site doe-het-zelven meer in trek
Er is steeds meer behoefte aan eenvoudige mogelijkheden om een site te bouwen. Dit komt voor een deel voort uit de groeiende doe-het-zelf-markt. Zo waren er in 2016 een recordaantal starters in Nederland (ruim 190.000) waaronder een groeiend aantal parttimers (bijna 7.000). Maar ook de meer projectmatige benadering van (bedrijfs)activiteiten en de toenemende vrije tijd voor hobby’s leidt tot meer aparte, snel te maken websites. Dat de opkomst van de wens zelf sites maken snel is gegaan, blijkt wel uit het feit dat eind 2015 57 procent van de websites nog geen CMS gebruikte. Daarentegen blijkt dat ook in 2018 een echt volledig CMS veelal geen deel uitmaakt van een simpele sitemaker. Zijn er grenzen aan je bouwpakket?
Lees ook: Dit zijn de kenmerken van een goede website volgens Google
De beste keuze in ‘easy sitebuilders’
Het is erg lastig om te weten wat je nodig hebt en nog lastiger om de keuze voor de perfecte webdienst te maken. Bekijk sowieso goed wat er wel en niet in het voorgeschotelde abonnement zit en reken de totale kosten op jaarbasis door. Nog beter; vergelijk verstandig en reken de maandelijkse kosten om naar twee of drie gebruiksjaren. Zo calculeer je ook mogelijke eenmalige kosten mee!
Onduidelijkheid in kosten
Let op verborgen kosten zoals voor een eenmalige set-up, niet inbegrepen domeinregistratie of e-mailaccounts. Pas ook op voor extra kosten voor beeldopslag en het dataverkeer, veroorzaakt door al het verkeer van en naar je website en e-mailaccount. Een andere instinker is de helaas al snel noodzakelijke upgrade voor meer (normale) mogelijkheden. Gratis bestaat, maar dan zijn de keuzes snel te beperkt, heb je géén domeinnaam en wel advertenties van derden. Vergelijk tot slot geen appels met peren; kijk goed of de tarieven in- of exclusief BTW zijn weergegeven.
Lees ook: Vlog: Zo vergroot deze fabrikant digitale slagkracht
Vergelijk je rijk voor de beste koop
Baseer je keuze niet alleen op de laagste kosten maar weeg ook de kwaliteit van het aanbod mee… Let bij je keuze om makkelijk je site te maken in ieder geval op de volgende specificaties:
- CMS: Veel mogelijkheden ervaar je helaas pas nadat je klant bent geworden door een account te nemen. Let vooraf op of er een limiet op het aantal sitepagina’s zit. Soms krijg je maar 4 of 5 pagina’s en betaal je vervolgens een behoorlijke toeslag voor een groter tot onbeperkt paginavolume.
- Maatwerk: Kan je makkelijk hulp krijgen als je iets wil dat afwijkt van de standaard opties? Overstappen of combineren met maatwerk kan zeker niet bij élke aanbieder!
- Domeinnaam: Welke extensies (.nl, .com, .net, etc.) zijn er mogelijk. Zit dit in het abonnement of moet je er apart of extra voor betalen?
- Beveiliging: Is je site beveiligd met bijvoorbeeld een SSL- certificaat? Dit is tegen lekken van door gebruikers ingevulde gegevens én derden zien niet meer welk pagina’s er bezocht worden. Te herkennen aan het groene slotje in je adresbalk voor het siteadres. Dit geeft ook een betere ranking van je site bij Google!
- Support: Hoe is de bereikbaarheid om je vraag te stellen, hoe wordt je geholpen en in welke taal? Dit varieert namelijk van alleen een FAQ tot een chatbot of echt persoonlijk contact.
- Backup: Met welke frequentie gebeurt dit; dagelijks is raadzaam.
- Updates CMS én site: Blijft het systeem actueel en vernieuwend en wat zijn de gevolgen van updates voor site? Update je website en het CMS ook automatisch?
- Statistieken: Hier zijn verschillende programma’s voor waarbij de functies kunnen verschillen: Van Google Analytics tot Matomo.
- Mobile: Hoe toont je site op tablet en mobiel? 40% Van het Nederlandse webverkeer gaat al via smartphones en tablets terwijl bijna 80% van alle ‘.nl’- websites hier (nog) ongeschikt voor zijn.
- Opzegbaar: Wat is de termijn als je wilt stoppen met je abonnement? Als je set-upkosten hebt betaald, kan snel stoppen een dure grap zijn. Deze zijn dan ook ongeschikter voor een tijdelijke sitewens.
- Slider: Deze ‘diashow’ op je homepage maakt je site een stuk dynamischer.
- SEO: Kan je in het systeem per pagina titels, alt-teksten en metatags invullen zodat de site beter gevonden wordt?
- Social: Is content te delen via social media buttons?
- Extra opties: kan je ook bloggen, nieuws of een portfolio plaatsen? Is meertalig een wens?
Overzicht Nederlandstalige easy sitebuilders
In onderstaande tabel staan de resultaten van ons feitenonderzoek. We hebben ons beperkt tot de aanbieders waar je in eenvoudige stappen zonder kennis je site kunt samen stellen en kunt onderhouden.
In de weergegeven kosten (momentopname oktober 2018) zijn de aangevinkte opties inbegrepen. Opvalt dat er grote verschillen in functionaliteiten zijn. Het achterhalen van alle kosten en mogelijkheden vergt nogal wat graafwerk. De transparantie is vaak ver te zoeken. De prijsrange op jaarbasis is ook enorm: van de € 72 voor een kaal startpakket (zonder domeinnaam) bij Weebly tot € 291,67 per jaar bij Modual!
Ga je voor flexibiliteit en een goede investering, dan is een volledig CMS en mogelijk maatwerk erg belangrijk. Bij bijna alle sitebuilders kan je pas aan de slag als je een account aanmaakt en je je vastlegt. Aanmelden is vaak makkelijker dan opzeggen. Alleen Websitemachine.nl biedt al op de homepage een live demo zónder account waarbij je direct je eigen ontwerp kunt zien én bewaren voor later. Als enige maak je daar ook je eigen site door met drie elementen te spelen en te kiezen: thema, layout en lettertypesets. Bij YourHosting kies je eerst een template welke je daarna na toch wel enige studie kan afstemmen op je smaak. Deze demo is helaas niet te bewaren en is daardoor voor wel heel snelle beslissers. Andere aanbieders werken met vaste templates waar alle stijlelementen al in zitten. Kortom, wees kritisch en kies op basis van je wensenpakket en portemonnee!
Lees ook: Vlog: Zo voorkom je ergernis bij de bouw van jouw site
Robert Arnoldy
Met ROAR online marketing communicatie zorgt hij dat je product of dienst gevonden, gezien, gelezen, gehoord én gedeeld wordt. Met de juiste mix van online én offline tools voor een optimale klantervaring.
Baseer je keuze niet alleen op de laagste kosten maar weeg ook de kwaliteit van het aanbod mee