Nieuws Marketing

Distilleerder De Kuyper wil omzet verdrievoudigen

Een interview met Mark de Witte, CEO van de Schiedamse distilleerder De Kuyper. Hij geeft leiding aan het negende oudste familiebedrijf van Nederland en wil de omzet verdrievoudigen. Dat schrijft het AD.

Sandra Don | Foto: Marco de Swart 29 december 2016

Booze 1065
Wat ziet u als u in de spiegel kijkt?

,,Een gelukkig en bevoorrecht man. In alle opzichten. Ik ben gezond, heb een hartstikke leuk leven en een uitdagende baan. Ik werk met goede mensen samen, reis veel en kan ook nog voldoende sporten. Wat ik van het leven verwacht, haal ik er 24 uur per dag uit.''

Dat klinkt als een veeleisend leven?

,,Dat is het ook. Ik eis veel van mezelf, ben perfectionistisch. Ik wil dingen doen die er toe doen. Ik vraag veel, maar leef tegelijkertijd ook. Ik combineer het harde werken ook met genieten.''

U woont doordeweeks in Rotterdam en in het weekend in het oosten van het land?

,,Ja, dat doe ik al sinds mijn Bacardi-tijd. Doordeweeks ben ik in de stad, in het weekend in de bossen. Dat is een groot verschil. Het is best een opoffering, maar bijna drie uur heen en weer rijden, dat schiet niet op.''

Voordat u bestuursvoorzitter bij De Kuyper werd, werkte u voor Bacardi. Ooit iets anders gedaan dan werken in de drankensector?

,,Na mijn heao-studie ben ik vrij snel in de marketing gaan werken en in de drankensector terechtgekomen. Dat is nu zo'n 26 jaar geleden. Ik heb wel eens overwogen iets anders te gaan doen, maar toen kwam Bacardi. Dat vond ik wel een heel mooi bedrijf.''

Waar komt uw drijfveer vandaan?

,,Ik kom uit een echt ondernemersgezin. Mijn ouders hadden een sportwinkel. Toen ik klaar was met school, ging het bedrijf helaas failliet. Zoiets wil ik nooit meemaken, dat was en is mijn levensles.''

Maar er is toch wel meer in het leven dan alleen de drankensector?

,,Jawel, maar ik ga er niet meer uitkomen, schat ik in. Is ook goed, ik vind het een heel leuke branche. Heb ook veel geleerd en doe dat nog steeds. Wat vroeger werkte, hoeft nu bijvoorbeeld niet meer zo te zijn. Het is een heel dynamische wereld.''

Wat is er dan zo leuk aan?

,,Vooral het uitgaan, maar ook het bouwen van merken en waarde en beleving creëren.''

U bent net 57 jaar geworden, wat zijn de plannen?

,,De kans dat ik nog iets anders ga doen, is heel klein. Is ook niet het plan, ik wil hier blijven. Toen ik werd aangesteld heb ik de vraag gesteld: zoeken jullie iemand die alleen op de tent wil passen of iemand die, als mijn ideeën goed zijn, de ruimte krijgt het bedrijf groter te maken en te transformeren? Er werd enthousiast gereageerd: 'Jij krijgt de ruimte, mits je plannen kloppen uiteraard'.''

Wat heeft Mark de Witte bedacht?

,,Ik heb de eerste drie maanden benut om met iedereen binnen het bedrijf - van hoog tot laag - te spreken. Samen met mijn team heb ik een tienjarenplan opgesteld. Een heel ambitieus groeiplan. Doel is de omzet te verdrievoudigen. Nu zetten we jaarlijks bijna 100 miljoen euro om. Dat is dus heel ambitieus. Er moet ook veel veranderen, maar het gaat lukken.''

Hoe willen jullie dat bereiken?

,,We hebben heel goed gekeken naar onze merken, welke zijn sterk, welke minder. Ook zijn de trends onder de loep genomen. We gaan van twaalf merken naar vier focus-merken. Dat zijn merken waarmee we zowel landelijk als wereldwijd kunnen opereren.''

Welke merken zijn dat?

,,De Kuyper likeuren, Peachtree, Mandarine Napoléon en Rutte gin en jenever. Ook blijven we ons focussen op een aantal local hero's, zoals Dropshot dat in Nederland is.''

Wordt de export ook uitgebreid?

,,Wij exporteren al naar 110 landen. Maar we hebben nu tien landen uitgekozen waar we onze energie op gaan richten. China geldt daarnaast als 'ontwikkelingsland'. Het is moeilijk daar voet aan de grond te krijgen. Het heeft eigen gewoontes en gebruiken, net als bijvoorbeeld Japan.''

Als de omzet verdrievoudigd moet worden, zal ook het bedrijf moeten groeien?

,,Klopt, we hebben ook veel nieuwe mensen aangenomen en nieuwe functies gecreëerd. We willen ook professioneler gaan werken, kijken daarbij naar bedrijven als Unilever en Bacardi. Alles wat we verdienen, investeren we gelijk. We zijn nu met merkenbouw bezig en innovaties.''

Wat verstaan jullie onder innovaties, weer een nieuw smaakje?

,,Nee, dat juist niet. We hebben al 44 likeuren. Er zullen eerder smaken afvallen. We gaan de merken versterken, meer waarde toevoegen.''

Volgens bartenders maakt De Kuyper de beste likeuren ter wereld.

,,Ja, dat vinden wij zelf ook, haha. Wij doen ook alles zelf. Van het inbrengen van de kruiden in de alcohol tot aan distilleren. Maar dat dragen we te weinig uit. We own the cocktail, is de boodschap die we willen overbrengen.''

Hoe dan?

,,We moeten ervoor zorgen dat we samen het product maken. Je moet als consument gaan denken: 'deze cocktail is veel lekkerder omdat er likeuren van De Kuyper inzitten'. Het gaat niet om de fles, maar om wat er in de cocktail zit. Daarom zijn bartenders ook zo belangrijk en nodigen wij hen vaak uit om hier te komen trainen en ons te adviseren. Wat werkt wel, wat niet. Het is een soort co-creatie.''

Cocktails zijn nog steeds enorm populair?

,,Ja, de populariteit neemt alleen maar toe. Er komen ook steeds meer en betere bartenders. Wat voor ons van belang is: wij willen altijd een goede cocktail maken. Of 'ie nu 12 euro kost of 6. Dat zijn andere categorieën, maar allebei even belangrijk.''

Bezoekt u zelf wel eens een cocktailbar?

,,Heel vaak, dat is het leuke aan dit werk. Ik ben er zeker twee tot drie avonden in de week te vinden. Dan proef ik, probeer uit en kijk om me heen. De kunst is om overal van te nippen en niet alles op te drinken.''

Bent u tevreden met uw spiegelbeeld?

,,Ja, ik ben een gelukkig mens. Ik ben tevreden met het leven dat ik leid, maar nog niet met mijn werk. Het kan ook altijd beter, zonder te denken dat het glas half leeg is. Als die drive er niet is, moet je stoppen.''