Nieuws Marketing
EK-campagnes: Jumbo gaf met juichcape en Snollebollekes meer uit dan hoofdsponsors
Van alle supermarktketens heeft Jumbo het meeste geld besteed aan reclame rondom het Europees Kampioenschap Voetbal en de sportzomer tot nu toe. De super heeft rondom het EK bijna 20 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op radio, televisie, in kranten en tijdschriften en buitenreclame, meldt mediaregistratiebureau Adfact.

De juichcape was korte tijd een enorme EK-hit voor Jumbo. Foto: ANP
Met de campagne waarin de Snollebollekes en de bijbehorende ‘juichcape’ centraal staan, is de investering van Jumbo ruim 11 miljoen euro hoger dan zijn grootste concurrent Albert Heijn. Die gaf bijna 8 miljoen euro uit aan media.
Jumbo gaat Kruidvat, bol.com en hoofdsponsors als Thuisbezorgd en Heineken voorbij
Ook de andere grote Nederlandse supermarktketens besteedden minder aan reclame rondom het EK en de sportzomer: Lidl spendeerde 6 miljoen euro, Plus ruim 3 miljoen euro en Aldi zo’n 800.000 euro. Jumbo's investering in EK-reclame was zelfs ook hoger dan merken zoals Kruidvat, bol.com en de hoofdsponsors van het EK zoals Thuisbezorgd en Heineken.
Eerder was er wat commotie rondom de EK-reclamespot van Jumbo. Voetbalbond KNVB probeerde de spot van tv te krijgen, omdat die de indruk zou wekken dat Jumbo betrokken is bij het toernooi. Onder meer de oranjestoet in de reclame stootte de KNVB tegen de borst.
Lees ook: Paul Moers over commotie Oranje-reclame: 'Albert Heijn is beschadigd, Jumbo in de kaart gespeeld'
De EK-toplijst volgens Adfact.