Nieuws Marketing

Overleven oude winkelgiganten nu wel: Kijkshop terug van weggeweest

Bijna twee jaar na het faillissement van de winkels is Kijkshop terug als onlineplatform. V&D waagde die sprong al eerder. Gaan ze het deze keer wel redden, vroeg Sanne Schelfaut in het AD aan Konrad van den Bosch, eigenaar kijkshop.nl.

Sanne Schelfaut | AD 20 februari 2020

Kijkshop failliet webshop Konradvanden Bosch

Konrad van den Bosch, eigenaar kijkshop.nl. Foto: DirectSale

Waarom heeft u vorig jaar besloten de merknaam Kijkshop.nl te kopen?
,,Wij hebben Kijkshop.nl gekocht van de Zweedse investeringsmaatschappij The One. Deze investeerders waren, na grote verliezen en faillissementen van onder meer Kijkshop en Mycom, Nederland helemaal zat. Vanwege de sterke merkbekendheid heb ik uiteindelijk toegehapt. De koop was interessant, aangezien Kijkshop een bekendere naam heeft dan mijn eerste webshop DirectSale. De koop was inclusief 400.000 mailadressen van voormalige Kijkshopklanten, een prettige bijkomstigheid.''

Wat verkopen jullie?
,,Ons assortiment groeit razendsnel. We verkopen nu al meer dan 300.000 producten, zoals telefoons, horloges, games, elektronica, speelgoed, kookspullen en sinds kort ook 6.500 beautyproducten. We sluiten momenteel twee nieuwe magazijnen per maand aan, waardoor ons assortiment verbreedt en ook verdiept. We willen dit jaar doorgroeien naar één miljoen artikelen, deze maand komen er sieraden, gereedschap, outdoorspullen en muziekinstrumenten bij. De klant die vroeger in de Kijkshopwinkels kwam, was vooral dol op horloges, parfum en telefoons. We merken dat vooral die artikelen goed worden verkocht.''

"We hebben ons aangemeld met 92.000 artikelen op amazon.nl"

Konrad van den Bosch, eigenaar kijkshop.nl

Verkoopt u deze producten exclusief op kijkshop.nl?
,,Nee, we verkopen ook via DirectSale.nl en PlazaSale. Ook verkopen we 18.000 producten op bol.com. Bol is de grootste webwinkel van Nederland en we werken graag samen om een zo groot mogelijk aanbod te verkopen. We zouden wel gek zijn als we niet zouden profiteren van de komst van Amazon, later dit jaar. We hebben ons aangemeld met 92.000 artikelen op amazon.nl. Zo zijn we op verschillende platforms actief. Samen met drie compagnons werken we vanuit ons kantoor in Leiderdorp nauw samen met distributeurs en importeurs. We doen er alles aan om elke dag zichtbaar te zijn, anders red je het niet.''

De voormalige Kijkshop in Zoetermeer. De winkelketen ging begin 2018 failliet, maar is terug als online marktplaats. Foto: ANP/Remko de Waal

Hoe denkt u zich ondanks de grote concurrentie van bijvoorbeeld Coolblue en Wehkamp, met Kijkshop.nl te onderscheiden?
,,Onze kracht zit 'm vooral in dropshipping. Dat betekent dat bestelde artikelen direct van de officiële importeur of distributeur naar de klant worden gestuurd. Kijkshop heeft zelf geen voorraad. Wij hoeven ook niks in te pakken, dat doen onze leveranciers. Bij ons ontbreken er meerdere 'tussenlagen'. We richten ons veel meer op techniek en data dan op handjes. Dat scheelt personeelskosten en zo kunnen we de prijzen laag houden. Zo steekt ons verdienmodel in elkaar."

,,Daarnaast onderscheiden we ons met betaalgemak. Klanten kunnen desgewenst kiezen voor betalen in drie termijnen: een derde nu, een derde binnen dertig dagen en een derde binnen zestig dagen.''

Lees ook: V&D: redt oude winkelgigant het als online marktplaats dan wel?

Kijkshop.nl blijft alleen online actief. Gelooft u niet langer in de fysieke winkel?
,,Ik heb veertien jaar lang bijna iedere dag zelf in de winkel gestaan, maar het is nu mijn ambitie op een landelijk en Europees podium actief te zijn. Ik geloof in ons model van een onlineplatform in combinatie met dropshipping."

,,Dus nee, wat mij betreft keert de naam Kijkshop niet terug in de winkelstraat. De producten die we verkopen, komen overigens niet alleen van grote, internationale merken. Ik ben groot fan van lokale ondernemers die we met ons systeem een veel breder platform bieden.''

Hoe zat het ook alweer met Kijkshop?

Het eerste filiaal van Kijkshop werd in 1973 in Den Bosch geopend en was destijds zeer vernieuwend. Er werden producten in glazen vitrines uitgestald; klanten konden productnummers op een formulier schrijven en dat inleveren bij de balie. Kijkshop groeide uit tot een keten met honderd winkels. In maart 2017, toen er nog 87 winkels over waren, sloten twintig filialen vanwege aanhoudende verliezen. De Zweedse eigenaar The One, besloot de keten om te vormen, waarbij de nadruk meer lag op online verkoop. De ingreep kwam te laat, in januari 2018 werd faillissement aangevraagd. Zestig winkels sloten de deuren, 400 mensen verloren hun baan. Sinds eind vorig is Kijkshop onder leiding van Konrad van den Bosch terug als online marktplaats.