Nieuws Marketing

Goede Tijden voor modeketen WE met verhaallijn in GTST

Modeketen WE doet goede zaken deze feestdagenperiode, met dank aan een voor Nederland ongekende marketingcampagne. Het bedrijf kocht een verhaallijn in de hitserie Goede Tijden Slechte Tijden. "Ingenieus", zeggen experts. Het Commissariaat voor de Media twijfelt over deze vervlechting van fictie en werkelijkheid, schrijft de Volkskrant.

John Wanders 21 december 2016

Ninasanders

"Dat in Nederland over een periode van maanden een verhaallijn speciaal voor de sponsor wordt opgetuigd, inclusief de bouw van een complete set, dat is wel nieuw, ja", constateert Bert van der Veer. Hij stond een kwart eeuw geleden als programmadirecteur bij Joop van den Ende Producties aan de basis van GTST. "Vanuit het oogpunt van marketing kan ik er alleen maar mijn waardering voor uitspreken. Dit opent een heel nieuwe wereld voor dramaturgen."

"Interessante ontwikkeling. In Zuid-Europese landen gebeurt het al langer", reageert de Amsterdamse hoogleraar informatierecht Nico van Eijk. "Daar doen ze op het gebied van productplaatsing in soapseries alles wat God verboden heeft."

Reclamedeskundige Ed Peelen, bijzonder hoogleraar content marketing aan de Universiteit van Amsterdam, noemt de vervlechting van fictie en werkelijkheid 'ingenieus'. "Het past precies." Hij denkt dat RTL hiermee op de grens opereert van wat wettelijk is toegestaan. Het Commissariaat voor de Media twijfelt daaraan en gaat de casus voorleggen aan zijn Luxemburgse collega-toezichthouder.

Lees het hele artikel hier.