Nieuws Marketing
Gouda is beste binnenstad: 'Ik merk er niets van'
De titel 'Beste Binnenstad' heeft de Goudse winkeliers in het afgelopen jaar weinig opgeleverd, schrijft het AD. Gouda is er veel te weinig mee naar buiten getreden, vinden zij.

Sinds het binnenhalen van de titel zijn meer toeristen in de stad te vinden, maar daar is volgens het merendeel van de Goudse winkeliers ook alles wel mee gezegd. Dat blijkt uit een steekproef van het AD.
Kritiek"In de straat zie ik wel meer toeristen lopen, en die vinden Gouda een gezellige stad. Maar wanneer ze bij mij de zaak in wandelen, kopen ze niets. Als ondernemer merk ik dus niets van de titel'', zegt Ellen Duhen van interieurwinkel George Hill. Voor haar is de titel Beste Binnenstad niets meer dan een pluim voor in het verleden behaalde resultaten.
Anne Jarvis van 't Kaaswinkeltje hoort niemand in haar zaak over de titel. "Dat we de 'beste binnenstad' zijn, weten volgens mij maar weinigen. De toeristen in mijn winkel beginnen er niet over.''
Ook Richard Mooijekind van de Goudse Feestwinkel zegt weinig van te titel te hebben gemerkt. "Gouda is een prettige stad om in te werken, maar ik heb haast niets meegekregen van de titel. Ik zie wel meer toeristen op straat, maar die klagen vooral dat je nergens behoorlijk kunt parkeren.''
Volgens Wim Kok van speelgoedwinkel De Speeldoos is het gebrek aan reclame de oorzaak. "De stad zou zichzelf meer mogen promoten, bijvoorbeeld met een reclamespot op nationale televisie.''
Graantje meepikkenMaki Hamidovic van delicatessenzaak Adriatika behoort tot de 17 procent van de zelfstandige ondernemers die wel een verschil zien. "Sinds de titel komen er meer mensen even de zaak binnenwandelen om iets kleins te kopen. Als winkelier pik ik er echt een graantje van mee.''
Centrummanager Ronald van Rossum vindt dat er wel iets is veranderd sinds Gouda de titel draagt, maar hij erkent dat niet iedereen dit merkt. "We doen echt heel veel om de stad als 'Beste Binnenstad' op de kaart te zetten. We drukken folders en staan regelmatig op toeristenbeurzen. We hebben nu meer bezoekers in het centrum, maar niet elke winkel merkt dat. Als toerist zul je eerder naar een Goudse kaaswinkel gaan dan naar bijvoorbeeld een bloemenwinkel.''
Extra aandachtEen woordvoerder van de gemeente laat weten in het nieuwe jaar meer te doen met de titel. "Met een actieprogramma als leidraad willen we in 2017 samen met ondernemers en stakeholders bespreken wat we nog kunnen doen om de titel extra onder de aandacht te brengen.''