Podcast Marketing

Het (onderschatte) belang van geluid voor je merk

Het kwam terug in menig trendrapport voor 2020: de veranderende rol van geluid. Onder meer door de opkomst van voice-technologie wordt geluid steed belangrijker voor merken. Naamexpert Floris Hülsmann en componist Renger Koning (van de Belsimpel-tune) onderzoeken daarom het effect van muziek en klank. In een podcast, uiteraard.

Van onze redactie 6 februari 2020

Black cassette tape on top of red and yellow surface 1626481

Foto: Pexels

Beluister hier De Namarama Show, de podcast van merknaamspecialist Floris Hülsmann:

Geluid kan aan elk beeld steeds weer een totaal andere interpretatie geven. Je hoeft maar een Mexicaans trompetje te horen bij een shot van stel in een cabrio en je gelooft al meteen dat ze in Mexico rijden. Laat je bij hetzelfde shot horrormuziek klinken dan fantaseer je meteen dat er iets verschrikkelijks gaat gebeuren.

Componist Renger Koning is fulltime bezig met dit soort effecten en maakt muziek voor onder andere commercials, speelfilms, documentaires en podcasts. Hij werkt afwisselend in Amsterdam en Groningen met zijn bedrijf Soundbase. Je kunt zijn muziek onder meer kennen van de Belsimpel-reclames. Ook won hij de prestigieuze BUMA-award.

De Namarama Show

In deze podcast van Floris Hülsmann, De Namarama Show, toont Koning het belang van geluid aan. Hülsmann is oprichter van Namarama, een bedrijf dat andere ondernemingen helpt bij het vinden van een creatieve en pakkende bedrijfsnaam. Als naamexpert is Hülsmann extra geïnteresseerd in de rol van klank bij namen.