Nieuws Marketing

Hoe goed is deze man echt?

Roland Kahn geldt als de gedroomde redder van V&D. Zijn het bedrijf, de werknemers en de maatschappij inderdaad zo goed af bij de Amsterdamse ondernemer?

Eric van den Outenaar, Jarl van der Ploeg 15 februari 2016

Collega-ondernemers, retailexpert, allemaal prijzen ze Kahn als een hard en slim zakenman, iemand die in zichzelf gelooft. 'De Johan Cruijff van de retail', zegt voormalig Sapph-eigenaar Rob Heilbron, die zijn lingeriemerk in 2011 aan Kahn verkocht. Maar is hij ook in staat V&D - het warenhuis dat al dertig jaar lang kwakkelt - uit het slop te trekken?

De aangekochte winkels, zoals America Today, MS Mode en Sapph, draaien een stuk minder - sommige zelfs ronduit slecht, blijkt uit de jaarcijfers. Vooral MS Mode (ruim 400 zaken, omzet van een kleine 240 miljoen in 2014) is financieel de zwakke broeder. MS Mode verliest vooral geld in steden waar de concurrentie juist uit vertrok, analyseert Parker Brady. 'Toen Kahn het concern in 2011 overnam, verwierf hij ook langlopende huurcontracten. Die zitten hem nu in de weg.'

Bovendien zijn MS Mode, America Today en in mindere mate Coolcat ietwat verouderde formules, zegt Parker Brady. 'Ze zijn niet zo spannend meer.' De zaken hebben bovendien last van internationale megaketens als H&M en Zara, die meer nog dan winkels vooral een hip merk zijn geworden. Op Sapph na, geldt dat voor geen van de zaken van Kahn. 'Mijn merken verouderd?', reageert Kahn. 'Wat een lulkoek. Waarom zou ik meer aan marketing doen? Iedereen kent ons toch? En anders helpt u daar toch nu genoeg mee?'