Marketing

Illustrator maanden zoet met plattegrond van zijn 'stadsie'

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Een bijzondere kaart, met onontdekte koffietentjes in de hoofdrol. Het is de eerste van een reeks alternatieve plattegronden waarmee SPOT (alternatief 'reisbureau') de stad Utrecht door een andere bril wil laten zien.

De striptekenaar en illustrator was tot vorig jaar werkzaam in de gehandicaptenzorg, maar gooide toen het roer om. Z'n passie werd z'n werk. Fulltime zette hij z'n creatieve brein onder de naam Rood Gras aan het werk om kunst te produceren. En dat is te zien: in zijn werkkamer staat het vol met getekende kopjes en schoteltjes, korte en lange stripverhalen. De goedlachse kunstenaar hoefde niet na te denken, toen hij zag dat er iemand werd gezocht voor de plattegrond. ,,Ik ben enorm trots op Utrecht. Doe ik wel even, dacht ik.''

Het zwarte goud

Lees verder onder de advertentie

Met Google Maps als basis ging hij aan de slag. Ontelbare lijntjes tekenen, van de vele huizen, kanalen, parken en vooral koffietentjes. Rob ging ze stuk voor stuk met het grootste plezier langs. Dol is hij op dat 'zwarte goud'. ,,Wie niet? Het verbindt mensen. De sfeer is in koffietentjes vaak ook relaxter dan in kroegen." En er zijn buiten de bekende koffieketens zo veel leuke kleine tentjes, zoals Koffie & Ik op de Vleutenseweg en Koffie Leute op de Westerkade.

Tekst loopt door onder foto

Ondanks die opkikkers kostte de plattegrond hem veel tijd. Soms dagen achter elkaar stond de perfectionist om o6.00 uur op, om vervolgens op de houseklanken van de band Faithless in een soort trance te geraken. ,,Half slaperig kom ik in een soort flow. Bovendien geeft het een kick: als je dan twee uur hebt getekend denk je toch: ik heb de dag weer gewonnen", zegt hij, gevolgd door weer een bulderende lach. Op zijn computer is de creatie te zien. Boven Tivoli en het conservatorium heeft hij een muzieknoot getekend en de koffietentjes en het water zijn rood gemaakt. Een stripboekachtige stijl is duidelijk te herkennen. Het is toch een prestigieus project geworden, geeft hij toe, ook al doet hij het niet 'om enkel schouderklopjes te krijgen'.

Lees verder onder de advertentie

Trots

Een trotse lach verschijnt. Straks is zijn plattegrond met koffietentjes, dankzij een geslaagde crowdfundcampagne, opvouwbaar beschikbaar. Daarnaast wordt er ook een 'gewone plattegrond' gemaakt en op zeefdruk (50 bij 70 centimeter) en als zogeheten risoprint verkocht. ,,Leuk voor aan de muur. Een uniek souvenir voor Utrecht", vindt Van Barneveld.

De plattegrond is het resultaat van samenwerking met SPOT, zeg maar de alternatieve VVV in Utrecht. Uitgangspunt is om de toerist kennis te laten maken met de 'geheime plekken' in de stad.

Lees verder onder de advertentie

Live like a local, dat is het nieuwe credo. In een later stadium komen er daarom ook plattegronden van vintage kledingwinkels en kroegen.